Gå til innhold

Folkeskikk

Anbefalte innlegg

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• mariaflyfly

8

• ShitDiddelyDo

7

• Qwerty2

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, jeg reiser meg hvis noen trenger setet mer enn meg. Aldri opplevd at folk blir støtt.

Og jeg lærer barna at også de reiser seg.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det var da også noe å tenke på i forbindelse med barn. :)

Det var for å få dem til å holde kjeft, mener jeg. :)

Skrevet

Det var for å få dem til å holde kjeft, mener jeg. :)

I know. Og det hadde nok funka det der.

Får dra opp den der av kofferten neste gang jeg sitter på et fly og en eller annen liten djevel begynner å plage samtlige ombord med sin lungekapasitet. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

I know. Og det hadde nok funka det der.

Får dra opp den der av kofferten neste gang jeg sitter på et fly og en eller annen liten djevel begynner å plage samtlige ombord med sin lungekapasitet. :)

*fnis*

Skrevet

Jeg setter meg ikke i midten, fordi det er gamle, gravide og småbarn sin plass. Jeg kan reise meg for eldre hvis det er jeg som sitter nærmest der de blir stående. Ikke for gravide, med mindre de ser ut som de virkelig trenger det.

Skrevet

Har ikke lest linken, men ja jeg ofrer gjerne plassen min til gravide og eldre eller andre som ser ut til å trenge den.

Skrevet

Veldig mange tenker på seg selv først, ja. Det ser jeg stadig.

Men jeg prøver så godt jeg kan å være oppmerksom der jeg kan "hjelpe" noen - både på den ene og den andre måten.

Skrevet

Eldre? Ja.

Gravide? Nei, graviditet er vel ikke en sykdom?

Selv om man ikke trenger være syk verken som gammel eller gravid, kan blodtrykket kan synke allerede tidlig i svangerskapet, og for en som har lavt blodtrykk fra før er det et lite helvete å stå rett opp og ned på buss/trikk/bane i 15 min. Jeg blir både svimmel og uvel, svetter og hyperventilerer nesten.

Men jeg tør faktisk ikke spørre om å få sitte, er redd det vil oppfattes som frekt. Og det synes godt at jeg er gravid altså.

Skrevet

Hvem er det som manlger mest folkeskikk?

De som betaler full pris for billetten og forventer å få sitte, selv om de ikke er dårlig til beins?

Ellers sporveiene som setter opp altfor få busser/trikker/tog når de vet at dette fører til at mange må stå?

Jeg har tatt buss mange stedere i landet og om morgenen er det fullt på de fleste bussene. Svært mange må stå. Dette skjer hver eneste dag. Da burde en kunne kreve at busselskapet satte opp flere busser.

Bør en ikke kunne kreve å betale mindre når en faktisk ikke får det en betaler for?

Og hva med sikkerheten? Her jeg bor kjører bussene på motorveien i 90 km/t med masse passasjerer stående i midtgangen. Dersom bussen stopper brått er de heldige om de bare brekker en fot.

I tillegg kjøper de inn "dyre, flotte nye vogner/kjøretøyer", som har mange færre sitteplasser enn de gamle.

-Og tar høyere billettpris for det i tillegg, siden 3 mnd kortet er ute og man er tvunget til å kjøpe dyrere alternativer.

Skrevet

Eldre? Ja.

Er 80 år en sykdom da?

Skrevet

Minte meg plutselig om en gang jeg tok trikken og satt fullstendig i min egen verden med walkman på ørene. Plutselig får jeg se en eldre kvinne stående foran meg og jeg spretter opp og tilbyr henne plassen min bare for sekundet senere å oppdage at det bare var en håndfull mennesker på trikken og at vi var på vei inn til en holdeplass og damen skulle av... ;o)

Skrevet

Joda, jeg har gjort et tappert forsøk på å overlate sitteplassen min til en høygravid muslimsk dame, som kom i følge med sin mann. Jeg hadde stått og var på vei frem til det ene ledige setet fremst i bussen. I det jeg skal sette meg ned, ser jeg at det står en høygravid kvinne på bussholdeplassen og jeg tenker at det setet kunne hun få, så kunne jeg fortsatt stå.

Enden på visa er at mannen til denne kvinnen setter seg i det ledige setet og den høygravide kona hans må stå å klamre seg til setet han sitter i. Eneste jeg tenker om det er, at det går an å ha så lite selvrespekt at du dummer deg ut på den måten.

utrolig. kanskje det er det samme paret, med barn, som var og handla i butikken "min"? Hun kjørte handlevogna, la opp på båndet, betalte, pakka varene, passet på ungene og bar varene ut. hvorfor mannen var med i det hele tatt må du ikke spørre meg om.

merkelig opplegg i min verden i hvert fall...

Skrevet

Minte meg plutselig om en gang jeg tok trikken og satt fullstendig i min egen verden med walkman på ørene. Plutselig får jeg se en eldre kvinne stående foran meg og jeg spretter opp og tilbyr henne plassen min bare for sekundet senere å oppdage at det bare var en håndfull mennesker på trikken og at vi var på vei inn til en holdeplass og damen skulle av... ;o)

jaja, men tanken var jo god:)

tzatziki1365380058
Skrevet

På buss/t-bane er nå en ting.

Da jeg var høygravid - faktisk 2 uker på overtid - og skulle på kontroll på føden på sykehuset, måtte jeg STÅ i gangen. De 4 sitteplassene var okkupert av 2 andre gravide og deres MENN!!!

På en fødeavdeling til og med. Burde jo sagt noe, men ble egentlig bare paff over hvordan det gikk an å oppføre seg. En ting er at mennnen var helt på jorde uhøflige, men hadde det vært min mann, hadde jeg nok gitt et hint (tror heldigvis han hadde kommet på det selv).

En annen gang satt jeg bakerst i en stappfull buss da det kom inn en høygravid med tydelig bekkenløsning - krykker, blant annet. Men hun måtte kreke seg helt bakerst før noen kom på å oppgi plassen sin. Ganske utrolig det også.

Skrevet

Det er ikke så lett å se på en høygravid om hun er i god form eller ikke, med mindre hun kom med krykker.

Så jeg håper du klarer å smile pent å takke om noen gir deg setet sitt, så de ikke blir skremt bort fra å tilby andre gravide som trenger å sitte en annen gang.

Signerer den!

Skrevet

Eldre? Ja.

Hjelpe meg. Det er ikke en sykdom å være over 75 heller, men det MEDFØRER ofte dårligere helse å være en av delene.

Da jeg var gravid hadde jeg bekkenløsning i store deler av svangerskapet. Jeg hadde måttet sitte på bussen eller holde meg hjemme.

Skrevet

utrolig. kanskje det er det samme paret, med barn, som var og handla i butikken "min"? Hun kjørte handlevogna, la opp på båndet, betalte, pakka varene, passet på ungene og bar varene ut. hvorfor mannen var med i det hele tatt må du ikke spørre meg om.

merkelig opplegg i min verden i hvert fall...

Han skulle vel betale, kan jo ikke overlate slik til en kvinne, men det å få maten i hus og passe ungene er vissnok kvinnearbeid.

Skrevet

Han skulle vel betale, kan jo ikke overlate slik til en kvinne, men det å få maten i hus og passe ungene er vissnok kvinnearbeid.

nei, hun betalte faktisk også. han var vel med for å passe på at hun ikke skulle stikke av:P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...