Gå til innhold

Sprukket blindtarm og fertilitet

Anbefalte innlegg

Gjest mismodig 28åring

Det har nylig kommet meg for øre at sprukket blindtarm kan medføre enten tilstoppede eggledere eller permanent sterilitet, dette har jeg ikke visst. Jeg gikk med blindtarmsbetennelse i over en måned for 20 år siden (er nå 28). Da de omsider fant ut at jeg måtte opereres, var blindtarmen sprukket og det var materie i buken. Det var ille, ifølge legen. Ville jeg visst det for lengst dersom jeg var permanent steril? (jeg har mensen, ville man hatt det dersom man ikke var fruktbar?)

Jeg har ennå ikke prøvd å bli gravid, og hadde opprinnelig tenkt å ta sjansen på å vente nok et år før jeg slutter med p-pillen. Min samboer og jeg ønsker i utgangspunktet utvilsomt barn, men vi synes, samtidig, begge at det er litt forhastet/uansvarlig å prøve å bli gravid etter bare ett års forhold - Vi har bare nettopp blitt samboere! (Ikke at jeg dermed vil henge ut alle som får barn raskt, jeg mener bare at jeg personlig helst vil prøve ut forholdet et lite år til, dersom jeg kan.)

Men nå har jeg plutselig fått høre at legene råder pasienter med sprukket blindtarm til å begynne tidligst mulig med barneproduksjonsforsøk, pga. risikoen for at man vil trenge hjelp til å bli gravid, og at dette kan ta LANG tid. Går det an å be legen om å finne ut allerede nå om jeg er permanent steril/om jeg må belage meg på prøverørsbehandling? Jeg spør fordi jeg vet ikke noe om dette, men har hørt påstander om at du ikke får utredning før du har brukt minst et år på å prøve å få barn, stemmer dette? Hvis dette stemmer, pluss at selve prøverørsbehandlingen visstnok kan trekke ut i tid, må jeg jo skynde meg å begynne siden jeg allerede er 28 år og hadde håpt å kunne bli gravid før eller ikke alt for sent etter 30?

Ulempen da er i så fall at jeg i (tross alt) beste fall kan bli gravid på første forsøk, samtidig som at jeg i utgangspunktet, som sagt, synes det er feil å kutte ut pillen så fort i et forhold FORDI man er redd for ikke å klare å få barn. Samtidig ER jeg nå blitt redd for ikke å få barn, så jeg begynner å bli så panisk nå at jeg vurderer å heller ta sjansen på et barn veldig tidlig i forholdet. Hvis du skjønner? Jeg trenger kanskje like mye et klokt som et objektivt råd, med andre ord.. Jeg blir helt fortvilet, for jeg har ikke VISST at jeg (kanskje mer enn de fleste som nærmer seg 30 før de prøver å få barn?) kanskje bør skynde meg og blåse i at det er fornuftig å se an samboerskapet etc.

Jeg ønsker m.a.o. konkret svar på alle følgende sp.mål: Går det an å be om å få vite om man er fertil/har fungerende eggledere FØR man har prøvd i minst et år å få barn? Hvor, i så fall? Går det an å si noe på generelt grunnlag om mine fertilitetsodds, ut fra det jeg har skrevet om betennelsen? Er det dumt av meg å vente enda et år før jeg slutter med p-pillen (særlig ettersom jeg allerede har brukt p-pillen i åtte nå), dersom der kanskje er en stor sjanse for at jeg kan trenge prøverørsbehandling?

Ps. Dersom det er relevant: Jeg fikk mensen da jeg var 13. Før jeg begynte på pillen da jeg var 20, var den relativt uregelmessig i den forstand at den kom hver måned, men jeg visste aldri på dagen, bare ca. hvilken uke. Den har aldri vært stor (ca. 3-4 dager med moderate blødninger), verken før eller etter at jeg begynte med p-pillen, og jeg har hatt normalt store menssmerter, dvs. jeg trenger enkelte dager Ibux, men ikke noe sterkere enn det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247428-sprukket-blindtarm-og-fertilitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ikke lege, men jeg fikk lyst til å svare deg likevel. (har blitt utredet selv, men fikk to barn på naturlig måte etterpå) Det med blindtarmbetennelse, har jeg ikke hørt om før. Hvis du har fått tette eggledere, vil du ikke merke noe til dette på mens-syklusen. Uansett er det fastlegen man begynner hos når man vil utredes for ufrivillig barnløshet. Jeg vil tro at legen vil du skal ha prøvd bortimot ett år før du blir utredet, men det skader jo ikke å spørre legen nå. Tette eggledere må man få sjekket ved kontrastvæskerøntgen eller laparaskopi. Det siste krever narkose.

Det er noen som sliter med å få normal mens-syklus etter p-pillestopp. Uansett kan du vel ikke utredes for sterilitet hvis du går på p-piller, da er jo hormonene dine uansett helt "feiljustert".

Jeg vil foreslå at du slutter på p-piller og går over på en hormonfri prevensjon (kondom, sikre perioder, hopp av i svingen...). Da får du din vanlige syklus i gang, du kan ta eggløsningstester (som du kjøper på apoteket), så finner du ut om du har eggløsning, i det minste!

Lykke til uansett!

Jeg er spent på hva slags svar du får.

Selv lå jeg syk med blindtarmbetennelse i 10 dager uten at noen oppdaget hva det var. Det ble ikke oppdaget før jeg noen år senere ble gravid utenfor livmoren og operert, da fikk jeg høre etterpå at "du har jo hatt blindtarmbetennelse".

Og så kan jeg stille et spørsmål på to forskjellige måter. Jeg kan spørre "kan en ubehandlet blindtarmbetennelse føre til skade på eggleder og dermed svangerskap utenfor livmoren"; da svarer de fleste leger jeg spør ja. Men hvis jeg spør: "Kan det at jeg hadde en blindtarmbetennelse som ikke ble behandlet være årsak til at jeg noen år senere ble gravid utenfor livmoren?", så blånekter alle leger for at det er noen sammenheng.

Man vil ikke kompromittere kolleger ser det ut som... så lenge spørsmålet er av teoretisk art får man et helt annet svar.

Jeg har forøvrig fått tre barn senere, så infertil ble jeg ikke.

Gjest mismodig 28åring

Hei!

Jeg er ikke lege, men jeg fikk lyst til å svare deg likevel. (har blitt utredet selv, men fikk to barn på naturlig måte etterpå) Det med blindtarmbetennelse, har jeg ikke hørt om før. Hvis du har fått tette eggledere, vil du ikke merke noe til dette på mens-syklusen. Uansett er det fastlegen man begynner hos når man vil utredes for ufrivillig barnløshet. Jeg vil tro at legen vil du skal ha prøvd bortimot ett år før du blir utredet, men det skader jo ikke å spørre legen nå. Tette eggledere må man få sjekket ved kontrastvæskerøntgen eller laparaskopi. Det siste krever narkose.

Det er noen som sliter med å få normal mens-syklus etter p-pillestopp. Uansett kan du vel ikke utredes for sterilitet hvis du går på p-piller, da er jo hormonene dine uansett helt "feiljustert".

Jeg vil foreslå at du slutter på p-piller og går over på en hormonfri prevensjon (kondom, sikre perioder, hopp av i svingen...). Da får du din vanlige syklus i gang, du kan ta eggløsningstester (som du kjøper på apoteket), så finner du ut om du har eggløsning, i det minste!

Lykke til uansett!

Jeg skjønner ikke at jeg ikke har tenkt på dét for lengst, at man kan gå over til hormonfri prevensjon - Du er ikke så dum, du;)

Det løser i hvert fall mitt dilemma mht. at det kan ta tid før systemet kommer i gjenge igjen etter lang tids p-pillebruk.

Mette Moen, Gynekolog

Det er riktig at sprukket blindtarm kan gi sammenvoksninger mellom eggleder og eggstokker så egget ikke fanges opp. Det kan redusere mulighetene for graviditet, men ikke i så stor grad som ved egglederbetennelse hvor innsiden av egglederen er ødelagt så den ikke kan transportere egg/sædcelle. Kommer betennelsen utefra, altså fra bukhulen, regner vi med at egglederne er fine på innsiden, og det er det viktigste. Blir en blindtarmsbetennelse behandlet skikkelig med fjerning av puss og skylling (det er rutine,) så er risiko for sterilitet minimal. Etter en egglederbetennelse er risikoen for sterilitet ca 15%, og jeg anser risikoen er betydelig mindre hos deg (uten jeg kan angi nøyaktig tall).

Det at du har regelmessige menstruasjoner har intet med saken å gjøre da det viser funksjonen i eggstokkene som ikke påvirkes av ’ytre forhold’ som betennelse. Man har ingen god mulighet til å si om du kan bli gravid, ut over å utføre en røntgenundersøkelse av egglederne, men det vil ikke være spesielt informativt i din situasjon hvor ev forandringer sitter utenfor. En laparoskopi, kikkhullsoperasjon i narkose, vil si noe, men heller ikke alt.

Jeg synes ikke det er grunn til å skremme deg. Jeg synes du skal slutte å tenke på mulighet for at du ikke kan bli gravid og følge dine planer. Men generelt anbefaler vi at kvinner skal forsøke å bli gravid før 30 år mens fruktbarheten er på topp. Selvsagt må hun ha funnet en mann hun ønsker å få barn med! Du har mulighet for prøverørsbehandling (i verste fall) til du er 38-40 år, så du har tid nok.

Så slapp av og få ditt parforhold stabilisert.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg skjønner ikke at jeg ikke har tenkt på dét for lengst, at man kan gå over til hormonfri prevensjon - Du er ikke så dum, du;)

Det løser i hvert fall mitt dilemma mht. at det kan ta tid før systemet kommer i gjenge igjen etter lang tids p-pillebruk.

Jeg glemte å si at du bør kutte ut Ibux når dere begynner å prøve å få barn. Ibux, Naproxen m.fl. kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, det kan også være skadelig. Hvis du trenger smertestillende, er Paracetamol-produkter det beste.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...