Gå til innhold

Hva er lurt å spørre bilselgeren om?

Anbefalte innlegg

Gjest Humlepungen
Skrevet

Om to dager skal jeg sannsyligvis hente min nye bil. Har ikke skrevet under på noe, men har en muntlig avtale jeg kan trekke meg fra hvis det viser seg å være noe humbug.

Så hva er lurt å spør denne karen om? Jeg har absolutt null peil på bil. Har spurt om registerreim og noen småting min far tipset om. Stoler ikke på mine kamerater når det gjelder bil. De har kjøpt katta i sekken mer enn en gang.

Bilen koster meg "ikke mer" enn 54 000, men ønsker gjerne å ha noe mer å prute på hvis det går.

Føler meg litt som en jomfru i nød.

Skrevet

Opplys at du vi ta den til test med en gang du snakker med dem, slik at de kan komme med sannheten med en gang. Lån prøveskilter og kjør den til bilverksted (NAF?) du stoler på uten å fortelle verkstedet hvem du kjøper bilen av, si det er privatkjøp. Når du får tilstandsrapporten, hold den tett til brystet og bruk den for det den er verd for å prute prisen ned. På verkste de får du som regel en prisvurdering. Fortell dem hva det forlanges for bilen.

Kom tilbake til selger med en misfornøyd mine, ta med en misfornøyd kompis med peiling.

Sett opp en liste av feil og sett en pris på feilen som fradrag.

Jeg selv har prutet ned en bil til halve prisen uten problem. Se på støvlaget og atttraktiviteten. De bilene som står bakerst i showrommet er mest prutbare.

Du kan ALLTID prute. Du vil nesten ALLTD bli testet på motstandskraft og vilje.

Når det gjelder biler mellom 20-50 tusen, så er de kraftig overpriset i prosent i alle butikker, og alle opererer etter "går det så går det" prinsippet. Går det ikke, så slår de av prisen, særlig når du har funnet feilene på den.

Kjøper du bil etter farge, så lykke til med å bli lurt.

Skrevet

Opplys at du vi ta den til test med en gang du snakker med dem, slik at de kan komme med sannheten med en gang. Lån prøveskilter og kjør den til bilverksted (NAF?) du stoler på uten å fortelle verkstedet hvem du kjøper bilen av, si det er privatkjøp. Når du får tilstandsrapporten, hold den tett til brystet og bruk den for det den er verd for å prute prisen ned. På verkste de får du som regel en prisvurdering. Fortell dem hva det forlanges for bilen.

Kom tilbake til selger med en misfornøyd mine, ta med en misfornøyd kompis med peiling.

Jeg selv har prutet ned en bil til halve prisen uten problem. Se på støvlaget og atttraktiviteten. De bilene som står bakerst i showrommet er mest prutbare.

Når det gjelder biler mellom 20-50 tusen, så er de kraftig overpriset i prosent i alle butikker, og alle opererer etter "går det så går det" prinsippet. Går det ikke, så slår de av prisen, særlig når du har funnet feilene på den.

Gode råd.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Det var mange gode råd! Skal ta de med.

Tror jeg må ta å finne meg en ny kar igjen snart. Dere er jo litt trivelige å ha en 3-4 ganger i uken og så hver gang jeg skal kjøpe bil og lignende

*ler*

Skrevet

Gode råd.

Ikke den mest pupulære kunden, særlig når jeg kommer drassende med defekte deler etterpå.

Som en regel skal alt virke fra butikk, en manglende vindussveiv eller lekkasje i taket skal ikke forekomme uten at det er opplyst.

Går den ikke gjennom EU-kontroll, så er den ikke salgbar i det hele tatt. Det betyr at bilen må repareres. Lat som selges burde gå gjennom en kontroll uten anmerkninger som ville underkjent den, selv innenfor frister.

Skrevet

Det var mange gode råd! Skal ta de med.

Tror jeg må ta å finne meg en ny kar igjen snart. Dere er jo litt trivelige å ha en 3-4 ganger i uken og så hver gang jeg skal kjøpe bil og lignende

*ler*

Hemmeligheten med å kjøpe bil er å alliere deg med et verksted som sjekker den for deg.

Som selger av gammel bil så lot dem ikke ta den med til verksted, da jeg ikke gadd å ta diskusjoner om ditt og datt. Da var saken en annen: "take it or leave it". Det var alltid noen som kjøpte den uten å teste. Men de ble aldri -lurt- av meg.

En forlangte ny retningsviserbryter, men fikk ikke det av meg, selv om den muligens svikta en gang i mellom.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Ikke den mest pupulære kunden, særlig når jeg kommer drassende med defekte deler etterpå.

Som en regel skal alt virke fra butikk, en manglende vindussveiv eller lekkasje i taket skal ikke forekomme uten at det er opplyst.

Går den ikke gjennom EU-kontroll, så er den ikke salgbar i det hele tatt. Det betyr at bilen må repareres. Lat som selges burde gå gjennom en kontroll uten anmerkninger som ville underkjent den, selv innenfor frister.

Bilen gikk gjennom eu kontroll for et år siden forresten.

Tror jeg skal satse på en naf test. Håper bare ikke selgeren avbryter kjøpet når jeg sier det, for jeg har "forelsket" meg litt i bilen.

Skrevet

Bilen gikk gjennom eu kontroll for et år siden forresten.

Tror jeg skal satse på en naf test. Håper bare ikke selgeren avbryter kjøpet når jeg sier det, for jeg har "forelsket" meg litt i bilen.

EU-kontroll er en ting, kvalitet er noe annet.

Utslitte seter er ikke kult, heller ikke slitte dører, en million rustflekker og huller.

Det går fint an å bytte deler mellom biler for å få dem godkjent. Flere verksteder har sett biler med 2-3 ulike farger, som kommer tilbake en uke etter med en ny kombinasjon av samme deler.

Den bransjen er ikke god, men blir de spilt ut mot hverandre, så går det varmt for seg. Det fins nesten ikke lojalitet mellom de ulike.

Ved EU-kontroll på verksted hvor det dukket opp alvorlige feil så har jeg kjørt til en veistasjon, bestilt etterkontroll uten å reparere, og fått det gokjent likevel. DET sparer du mye penger på. Du kan ta så mange etterkontroller du vil for kr 150 pr gang, og bare veistasjoen kan overstyre verkstedets avgjørelser.

Folk blir lurt på EU-kontroll. Det hjelper å be om å få se feilene, så du får oversikt over feil og årsaker.

Hvis de sier de "ikke har forsikring for at kunder skal kunne komme inn i verkstdhallene" så bør du bli mistenksom. Det er ikke riktig.

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt bruktbil uten å ta den på NAF-test først. Det gjorde vi sist, og da fikk vi 15000,- i prisavslag etterpå!

Gjest Humlepungen
Skrevet

EU-kontroll er en ting, kvalitet er noe annet.

Utslitte seter er ikke kult, heller ikke slitte dører, en million rustflekker og huller.

Det går fint an å bytte deler mellom biler for å få dem godkjent. Flere verksteder har sett biler med 2-3 ulike farger, som kommer tilbake en uke etter med en ny kombinasjon av samme deler.

Den bransjen er ikke god, men blir de spilt ut mot hverandre, så går det varmt for seg. Det fins nesten ikke lojalitet mellom de ulike.

Ved EU-kontroll på verksted hvor det dukket opp alvorlige feil så har jeg kjørt til en veistasjon, bestilt etterkontroll uten å reparere, og fått det gokjent likevel. DET sparer du mye penger på. Du kan ta så mange etterkontroller du vil for kr 150 pr gang, og bare veistasjoen kan overstyre verkstedets avgjørelser.

Folk blir lurt på EU-kontroll. Det hjelper å be om å få se feilene, så du får oversikt over feil og årsaker.

Hvis de sier de "ikke har forsikring for at kunder skal kunne komme inn i verkstdhallene" så bør du bli mistenksom. Det er ikke riktig.

Kom på noe når du nevner slitte seter. Jeg så at setet på bilen så litt nedsunket og slitt ut, men bilen skal ha gått under 90 000. Det var kanskje litt rart. Så sant ikke sjåføren har sittet og gnidd seg rytmisk i setet konstant.

Lett å jukse med km lengden?

Skrevet

Kom på noe når du nevner slitte seter. Jeg så at setet på bilen så litt nedsunket og slitt ut, men bilen skal ha gått under 90 000. Det var kanskje litt rart. Så sant ikke sjåføren har sittet og gnidd seg rytmisk i setet konstant.

Lett å jukse med km lengden?

Det er det som er hovedproblemet.

Ring forrige eier, eller eieren før der, eller verkstedet der den pleier å få service/oljeskift.

Setet kan også være brukt av en 120 kg bamse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...