Gå til innhold

Vil Kjerst og Kirsten overleve som navn fremover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En unge som ble født for noen måneder siden fikk navnet Kjersti. Søstera som er noen år eldre heter Kirsten.

Det er jo fine navn, men jeglurer på om jevnaldrende er i stand til å uttale dem riktig. Nå har vel denne skj-yden forsvunnet helt etter som jeg har skjønt.

Kommer de til å hete Sjærsti og Sjirsten?.

Gjest blomkålet
Skrevet

er nok en mulighet for det. men, jeg tror nå at de fleste voksne kan uttale disse navnene riktig. Det er vel heller mindretallet av ungdom/barn som ikke har uttalelsen i boks.

Skrevet

Jeg tror de fleste klarer det, hvis de bare blir korrigert når de sier det feil.

Jeg korrigerer mine barn (7, 5 og 2 år) når de innimellom er slappe med kj-lyden.

Så ja - jeg tror de navnene overlever :-)

Skrevet

Jeg tror de fleste klarer det, hvis de bare blir korrigert når de sier det feil.

Jeg korrigerer mine barn (7, 5 og 2 år) når de innimellom er slappe med kj-lyden.

Så ja - jeg tror de navnene overlever :-)

Underskrives. :)

Skrevet

Vel der jeg kommer fra er det ingen, ikke engang barna som utaler dette med sj-lyd. Grunnen til det er vel at jeg kommer fra vestlandet, og det er vel i hovedsak bare i østlands området dette vil skje?

På samme måte som dere uttaler Sjampanje og sjampinjong som skal uttales med Ch lyd:)

Skrevet

Du sier noe. Jeg er av dem som grøsser hver gang jeg hører feil uttalelse av sj, og skj-lyden.

Skrevet

Her er det bare å prente inn forskjellen for ungene.

Jeg skjønner ikke at foreldre orker å høre på at ungene sier feil.

Skrevet

Her er det bare å prente inn forskjellen for ungene.

Jeg skjønner ikke at foreldre orker å høre på at ungene sier feil.

Kanskje læreren må drive språkopplæring i klassen, eventuelt ansette logoped for at elevene skal lære å uttale klassekameratens navn riktig?.

Hvis de plasserer en Kjersti, Kjell og Kirsten i hver klasse så er det jo en go grunn for å terpe på lydene.

Skrevet

Kanskje læreren må drive språkopplæring i klassen, eventuelt ansette logoped for at elevene skal lære å uttale klassekameratens navn riktig?.

Hvis de plasserer en Kjersti, Kjell og Kirsten i hver klasse så er det jo en go grunn for å terpe på lydene.

Jeg tror foreldre må rette på ungene helt fra de er små.

Men det hadde nok hjulpet med navn av den sorten i klassen. Men er det noen som heter slike navn nå?

Skrevet

De BØR bare overleve. Jeg får vondt i hjertet hver gang jeg hører noen si at de skal på shino e.l. Her i Oslo høres det jo ut som om 50% (om ikke mer) av befolkningen har talefeil.

Skrevet

Men det hadde nok hjulpet med navn av den sorten i klassen. Men er det noen som heter slike navn nå?

Kjartan er vel ganske vanlig fortsatt vil jeg tro.

eller?

Skrevet

Vel der jeg kommer fra er det ingen, ikke engang barna som utaler dette med sj-lyd. Grunnen til det er vel at jeg kommer fra vestlandet, og det er vel i hovedsak bare i østlands området dette vil skje?

På samme måte som dere uttaler Sjampanje og sjampinjong som skal uttales med Ch lyd:)

Bergen var først ute. :)

Skrevet

Det er mange som sier sh selvom de kan uttale kj-lyden. Det er visst kult å snakke litt gebrokkent norsk.

Skrevet

Kjartan er vel ganske vanlig fortsatt vil jeg tro.

eller?

Ja, jeg kjenner et par :o)

Skrevet

*grøss* minner meg om hvordan Pia Haraldsen uttalser den lyden..

Skrevet

Jeg slo to fluer i en smekk ved å både informere han om kroppsdelenes "korrekte" navn og samtidig gi han en viktig grunn til å kunne uttale KJ-LYDEN:

Etter å ha fortalt at guttetiss = penis og jentetiss = skjede, passet jeg på å si hvorfor det er så viktig å kunne uttale skjede og kjede ulik, f eks hvis man skal fortelle at man fikk nytt kjede til jul! ;-)

Det VIRKET! *he he*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...