Gå til innhold

Jobber du i barnehage?

Gjest bare lurer på det jeg

Anbefalte innlegg

Gjest bare lurer på det jeg
Skrevet

Er det slik at noen av barnehagebarna blir favoritter hos personalet, men andre barn ikke blir det?

Hva gjør noen barn til favoritter og andre ikke? Har det med kjønn, utseendet eller personlighet å gjøre?

Fortell, hva er det som avgjør?

Gjest ikke noen som favoriseres
Skrevet

Jeg vil ikke si at jeg har noen favoritter i den forstand at de får særbehandling, men det er helt klart at noen barn peker seg ut i mer positiv retning. Det kommer an på personlighet til barnet.

Klær og utseende spiller ikke inn, det eneste som spiller inn angående det er om foreldre er flink til å huske alt som trenges.

Men når jeg tenker etter så ser jeg heldigvis noe positivt i alle ungene på avdelinga.

Skrevet

Som ped.leder kan jeg bare innrømme at ja, noen barn liker jeg bedre enn andre. Men jeg liker noen voksne bedre enn andre, sånn er det bare.

Man kan ikke styre sånt - men det man KAN styre, er hvordan man behandler dem! Og de skal behandles likt, uten tvil.

Det finnes ingen fasit på hvorfor man liker noen bedre enn andre. Men det finnes billedskjønne barn som ikke har like mye sjarm som mindre pene barn - så utseendet spiller så å si ingen rolle her, tror jeg.

Når det er sagt: alle unger har noe flott ved seg! Og heldigvis er det sånn at voksne også liker forskjellige personer - og at barn som jeg personlig foretrekker, ikke er de samme som det andre på min avdeling gjør...

Og før noen synes dette er å banne i kirka - man VISER selvfølgelig ikke dette på noen måte. Man er like entusiastisk mot alle, og alle skal føle seg like mye sett og hørt! Men man er ingen robot som mener nøyaktig det samme om 18 unger (eller nærmere 60 i en hel barnehage f.eks...)

Skrevet

kan vel ha noe å si hvordan ungene oppfører seg også. noen er snille og rolige, andre er bare helt propell og uoppdragne..

ylvali1365381015
Skrevet

jeg har jobbet i barnehage, og hadde helt klart mindre utfordringer med å komme overens med noen barn enn andre.

men det var jeg bevisst, og jobbet helt konkret med å henvende meg så og så mange ganger hver dag til dem som gjerne fikk irettesettelser og komandoer av personalet. jobber man ikke bevisst med dette, skjer det nødvendigvis forskjellsbehandling, entan man innser det eller ei.

vi ma begynne å forvente noe positivt av alle- også de som skaper uro rundt seg. de trenger også masse positiv oppmerksomhet for å kunne vokse.

grip dem i å gjøre noe positivt, oppmuntre det lille som finnes(alle har noe, man må bare jobbe litt for å se det noen ganger). da vil de få større grunn til å oppvise et vinnende vesen, komme inn i en positiv sirkel.

det er desverre løgn å si at utseendet ikke spiller noen rolle. i prinsippet vil jo ikke at det skal være sånn, men gjentatte forsøk og forskning viser at det i alle samfunnsarenaer er slik:

de pene, smilende menneskene (som smiler fordi de har fått mer positiv oppmerksomhet og dermed forventer det beste av livet, for å si det forenklet)

anses som mer troverdige, intelligente og sjarmerende, ja til og med bedre mennesker enn dem som ansees som mindre fysisk tiltrekkende.

dette er mekanismer som er skjult for oss, ingen vil innse at de tenderer mot å konkludere på så snevert grunnlag. men det skjer ubevisst, en enkel måte å kategorisere på.

det er naivt å tro at man ikke fungerer på samme måte overfor barn. men man kan minimalisere

effekten ved å jobbe bevisst og konkret vis-a-vis enkeltbarn.

alle skal få noe positivt hver dag.

og er det noen som trenger det må det være dem som er forfordelt fra fødselen av, enten med et lite pent ansikt eller som av ulike årsaker ikke har en adferd som appellerer til andre.

alle barnehager bør ha kontakt-barn som de jobber bevisst med, og som de rullerer på å bygge opp der det er behov. på avd-møter kan de voksne gjøre opp status og eventuelt få ørte litt seg imellom.

men fokuset må være like mye på voksenrollen og hvordan voksne tolker/oppfatter/responderer på barna, som hos barna selv. de reflekterer jo i stor grad det de har møtt med selv.

da vil man sannsynligvis kjenne dem bedre og gi dem sjanser til å vise andre sider av seg selv.

dette var jammen en viktig tråd!!!!

takk for at du tok opp dette.

:-)

Gjest Hvor har du fått dette fra
Skrevet

Tror du virkelig at det er noen bestemte kriterier som avgjør hva som gjør et barn til "favoritt"?

Da må jeg nesten stille deg samme spørsmål tilbake, siden du tydeligvis allerede har gjort deg opp meninger om dette...

Gjest personligheter
Skrevet

Har jobbet i barnehage tidligere.

Det er selvfølgelig med barn som med voksne, noen personligheter kommer du bare ikke "overens med".

Men som voksen klarer du forhåpentligvis å behandle de små barna likt, så det var aldri noe problem for min del iallefall.

Skrevet

"Er det slik at noen av barnehagebarna blir favoritter hos personalet, men andre barn ikke blir det?"

Så klart får man noen man liker bedre enn andre. Men jeg kan ha en "favoritt", mens Kari har en helt annen. Da gjelder det å opptre profesjonelt og ikke la det gå utover de andre barna. Eks behandle de urettferdig.

"Hva gjør noen barn til favoritter og andre ikke? Har det med kjønn, utseendet eller personlighet å gjøre? Fortell, hva er det som avgjør?"

Det har noe med kjemien og gjøre.

Akkurat som det er ellers i livet. Noen personer liker man bare bedre enn andre. :)

Skrevet

Nei ingen forskjell om barnet heter kreti eller pleti er brun,svart,gul,orange eller blå,er rabbagast eller engel spiller ingen trille.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...