Gå til innhold

Vil Kjerst og Kirsten overleve som navn fremover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Apropo det.. vet at mange slurver med dette. Men jeg har en sønn på 11 som faktisk ikke klarer å si kj-lyden. Det blir bare sj. Det plager han ikke så veldis, men hvordan kan han lære hvordan den uttales?

(klarte det ikke selv før jeg ble voksen -og det plaget meg veldig..).

Skrevet

Vel der jeg kommer fra er det ingen, ikke engang barna som utaler dette med sj-lyd. Grunnen til det er vel at jeg kommer fra vestlandet, og det er vel i hovedsak bare i østlands området dette vil skje?

På samme måte som dere uttaler Sjampanje og sjampinjong som skal uttales med Ch lyd:)

? Bergen og hele Rogaland er jo de verste. Men de sier ofte ch for alt, chips, champagne, chino, Chersti. På østlandet skiller man mellom kj og sj, men bruker ikke mye ch.

Skrevet

Apropo det.. vet at mange slurver med dette. Men jeg har en sønn på 11 som faktisk ikke klarer å si kj-lyden. Det blir bare sj. Det plager han ikke så veldis, men hvordan kan han lære hvordan den uttales?

(klarte det ikke selv før jeg ble voksen -og det plaget meg veldig..).

Øv foran et speil. Konsentrer og kjenn etter hvor på hvor tunga er i munnen. Kj: flat mellom tennene, spissen bak fortennene, munnen kan være som et smil. Sj: Spissen opp, tunga skålformet, munnen/leppene kan være runde.

En logoped kan hjelpe med øvelser hvis dere trenger, når han er 11 er det ingenting fysisk som skulle hindre ham i å klare den lyden (og er det det må dere jo ihertfall skaffe hjelp).

Gjest anti Kirsten
Skrevet

Øv foran et speil. Konsentrer og kjenn etter hvor på hvor tunga er i munnen. Kj: flat mellom tennene, spissen bak fortennene, munnen kan være som et smil. Sj: Spissen opp, tunga skålformet, munnen/leppene kan være runde.

En logoped kan hjelpe med øvelser hvis dere trenger, når han er 11 er det ingenting fysisk som skulle hindre ham i å klare den lyden (og er det det må dere jo ihertfall skaffe hjelp).

Håper da inderlig ikke det. Min skrekkelige svigermor har et av navnene :)

Skrevet

Håper da inderlig ikke det. Min skrekkelige svigermor har et av navnene :)

Du - altså ---- ikke mobb det navnet!!!!!!

Skrevet

Kanskje læreren må drive språkopplæring i klassen, eventuelt ansette logoped for at elevene skal lære å uttale klassekameratens navn riktig?.

Hvis de plasserer en Kjersti, Kjell og Kirsten i hver klasse så er det jo en go grunn for å terpe på lydene.

I min familie har vi både Kjell, Kirsten og Kjerstin :-)

Skrevet

? Bergen og hele Rogaland er jo de verste. Men de sier ofte ch for alt, chips, champagne, chino, Chersti. På østlandet skiller man mellom kj og sj, men bruker ikke mye ch.

nei de bruker bare SJ lyden, og de sier ikke KJersti men SJersti...

Der jeg kommer fra sier vi KJersti KIRsten, KIno ikke sjino.... Men det kommer av at vi snakker nynorsk og ikke bokmål, og at vi bestandig har hatt KJ lyd som en viktig lyd i vokabularet vårt, vi sier ikKJe istenden for isje som bergenserene gjør:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...