Gå til innhold

Sexualitet og respekt

Anbefalte innlegg

Virker som om det florerer en jargong der man blander respektløshet og seksualitet. For eksempel kaller man folk for fitte osv og det er skjelden positivt ment. Eller at man snakker om at folk som sliter, eller helst folk man ikke fordrar og ser ned på trenger et ligg. Bare noen få eksempler.

For meg som ble brukt som en ting ganske tidlig i livet er det vanskelig å forholde seg til. Har vendt meg til å lese om og at man snakker om sex selvom det er vanskelig innimellom. Men når jeg møter denne jargongen så følese det litt som å få et dobbelt budskap.

Prøver å lære hjertet og kroppen (ikke bare hodet) at sex er fint, godt, noe mennesker nyter sammen. At det ikke er nedverdigende, en som bruker en annen. Så blir det vanskelig når folk snakker sånn.

Så til spørsmålet, omsider: Hva tenker dere om dette? Kunne/ville dere hatt sex med en dere så ned på? Ville det vært godt? Skiller dere denne "jargongen" (finner ikke et bedre ord) fra sex eller påvirkes seksualiteten av dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247331-sexualitet-og-respekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

33

• ShitDiddelyDo

23

• mrxx

3

• hidi

3

Annonse

Jeg er litt usikker på hvordan det skulle påvirke meg?

Usikker jeg og. Men, vet at språket vårt påvirker hvordan vi tenker. Det er noe man bruker aktivt i terapi. Håper at det ikke gjør det når det gjelder dette, at forakten i språket påvirker seksualiteten hvis du skjønner. Håper jo ikke det.

Har aldri opplevd en "normal" seksualitet, så er jo veldig nysgjerrig på hvordan det er. Hvordan man tenker/føler. Og ikke så lett å snakke med folk i RL akkurat..

Usikker jeg og. Men, vet at språket vårt påvirker hvordan vi tenker. Det er noe man bruker aktivt i terapi. Håper at det ikke gjør det når det gjelder dette, at forakten i språket påvirker seksualiteten hvis du skjønner. Håper jo ikke det.

Har aldri opplevd en "normal" seksualitet, så er jo veldig nysgjerrig på hvordan det er. Hvordan man tenker/føler. Og ikke så lett å snakke med folk i RL akkurat..

At språket påvirker oss har du nok rett i.

Men hvis jeg kaller en eller annen bitch for ei fitte ser jeg ikke at det har noe som helst med seksualitet å gjøre. Sex er i hvert fall ikke i mine tanker når jeg skriver noe sånt (jeg skriver "skriver", for jeg har aldri kalt noe for ei fitte i RL, men jeg vet jeg har brukt uttrykket her inne, og jeg var vel også den du siktet til da jeg tidligere i kveld skrev at Hege Storhaug så ut som ei som trengte å få seg et ligg).

At språket påvirker oss har du nok rett i.

Men hvis jeg kaller en eller annen bitch for ei fitte ser jeg ikke at det har noe som helst med seksualitet å gjøre. Sex er i hvert fall ikke i mine tanker når jeg skriver noe sånt (jeg skriver "skriver", for jeg har aldri kalt noe for ei fitte i RL, men jeg vet jeg har brukt uttrykket her inne, og jeg var vel også den du siktet til da jeg tidligere i kveld skrev at Hege Storhaug så ut som ei som trengte å få seg et ligg).

Da høres et jo ut som om det er ganske adskilt, og det er jo beroligende, på en måte.

Og ja, var det som fikk tankene i gang, men var langt ifra bare det jeg siktet til. Men bare gikk litt i dørken da jeg leste det og ble satt ut av min egen reaksjon - derfor prøver jeg å finne ut litt mer, hva som foregår inni andre mnnesker!

Da høres et jo ut som om det er ganske adskilt, og det er jo beroligende, på en måte.

Og ja, var det som fikk tankene i gang, men var langt ifra bare det jeg siktet til. Men bare gikk litt i dørken da jeg leste det og ble satt ut av min egen reaksjon - derfor prøver jeg å finne ut litt mer, hva som foregår inni andre mnnesker!

Det var egentlig bare en litt ufin konkludering fra min side, og gikk på at dama (som er sint som en terrier hver eneste gang jeg ser henne på tv eller i en eller annen kronikk) kanskje hadde blitt litt mer menneskelig hvis sexlivet hennes hadde funka.

De fleste av oss smiler jo litt oftere etter god sex.

Det var egentlig bare en litt ufin konkludering fra min side, og gikk på at dama (som er sint som en terrier hver eneste gang jeg ser henne på tv eller i en eller annen kronikk) kanskje hadde blitt litt mer menneskelig hvis sexlivet hennes hadde funka.

De fleste av oss smiler jo litt oftere etter god sex.

Da skjønner jeg mer hva du mente og. Og sikkert andre som sier det. Har aldri tenkt på det sånn. Legger nok automatisk på noen ekstra gir med forakt når jeg hører sånt. Takk skal du ha, det var faktisk ganske oppklarende! :)

Selv om jg ikke legger stort i mellom hvis jeg blir sint, kan ikke huske at jeg har kaldt noen for ei fitte i RL.

Ett slikt utrykk har ikke noe med sex å gjøre heller for min del.

Vil ikke ha sex med ei som jeg ser ned på. Jeg må like den personen jeg skal ha sex med, hvis ikke så orker jeg ikke.

Det betyr ikke at det må være med en person jeg kan tenke meg å gifte meg med, men jeg må like det jeg ser og like personligheten til vedkommende.

Jeg vil ikke gå å grøsse ved tanken på at jeg har knullet noen i ettertid, da kan det heller være.

ylvali1365381015

takk for et betimelig innlegg, kjære skal! :-)

sikkert lurt av deg å starte en ny tråd framfor å kaste deg på sdd og min (/thinkerbells) diskusjon.

jeg er så hjertens enig som jeg kan få blitt!

sier med sokrates:språk har makt!det gjør noe med oss.

hvordan vi bruker språket reflekterer ikke bare det vi tenker, men former i sin tur _hvordan_ vi tenker også.

ikke tilfeldig at feks prozak ordlegger seg slik han gjør, tro du meg! (som en lektor som reagerer på en logisk brist i elevens stiloppgave, og krever noe strengt-bruker påfallende lite smileys feks-at denne umiddelbart står til rette og forklarer seg.. ;-))

godt å se at det er andre enn meg som får vond smak i munnen av "ståkukkeriet" til sdd i går! og mest fordi han ikke er alene om det. :-(

Annonse

takk for et betimelig innlegg, kjære skal! :-)

sikkert lurt av deg å starte en ny tråd framfor å kaste deg på sdd og min (/thinkerbells) diskusjon.

jeg er så hjertens enig som jeg kan få blitt!

sier med sokrates:språk har makt!det gjør noe med oss.

hvordan vi bruker språket reflekterer ikke bare det vi tenker, men former i sin tur _hvordan_ vi tenker også.

ikke tilfeldig at feks prozak ordlegger seg slik han gjør, tro du meg! (som en lektor som reagerer på en logisk brist i elevens stiloppgave, og krever noe strengt-bruker påfallende lite smileys feks-at denne umiddelbart står til rette og forklarer seg.. ;-))

godt å se at det er andre enn meg som får vond smak i munnen av "ståkukkeriet" til sdd i går! og mest fordi han ikke er alene om det. :-(

Ble og glad for å se at det var flere som reagerte! Men var og godt å høre hva han la i det. For i hodet mitt er "å få pikk" det samme som voldtekt - ikke god sex. Og det er jo tross alt en vesentlig forskjell.

Selv om jg ikke legger stort i mellom hvis jeg blir sint, kan ikke huske at jeg har kaldt noen for ei fitte i RL.

Ett slikt utrykk har ikke noe med sex å gjøre heller for min del.

Vil ikke ha sex med ei som jeg ser ned på. Jeg må like den personen jeg skal ha sex med, hvis ikke så orker jeg ikke.

Det betyr ikke at det må være med en person jeg kan tenke meg å gifte meg med, men jeg må like det jeg ser og like personligheten til vedkommende.

Jeg vil ikke gå å grøsse ved tanken på at jeg har knullet noen i ettertid, da kan det heller være.

Det er godt å høre det! Skjønner at det er en hel verden der ute jeg ikke kjenner til! Kanskje blir den min og en gang kanskje ikke. Det får tiden vise.

Inni meg tror jeg liksom at seksualitet er det samme som tvang og nedverdigelse, selvom hodet skjønner at det ikke er sånn. Hjelper litt på å virkelig høre det, spesiellt i fra dere skumle mannfolk! ;) (eller lese da, men..)

Ble og glad for å se at det var flere som reagerte! Men var og godt å høre hva han la i det. For i hodet mitt er "å få pikk" det samme som voldtekt - ikke god sex. Og det er jo tross alt en vesentlig forskjell.

Jeg kan da si til min kjære at jeg vil ha pikk, og han kan si nå skal du få litt pikk osv. Sex er godt, sex er gøy, og selvsagt kan man snakke om det, på mange måter.

Nedverdigende blir det først under tvang, og man vet jo i hvilke tilfeller det skjer. Det skjer jo ikke sammen med en god kjæreste, som jo er den man har sex med...

Godt å høre! :)

At man kaller noen ei fitte har ikke noe med sex å gjøre, kunne like gjerne brukt bitch, hurpe, idiot osv.

Og ingen friske folk vil vel ha sex med noen de ser ned på. Man skal jo like den man vil knulle. Syke folk, les overgripere kan nok "ta" hvem som helst.

Jeg kan da si til min kjære at jeg vil ha pikk, og han kan si nå skal du få litt pikk osv. Sex er godt, sex er gøy, og selvsagt kan man snakke om det, på mange måter.

Nedverdigende blir det først under tvang, og man vet jo i hvilke tilfeller det skjer. Det skjer jo ikke sammen med en god kjæreste, som jo er den man har sex med...

Jo, vet det i hodet, men har ikke opplevd det, så hjertet og kroppen er ikke helt med på det enda. Har bare opplevd tvang og overgrep - har holdt meg laaangt unna mannfolk og sex som voksen.

Men som sagt, tror det hjelper å høre det. Mange, mange, mange ganger..

At man kaller noen ei fitte har ikke noe med sex å gjøre, kunne like gjerne brukt bitch, hurpe, idiot osv.

Og ingen friske folk vil vel ha sex med noen de ser ned på. Man skal jo like den man vil knulle. Syke folk, les overgripere kan nok "ta" hvem som helst.

Nei.. Håper jo det er sånn. Strever enda litt med å virkelig ta inn at det var han som var syk den gangen, ikke jeg.. Skal dit! For det var han som var syk!

ylvali1365381015

uansett en uvøren måte å uttrykke seg på dersom han sare mener at han unner henne deilig elskov, ikke sant?

tror han følte behov for å myke opp litt da han fikk flere en en reaksjon...

synes det er bra at folk sierifra når det gjelder slikt..

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...