Gjest nisp Skrevet 14. april 2001 Del Skrevet 14. april 2001 Beklager å bry deg igjen men jeg ble litt bekymret etter det svaret jeg fikk av deg under "er alt iorden" lenger ned. Du svarte at man burde kunne se levende foster ved så høye hcg verdier som jeg har.. Men mange ser jo ikke foster før ut i uke 7/8. Har lest litt mer om mola som du nevnte og det står at morkaken består av blærer/er unormalt. Og at dette kan sees ved ultralyd. Min gynekolog sa at min blødning muligens kom fra morkaka men at det ikke behøvde å bety noe. Ville ikke han sett om morkaka så unormal ut/at det var mola?? Jeg leste også at fosterutviklingen stoppet opp og bare morkaka fortsatt å vokse. Ville fostersekken være i normal størrelse på dette tidspunkt i svangerskap da?? (det var den jo...) Når det gjelder HCG verdier forstår jeg ikke at mine er unormalt høye. Har lest det du skriver om at hcg når et nivå på ca. 50000 til 100000 i uke 8-10. Er 47000 i uke 7 så unormalt høyt da.?? Et annet sted leste jeg at hcg var i gjennomsnitt 36000 på dag 45 etter siste mens f.dag. Min var på 47000 på dag 52. ved tvillinger er gjennomsnitt på dag 36 = 126000. Er det noe jeg ikke har skjønt eller??? Mine verdier virker da normale... Veldig takknemlig hvis du kunne svare meg. skal ikke til ny ul før etter påske så det blir tunge dager å gå å gruble. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24743-til-moen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. april 2001 Del Skrevet 14. april 2001 Min gynekolog sa at min blødning muligens kom fra morkaka men at det ikke behøvde å bety noe. Ville ikke han sett om morkaka så unormal ut/at det var mola?? Mola vil man vanligvis kunne se på ultralyd Jeg leste også at fosterutviklingen stoppet opp og bare morkaka fortsatt å vokse. Ville fostersekken være i normal størrelse på dette tidspunkt i svangerskap da?? (det var den jo...) Ofte vil fostersekken være større enn forventet. Når det gjelder HCG verdier forstår jeg ikke at mine er unormalt høye. Har lest det du skriver om at hcg når et nivå på ca. 50000 til 100000 i uke 8-10. Er 47000 i uke 7 så unormalt høyt da.?? Et annet sted leste jeg at hcg var i gjennomsnitt 36000 på dag 45 etter siste mens f.dag. Min var på 47000 på dag 52. ved tvillinger er gjennomsnitt på dag 36 = 126000. Er det noe jeg ikke har skjønt eller??? Hvis man ikke ser foster vil det enten være fordi du har abortert, men ikke har kvittert fosteret eller fordi du er kommet for tidlig til ultralyd. Hvis du hadde abortert ville HCG ikke stige fra den ene dag til den andre, men falle. Hvis du var kommet kortere og man derfor ikke ser fosteret, ville HCG ikke være så høy. Det var min logikk. Det med mola var ikke for å skremme deg, men jeg så det som eneste logiske måte å forklare de ulike opplysninger du har gitt meg. Jeg ber deg om å gi tilbakemelding når du har vært til legen neste gangen. Vi får håpe det er en annen forklaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24743-til-moen/#findComment-103391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nisp Skrevet 14. april 2001 Del Skrevet 14. april 2001 Min gynekolog sa at min blødning muligens kom fra morkaka men at det ikke behøvde å bety noe. Ville ikke han sett om morkaka så unormal ut/at det var mola?? Mola vil man vanligvis kunne se på ultralyd Jeg leste også at fosterutviklingen stoppet opp og bare morkaka fortsatt å vokse. Ville fostersekken være i normal størrelse på dette tidspunkt i svangerskap da?? (det var den jo...) Ofte vil fostersekken være større enn forventet. Når det gjelder HCG verdier forstår jeg ikke at mine er unormalt høye. Har lest det du skriver om at hcg når et nivå på ca. 50000 til 100000 i uke 8-10. Er 47000 i uke 7 så unormalt høyt da.?? Et annet sted leste jeg at hcg var i gjennomsnitt 36000 på dag 45 etter siste mens f.dag. Min var på 47000 på dag 52. ved tvillinger er gjennomsnitt på dag 36 = 126000. Er det noe jeg ikke har skjønt eller??? Hvis man ikke ser foster vil det enten være fordi du har abortert, men ikke har kvittert fosteret eller fordi du er kommet for tidlig til ultralyd. Hvis du hadde abortert ville HCG ikke stige fra den ene dag til den andre, men falle. Hvis du var kommet kortere og man derfor ikke ser fosteret, ville HCG ikke være så høy. Det var min logikk. Det med mola var ikke for å skremme deg, men jeg så det som eneste logiske måte å forklare de ulike opplysninger du har gitt meg. Jeg ber deg om å gi tilbakemelding når du har vært til legen neste gangen. Vi får håpe det er en annen forklaring. Beklager men det er fremdeles noen uklare ting her. Er mine hcg verdier unormalt høye??? Altså er 47000 i hcg unormalt høyt i uke 7? Mener du at jeg er kommet lenger?? Jeg vet at jeg ikke er det pga,.at jeg tok en eggløsningstest så jeg vet når befruktningen kan ha skjedd. Hvis 47000 er unormalt høyt stemmer jo ingen av de tabellene over hcg jeg har sett og heller ikke den tabell du tidligere har referert til.(normalt 50000 - 100000 i uke 8-10) Din konklusjon er altså at det ikke kan være noe foster her mens min gynekolog mener altså at det kan være for tidlig å se noe som helst i uke 7. Det kan kanskje være litt forskjell på det utstyr man bruker hos privatpraktiserende og på sykehus??? Og hvis man kan se mola på ultralyd som du sier er det vel litt rart at han ikke så det eller?? - Fostersekken ofte større sier du. Det var den jo ikke... Jeg synes dette er svært forvirrende og frustrerende. Er det andre symptomer på dette? Jeg har altså brunt utflod (litt tråd/klumpaktig) ikke friskt blod.Har hatt det i 1 1/2 uke. Har vært kvalm i to uker men det har roet seg + har ømme bryst, lyst på spesielle ting og veldig trøtt. Har lite smerter men litt småmurring/strekking. Takker for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24743-til-moen/#findComment-103427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nisp Skrevet 15. april 2001 Del Skrevet 15. april 2001 Beklager men det er fremdeles noen uklare ting her. Er mine hcg verdier unormalt høye??? Altså er 47000 i hcg unormalt høyt i uke 7? Mener du at jeg er kommet lenger?? Jeg vet at jeg ikke er det pga,.at jeg tok en eggløsningstest så jeg vet når befruktningen kan ha skjedd. Hvis 47000 er unormalt høyt stemmer jo ingen av de tabellene over hcg jeg har sett og heller ikke den tabell du tidligere har referert til.(normalt 50000 - 100000 i uke 8-10) Din konklusjon er altså at det ikke kan være noe foster her mens min gynekolog mener altså at det kan være for tidlig å se noe som helst i uke 7. Det kan kanskje være litt forskjell på det utstyr man bruker hos privatpraktiserende og på sykehus??? Og hvis man kan se mola på ultralyd som du sier er det vel litt rart at han ikke så det eller?? - Fostersekken ofte større sier du. Det var den jo ikke... Jeg synes dette er svært forvirrende og frustrerende. Er det andre symptomer på dette? Jeg har altså brunt utflod (litt tråd/klumpaktig) ikke friskt blod.Har hatt det i 1 1/2 uke. Har vært kvalm i to uker men det har roet seg + har ømme bryst, lyst på spesielle ting og veldig trøtt. Har lite smerter men litt småmurring/strekking. Takker for svar Bare en ting. Hcg prøvene er tatt etter at jeg var til undersøkelse hos lege. Den på 43000 er tatt senere på dagen og den på 47000 er tatt neste dag.(dag 51 etter mens) På en tabell over hcg strekker verdier på dag 49-56 seg fra 7600 til 229000. Da kan da ikke 47000 på dag 51 være unormalt høyt!! Kan du være så snill å forklare hvorfor du mener det er så høyt?? Dette var mye men jeg håper inderlig du tar deg tid til å svare da dette plager meg så veldig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24743-til-moen/#findComment-103546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borealis Skrevet 15. april 2001 Del Skrevet 15. april 2001 Bare en ting. Hcg prøvene er tatt etter at jeg var til undersøkelse hos lege. Den på 43000 er tatt senere på dagen og den på 47000 er tatt neste dag.(dag 51 etter mens) På en tabell over hcg strekker verdier på dag 49-56 seg fra 7600 til 229000. Da kan da ikke 47000 på dag 51 være unormalt høyt!! Kan du være så snill å forklare hvorfor du mener det er så høyt?? Dette var mye men jeg håper inderlig du tar deg tid til å svare da dette plager meg så veldig. Vil bare si at jeg ønsker deg lykke til! Kjenner deg jo ikke, men leste dine/Moens innlegg, og kunne formelig føle din redsel....håper at alt er OK, og skal krysse fingrene for deg.(Har selv gjennomgått IVF, med påfølgende tidlig UL.) Jeg håper du vil slenge inn et "pip" om hvordan dette går! Masse klemmer fra.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24743-til-moen/#findComment-103627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nisp Skrevet 15. april 2001 Del Skrevet 15. april 2001 Vil bare si at jeg ønsker deg lykke til! Kjenner deg jo ikke, men leste dine/Moens innlegg, og kunne formelig føle din redsel....håper at alt er OK, og skal krysse fingrene for deg.(Har selv gjennomgått IVF, med påfølgende tidlig UL.) Jeg håper du vil slenge inn et "pip" om hvordan dette går! Masse klemmer fra.... Takk skal du ha. Dette er som et mareritt. I snart to uker har jeg gått å lurt på hvorfor vi ikke så noe på ul og så i tillegg mulighet for mola.... Heldigvis skal jeg til ny ul over påske da får jeg sikkert svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24743-til-moen/#findComment-103692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. april 2001 Del Skrevet 17. april 2001 Takk skal du ha. Dette er som et mareritt. I snart to uker har jeg gått å lurt på hvorfor vi ikke så noe på ul og så i tillegg mulighet for mola.... Heldigvis skal jeg til ny ul over påske da får jeg sikkert svar. Jeg beklager meget at jeg har gitt deg en urolig påske, men du ber meg om en forklaring, og jeg har ikke kunnet komme på en annen forklaring enn det som er gitt. HCG er ikke unormal høy for varigheten av graviditeten, men for at man ikke har sett et foster. Allerede ved HCG over 1.000 kan man normalt tydelig se fosteret. Selv med dårligere apparat og mindre trening, burde man ved dine verdier uten problem kunne se et foster med hjerteslag og bevegelser. Hvis fosteret var dødt og av den grunn ikke kunne ses, da vil HCG ikke øke som den har gjort hos deg. Jeg håper du snart kan få det avklart så du ikke skal gå i uvisshet og engstelse. Husk å gi tilbakemelding om resultatet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24743-til-moen/#findComment-104053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.