Gå til innhold

Problemer med Eks

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på 36 år som nå har vært skilt fra min eks-kone i over 10 år. Vi har et felles barn på snart 12 år. Begge er vi gift/samboere på nytt. Vi bor på hver side av byen. Kontakten oss imellom dreier seg kun om oppdragelsen til vår datter. Problemet er at vi har hver vår oppfatning av hvordan vi skal få dette til. Jeg er den rolige som prøver å forhandle/diskutere, imens hun er oppfarende, hissig og i liten grad villig til å bli enig på annet enn hennes premisser. Alle ting som hun kan finne på å kritisere meg på er der konstant. Så fort jeg ikke har mulighet til å hente jenta på en trening eller ha henne en helg så får jeg høre at det sårer henne og at det er hjerteskjærende å se hvor lite jeg bryr meg om henne osv. Likevel ser jeg henne hver eneste uke og minst en langhelg pr måned. Hun prøver videre å fortelle meg løgner som at dattera vår hater min samboer fordi vi tilbringer mer tid sammen. I det store og det hele er det et forsøk på å snu min egen datter mot meg. Jeg er livredd for å miste veslejenta mi, eller at vi skal få et dårlig forhold som vil vare. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og forsøkene på å konfrontere mora med dette resulterer selvsagt i øredøvende skriking og hysterisk utskjelling fra hennes side. Hva skal jeg gjøre..? Hjelp meg….

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247431-problemer-med-eks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du ikke har mulighet til å ha jenta en helg, og moren blir sint, dreier det seg da om helger i henhold til samværsavtalen, eller helger hun ber deg om å ta i tillegg til avtalen?

Hvordan kan du være helt sikker på at det er løgn at datteren din er sjalu på samboeren din, og på hvilken måte er det at din eks forteller deg dette å "sette datteren din opp mot deg"? Hvis det er sant, skulle man vel tro at det er bedre å gi deg en sjanse til å gjøre noe med det, med tanke på forholdet mellom deg og datteren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247431-problemer-med-eks/#findComment-1936871
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

I første omgang vil jeg koble på en utenfostående fagperson som ikke er følelsesmessig involvert i saken. Det kan være en fagperson på familiekontoret, eller en psykolog eller parterapeut.

Når jeg fpr slike henvendelser påtar jeg meg å kontakte foreldren og forklare betydningen av at foreldrene er samkjørte og enige om barnet.

Et møte med en fagperson og dere to foreldrene til stede, kan løse saken.

Din nye partner og morens nye har ikke noe der å gjøre i første omgang.

Det er dere bilogiske foreldre som skal sitte i førersetet for deres barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247431-problemer-med-eks/#findComment-1937041
Del på andre sider

Hei!

I første omgang vil jeg koble på en utenfostående fagperson som ikke er følelsesmessig involvert i saken. Det kan være en fagperson på familiekontoret, eller en psykolog eller parterapeut.

Når jeg fpr slike henvendelser påtar jeg meg å kontakte foreldren og forklare betydningen av at foreldrene er samkjørte og enige om barnet.

Et møte med en fagperson og dere to foreldrene til stede, kan løse saken.

Din nye partner og morens nye har ikke noe der å gjøre i første omgang.

Det er dere bilogiske foreldre som skal sitte i førersetet for deres barn.

Hei Solveig. Takk for raskt svar. Vil bare legge til at dine råd er foreslått, men det er hun overhodet ikke interessert i å delta på. Det skal sies at jeg faktisk har god kontakt med hennes mann, og har lettere for å gjøre avtaler med han. Men jeg føler ikke at det er riktig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247431-problemer-med-eks/#findComment-1938157
Del på andre sider

Når du ikke har mulighet til å ha jenta en helg, og moren blir sint, dreier det seg da om helger i henhold til samværsavtalen, eller helger hun ber deg om å ta i tillegg til avtalen?

Hvordan kan du være helt sikker på at det er løgn at datteren din er sjalu på samboeren din, og på hvilken måte er det at din eks forteller deg dette å "sette datteren din opp mot deg"? Hvis det er sant, skulle man vel tro at det er bedre å gi deg en sjanse til å gjøre noe med det, med tanke på forholdet mellom deg og datteren.

Hei...

Har selv en eks mann, og har litt erfaring. Når det gjelder samvær og helger avtaler vi bytte i god tid. Han har guttene annenhvær helg og om han ikke kan pga feks jobb så sier han i fra i god tid sånn at vi kan bytte, og om jeg skal bort eller jobbe gjør jeg det samme. Det er veldig viktig å holde avtaler.

Vi har begge nye partnere, han har veninde og jeg er gift.

Ang oppdragelse av barna er vi milevidt fra hverandre, lever omtrent på hver vår klode.

Hjemme hos oss har vi snakket om dette og barna godtar og forstår at mor og far er forskjellig. Far er utprega gammeldags, vil bestemme alt og barna må rette seg etter hans ønsker Jeg lar barna ha stor innflytelse på egen hverdag, stemmerett i eget hjem, vi voksne er veiledere og forbilder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247431-problemer-med-eks/#findComment-1938233
Del på andre sider

Det hadde kanskje hjulpet om du hadde mer kontakt med barnet? At du "ser henne hver uke og har henne minst en langhelg i måneden" er ikke særlig mye. Du bør i alle fall ha henne annenhver helg og på overnatting en gang i uka for å bygge opp et godt forhold til barnet. Kanskje moren også blir lettere å ha med å gjøre, når hun får mer avlastning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247431-problemer-med-eks/#findComment-1938957
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...