Gå til innhold

Folkeskikk

Anbefalte innlegg

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• mariaflyfly

8

• ShitDiddelyDo

7

• Qwerty2

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha vært borti problemstillingen med høygravide på bussen/banen, men jeg har gitt plassen min til eldre. Er redd de skal velte når de står.

Skrevet

Ser det som en selvfølge at man reiser seg for både høygravide og eldre.

Gjør det alltid jeg.

Skrevet

Joda, jeg har gjort et tappert forsøk på å overlate sitteplassen min til en høygravid muslimsk dame, som kom i følge med sin mann. Jeg hadde stått og var på vei frem til det ene ledige setet fremst i bussen. I det jeg skal sette meg ned, ser jeg at det står en høygravid kvinne på bussholdeplassen og jeg tenker at det setet kunne hun få, så kunne jeg fortsatt stå.

Enden på visa er at mannen til denne kvinnen setter seg i det ledige setet og den høygravide kona hans må stå å klamre seg til setet han sitter i. Eneste jeg tenker om det er, at det går an å ha så lite selvrespekt at du dummer deg ut på den måten.

Skrevet

Ja til begge deler.

Men etter å ha fått kjeft så øra flagra da jeg var ca 20 år og reiste meg for en som mente at hun slettes ikke var gammel, er jeg påpasselig med å se an folkene! ;-)

Men det hender seg jo at man sitter med nesa i avisa eller en tekstmelding og derfor rett og slett ikke SER disse folkene, da, selv om det var påfallende hvor mange av dem som satt med nesa i avisa som er MENN.

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha vært borti problemstillingen med høygravide på bussen/banen, men jeg har gitt plassen min til eldre. Er redd de skal velte når de står.

Kanskje du har trodd at damene bare var litt tjukke? ;-)

Skrevet

Heretter må du begynne å legge merke til om dama som står ved siden av deg faktisk er gravid, eller om hun bare er litt småfeit. ;)

Skrevet

Kanskje du har trodd at damene bare var litt tjukke? ;-)

Nei. Tjukke reiser jeg meg alltid for. Jeg vil jo nødig ha dem stående og blokkere midtgangen ved avsporing eller terrorangrep. :)

Skrevet

Ser det som en selvfølge at man reiser seg for både høygravide og eldre.

Gjør det alltid jeg.

Jeg også. Men har opplevd at en gammel dame blei sur på meg da jeg tilbød henne plassen min en gang.

Skrevet

Heretter må du begynne å legge merke til om dama som står ved siden av deg faktisk er gravid, eller om hun bare er litt småfeit. ;)

Men jeg kan jo ikke reise meg for gravide. Det er jo ikke jeg som har smelt dem på tjukka. Togproblemer burde de tenkt på lenge før de slutta på pillene.

Det er utrolig hvor få som faktisk tenker så langt.

Amming på offentlige steder også.

Folk tar ikke hensyn lenger!

Skrevet

Men jeg kan jo ikke reise meg for gravide. Det er jo ikke jeg som har smelt dem på tjukka. Togproblemer burde de tenkt på lenge før de slutta på pillene.

Det er utrolig hvor få som faktisk tenker så langt.

Amming på offentlige steder også.

Folk tar ikke hensyn lenger!

:P

Skrevet

Nei. Tjukke reiser jeg meg alltid for. Jeg vil jo nødig ha dem stående og blokkere midtgangen ved avsporing eller terrorangrep. :)

Pssst... Kan du komme på MSN? Vil spørre deg om noe :)

Skrevet

Ja til begge deler.

Men etter å ha fått kjeft så øra flagra da jeg var ca 20 år og reiste meg for en som mente at hun slettes ikke var gammel, er jeg påpasselig med å se an folkene! ;-)

Men det hender seg jo at man sitter med nesa i avisa eller en tekstmelding og derfor rett og slett ikke SER disse folkene, da, selv om det var påfallende hvor mange av dem som satt med nesa i avisa som er MENN.

Hehe...

Så gjenstår det å se hvordan vi selv kommer til å ta det den dagen vi står der og blir tilbudt en plass. Mens vi selvsagt fortsatt føler oss unge og spreke, men ser eldgamle ut for de unge ;-)

La det bli lenge til...

Skrevet

Hvem er det som manlger mest folkeskikk?

De som betaler full pris for billetten og forventer å få sitte, selv om de ikke er dårlig til beins?

Ellers sporveiene som setter opp altfor få busser/trikker/tog når de vet at dette fører til at mange må stå?

Jeg har tatt buss mange stedere i landet og om morgenen er det fullt på de fleste bussene. Svært mange må stå. Dette skjer hver eneste dag. Da burde en kunne kreve at busselskapet satte opp flere busser.

Bør en ikke kunne kreve å betale mindre når en faktisk ikke får det en betaler for?

Og hva med sikkerheten? Her jeg bor kjører bussene på motorveien i 90 km/t med masse passasjerer stående i midtgangen. Dersom bussen stopper brått er de heldige om de bare brekker en fot.

Skrevet

Hvem er det som manlger mest folkeskikk?

De som betaler full pris for billetten og forventer å få sitte, selv om de ikke er dårlig til beins?

Ellers sporveiene som setter opp altfor få busser/trikker/tog når de vet at dette fører til at mange må stå?

Jeg har tatt buss mange stedere i landet og om morgenen er det fullt på de fleste bussene. Svært mange må stå. Dette skjer hver eneste dag. Da burde en kunne kreve at busselskapet satte opp flere busser.

Bør en ikke kunne kreve å betale mindre når en faktisk ikke får det en betaler for?

Og hva med sikkerheten? Her jeg bor kjører bussene på motorveien i 90 km/t med masse passasjerer stående i midtgangen. Dersom bussen stopper brått er de heldige om de bare brekker en fot.

Du har et poeng. Det skjer ikke sjelden at Sporveien kjører med 4 vogner istedetfor de sedvanlige 6, og dermed står folk som sild i tønne. :(

Skrevet

Jeg har periodevis skikkelig tøbbel med ryggen. Jeg har også vært gravid. Jeg har aldri opplevd at menn har reist seg for å gi meg plassen sin på trikk eller buss, bare damer. Helst litt gamle damer.

De skjønte at det var vondt.

Jeg tror (håper) dette kommer av menns utrolige evne til å konsentrere seg om sine egne tanker, enten det dreier seg om Lyn/Rosenborg eller jobben.

Men det er en dårlig side de har. Og de hører sjeldnere når ungene gråter inne på rommet om natta enn kvinner.

Egentlig blir jeg ganske trist når jeg tenker sånn. En buss full av menn og alle driter i den høygravide.

Skrevet

Er gravid i 8 mnd, hadde nesten blitt fornermet om noen reiste seg og tilbø meg plassen sin. Jeg er da ikke sjuk - selv om magen vokser.

Når det gjelder eldre, tja, burde nok blitt bedre med å vise høflighet. Spesielt når det gjelder eldre som virker skjøre til bens. Noen eldre er så spreke at de klarer godt å stå.

Jeg husker en gang på skolebussen (videregående) det kom ei dame og fikk være med fordi kollektivbussen var full. Ingen reiste seg. Bussen dura av gårde og bråbremste, dama fløy framover og skadet seg både her og der. var nok ikke bare jeg som fikk samvittighetskvaler. En burde vært mer hjelpsom mot eldre - men mot gravide? Nei, personlig vil jeg heller stå enn å bli tilbudt sitteplass. Graviditet er en tilstand ikke en sykdom:)

Skrevet

Jeg har periodevis skikkelig tøbbel med ryggen. Jeg har også vært gravid. Jeg har aldri opplevd at menn har reist seg for å gi meg plassen sin på trikk eller buss, bare damer. Helst litt gamle damer.

De skjønte at det var vondt.

Jeg tror (håper) dette kommer av menns utrolige evne til å konsentrere seg om sine egne tanker, enten det dreier seg om Lyn/Rosenborg eller jobben.

Men det er en dårlig side de har. Og de hører sjeldnere når ungene gråter inne på rommet om natta enn kvinner.

Egentlig blir jeg ganske trist når jeg tenker sånn. En buss full av menn og alle driter i den høygravide.

Det er kanskje ikke så rart at eldre kvinner forstår bedre enn menn at graviditet gjør at en får vondt i ryggen.....

Skrevet

Er gravid i 8 mnd, hadde nesten blitt fornermet om noen reiste seg og tilbø meg plassen sin. Jeg er da ikke sjuk - selv om magen vokser.

Når det gjelder eldre, tja, burde nok blitt bedre med å vise høflighet. Spesielt når det gjelder eldre som virker skjøre til bens. Noen eldre er så spreke at de klarer godt å stå.

Jeg husker en gang på skolebussen (videregående) det kom ei dame og fikk være med fordi kollektivbussen var full. Ingen reiste seg. Bussen dura av gårde og bråbremste, dama fløy framover og skadet seg både her og der. var nok ikke bare jeg som fikk samvittighetskvaler. En burde vært mer hjelpsom mot eldre - men mot gravide? Nei, personlig vil jeg heller stå enn å bli tilbudt sitteplass. Graviditet er en tilstand ikke en sykdom:)

Jeg er ikke gravid og ikke gammel, men er noen så gentemen at de tilbyr meg å sitte, blir jeg jo selvfølgelig glad for det. Liker at menn åpner dører og bærer poser også jeg. Hvorfor bli fornærmet for noe slikt? Jeg liker ikke å stå på bussen, men er flink til å tilby eldre setet mitt og har aldri opplevd at noen har blitt fornærmet for det. Hadde ei gravid dame i 8. måned blitt sur for noe sånt hadde jeg lurt på hva som feilet henne.

Skrevet

Jeg er ikke gravid og ikke gammel, men er noen så gentemen at de tilbyr meg å sitte, blir jeg jo selvfølgelig glad for det. Liker at menn åpner dører og bærer poser også jeg. Hvorfor bli fornærmet for noe slikt? Jeg liker ikke å stå på bussen, men er flink til å tilby eldre setet mitt og har aldri opplevd at noen har blitt fornærmet for det. Hadde ei gravid dame i 8. måned blitt sur for noe sånt hadde jeg lurt på hva som feilet henne.

Jeg hadde ikke blitt sur, ikke misforstå, men jeg personlig hadde klart å holde meg på beina i bussen - og hadde derfor ikke hatt "behovet" for stolen. Hadde selvfølgelig blitt glad for omtanken, men er det så pass fullt på bussen var det sikkert en annen som hadde hatt bruk for setet mer enn meg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...