Gå til innhold

Vask av Linskjorte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vasker dere bunadskjorta (lin) i vaskemaskinen? Snakket med flere som gjør det, i vaskemaskinen i vaskepose. Har ikke turt det jeg, men kanskje prøve...

Gjest Princess Peach
Skrevet

Nei, det står at den skal vaskes for hånd, så jeg tør ikke å vaske den i vaskemaskin. Sist gang fikk jeg mamma til å vaske den. ;)

Skrevet

Den vaskes i maskinen på finvask ja.

Har t.o.m. tatt den i lett klorvann for å få vekk noen flekker, sånn kjapt nedi klorvannet, gnidd på flekken til den blei borte, å så rett i maskina på finvask.

Skrevet

Nei, det står at den skal vaskes for hånd, så jeg tør ikke å vaske den i vaskemaskin. Sist gang fikk jeg mamma til å vaske den. ;)

Jeg også hørte der jeg kjøpte bunaden at jeg skulle vaske for hånd så har gjort det og tror nok jeg fortsetter med det. Dumt å ta noen sjanser med sånne plagg.

Skrevet

Den vaskes i maskinen på finvask ja.

Har t.o.m. tatt den i lett klorvann for å få vekk noen flekker, sånn kjapt nedi klorvannet, gnidd på flekken til den blei borte, å så rett i maskina på finvask.

Bare flekken i klorvann eller hele skjorta?

Skrevet

Bare flekken i klorvann eller hele skjorta?

Jeg tok hele skjorta oppi. Nå skal det sies at bunadskjorta mi har hvite borderinger på linningene og i halsen, ikke farge i trådene.

Skrevet

Jeg tok hele skjorta oppi. Nå skal det sies at bunadskjorta mi har hvite borderinger på linningene og i halsen, ikke farge i trådene.

Min har mye hvitbrodert.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg også hørte der jeg kjøpte bunaden at jeg skulle vaske for hånd så har gjort det og tror nok jeg fortsetter med det. Dumt å ta noen sjanser med sånne plagg.

Ja, det kan sikkert gå bra en eller to ganger, men det sto i brosjyren fra husfliden at vaskemaskinen ødela linfibrene i skjorta. En ny skjorte koster 4000, så jeg vil helst ha den i noen år til. :)

Vet du forresten hvordan man kan pusse sølv som er sydd fast på beltet? Det begynner å bli litt skittent.

Skrevet

Ja, det kan sikkert gå bra en eller to ganger, men det sto i brosjyren fra husfliden at vaskemaskinen ødela linfibrene i skjorta. En ny skjorte koster 4000, så jeg vil helst ha den i noen år til. :)

Vet du forresten hvordan man kan pusse sølv som er sydd fast på beltet? Det begynner å bli litt skittent.

Jeg har belagt sølv, ser ut som mere gull/bronsefarge og dette skal vaskes med myk børste i zalovann fikk jeg beskjed om. Ikke behøvd det enda, er 2 1/2 år gammel min. Brukt 7 ganger.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg har belagt sølv, ser ut som mere gull/bronsefarge og dette skal vaskes med myk børste i zalovann fikk jeg beskjed om. Ikke behøvd det enda, er 2 1/2 år gammel min. Brukt 7 ganger.

Okei, min er 14 år, så det begynner kanskje å bli på tide å pusse sølvet nå. :)

Nå passer den jo faktisk igjen, så det er jo en fordel. ;)

Skrevet

Okei, min er 14 år, så det begynner kanskje å bli på tide å pusse sølvet nå. :)

Nå passer den jo faktisk igjen, så det er jo en fordel. ;)

Ja, det med å passe, må jo passe vekta når man har kjøpt seg bunad, ikke mye å gå på synes jeg.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ja, det med å passe, må jo passe vekta når man har kjøpt seg bunad, ikke mye å gå på synes jeg.

Det er et hersens plagg! Og det er iallfall tull å få den til konfirmasjonen. :P

Skrevet

Og husk å ikke stryke den før du skal bruke den igjen. Stryker du den nyvasket nå er den gul før du skal bruke den igjen.

Skrevet

Og husk å ikke stryke den før du skal bruke den igjen. Stryker du den nyvasket nå er den gul før du skal bruke den igjen.

Takk, det har jeg lært. Vasker den etter bruk og oppbevarer den i et putevar for så å stryke før bruk, dagen før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...