Gå til innhold

Dere som har hatt regnbuehinnebetennelse..

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det før det blir bra?

Fikk så dårlig info hos øyelegen, og legen var så sur og tverr at jeg gruer meg til å ringe å mase.

Bruker dråper på dagen og salve på natten, og har brukt det i 6 dager nå, men fortsatt er det vondt det i det ene øye, og jeg ser veldig dårlig.

Er mye mye bedre enn det jeg var, men hvor lenge skal jeg bruke medisinene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247271-dere-som-har-hatt-regnbuehinnebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt regnbuehinnebetennelse flere ganger, og har fått god oppfølging hver gang.

Det er veldig viktig at du tar medisinene til en stund etter at du er bra. Du skal dryppe ofte i begynnelsen (hver time), og etter noen dager kan du gå ned til 4 ganger daglig, så to ganger.

Men dette er altså noe som legen sier ,har din lege sagt noe annet må du såklart følge det.

Men jeg merket bedring etter få dager, skjønt det tok noen uker før det var helt bra. Måtte tilbake og måle trykk i øyet flere ganger, og få sjekket alt. Det er veldig viktig at du får det behandlet, for regnbuehinnebetennelse kan skade øye så du får dårlig/ikke noe syn permanent.

Drypper du med Spersadex dråper ? Det er disse jeg mente skulle dryppes ofte. Atropin fikk jeg også, de utvider pupillen så den ikke setter seg fast i øyet og ødelegger synet. Den skulle jeg bare bruke de første dagene. Og da dryppe to ganger pr dag.

Hvis ikke øyelegen din gir deg skikkelige svar og oppfølging, ville jeg tatt kontakt med en annen lege. Det er kjempeviktig at du får riktig behandlig og god nok oppfølging!

Sist jeg hadde det, for noen år siden, gikk jeg både til øyelege og i tillegg kontroll på Riksen.

Jeg har hatt regnbuehinnebetennelse flere ganger, og har fått god oppfølging hver gang.

Det er veldig viktig at du tar medisinene til en stund etter at du er bra. Du skal dryppe ofte i begynnelsen (hver time), og etter noen dager kan du gå ned til 4 ganger daglig, så to ganger.

Men dette er altså noe som legen sier ,har din lege sagt noe annet må du såklart følge det.

Men jeg merket bedring etter få dager, skjønt det tok noen uker før det var helt bra. Måtte tilbake og måle trykk i øyet flere ganger, og få sjekket alt. Det er veldig viktig at du får det behandlet, for regnbuehinnebetennelse kan skade øye så du får dårlig/ikke noe syn permanent.

Drypper du med Spersadex dråper ? Det er disse jeg mente skulle dryppes ofte. Atropin fikk jeg også, de utvider pupillen så den ikke setter seg fast i øyet og ødelegger synet. Den skulle jeg bare bruke de første dagene. Og da dryppe to ganger pr dag.

Hvis ikke øyelegen din gir deg skikkelige svar og oppfølging, ville jeg tatt kontakt med en annen lege. Det er kjempeviktig at du får riktig behandlig og god nok oppfølging!

Sist jeg hadde det, for noen år siden, gikk jeg både til øyelege og i tillegg kontroll på Riksen.

Ja, jeg drypper med Spersadex dråper, og har på Kloramfienikol på natta, med lapp.

Legen sa jeg skulle bruke dråpene til en dag etter jeg var helt symptomfri, og at jeg ikke trengte noen kontroll, hun var svært lite hyggelig, og imøtekommende, og jeg hadde mer enn nok med å ha det vondt, så jeg glemte å spørre noe særlig.

Men det bekymrer meg jo litt å ta dråpene så lenge, uten å få sjekket dette, og det bekymrer meg at jeg ser så dårlig på det øyet som var mest betent.

Så du dårlig rett etterpå?

Går det seg til etterhvert tror du?

Ja, jeg drypper med Spersadex dråper, og har på Kloramfienikol på natta, med lapp.

Legen sa jeg skulle bruke dråpene til en dag etter jeg var helt symptomfri, og at jeg ikke trengte noen kontroll, hun var svært lite hyggelig, og imøtekommende, og jeg hadde mer enn nok med å ha det vondt, så jeg glemte å spørre noe særlig.

Men det bekymrer meg jo litt å ta dråpene så lenge, uten å få sjekket dette, og det bekymrer meg at jeg ser så dårlig på det øyet som var mest betent.

Så du dårlig rett etterpå?

Går det seg til etterhvert tror du?

Ja, jeg så dårlig. Og var lyssky.

Men det bedret seg etter få dager, og hvis du har tatt dråper i en uke nå, så burde det vært bedre.

Har du ikke fått Atropin?

Hm, det var viktig for å hindre pupillen i å gro fast, sa legene til meg de gangene jeg har hatt det.

Vet du, jeg ville ringt en annen lege om jeg var deg. For det skal ikke gjøre så mye vondt etter en uke, du skal merke bedring. I tillegg syns jeg oppfølgingen og kunnskapen til legen du var hos ikke ligner noe, utrolig at h*n kan si at du ikke trenger oppfølging på dette! Regnbuehinnebetennelse er mye mer alvorlig enn en vanlig øyebetennelse, i og med at synet kan bli varig svekket.

Vet ikke hvor du bor, men jeg vet det er en flink øyelege i Lillestrøm, husker ikke navnet, men du finner det nok hvis du søker på øyeleger i Lillestrøm. Hvis du bor i området der da, jeg gikk til henne da jeg bodde på Jessheim.

Men uansett syns jeg du må få sjekket dette opp igjen, og få skikkelig oppfølging fra en øyelege som vet hva h*n driver med denne gangen.

Lykke til og god bedring!

Skriv hvordan det går da, når du får sjekket det opp. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...