Gå til innhold

Folkeskikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er det som manlger mest folkeskikk?

De som betaler full pris for billetten og forventer å få sitte, selv om de ikke er dårlig til beins?

Ellers sporveiene som setter opp altfor få busser/trikker/tog når de vet at dette fører til at mange må stå?

Jeg har tatt buss mange stedere i landet og om morgenen er det fullt på de fleste bussene. Svært mange må stå. Dette skjer hver eneste dag. Da burde en kunne kreve at busselskapet satte opp flere busser.

Bør en ikke kunne kreve å betale mindre når en faktisk ikke får det en betaler for?

Og hva med sikkerheten? Her jeg bor kjører bussene på motorveien i 90 km/t med masse passasjerer stående i midtgangen. Dersom bussen stopper brått er de heldige om de bare brekker en fot.

jeg måtte betale full pris for ståplass på over 3 timer på tog fra kristiansand til stavanger. måtte stå ved inngangen. Vi som hadde ståplass byttet på å sitte i trappa...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• mariaflyfly

8

• ShitDiddelyDo

7

• Qwerty2

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jeg sitter!
Skrevet

Jeg har selv senskader etter en fødsel. Bekkenløsning. Så jeg sitter med den beste samvittighet. Klarer heller ikke stå stille uten å få vondt. Og det er vel ikke populært om jeg begynner å fly fram og tilbake i midtgangen. Men det synes ikke på meg, så jeg får noen sure blikk av og til.

Gjest Jeg sitter!
Skrevet

Veldig mange tenker på seg selv først, ja. Det ser jeg stadig.

Men jeg prøver så godt jeg kan å være oppmerksom der jeg kan "hjelpe" noen - både på den ene og den andre måten.

Hvordan SER du det da?? Det synes ikke på meg når jeg sitter at jeg har bekkenløsningsskader, og derfor ikke kan stå! Så kanskje har du dømt noen uten grunn... ET gammelt menneske kan være sprekere enn et ungt, og en gravid sprekere enn andre. Selv om det ikke SYNES.

Skrevet

Joda, jeg har gjort et tappert forsøk på å overlate sitteplassen min til en høygravid muslimsk dame, som kom i følge med sin mann. Jeg hadde stått og var på vei frem til det ene ledige setet fremst i bussen. I det jeg skal sette meg ned, ser jeg at det står en høygravid kvinne på bussholdeplassen og jeg tenker at det setet kunne hun få, så kunne jeg fortsatt stå.

Enden på visa er at mannen til denne kvinnen setter seg i det ledige setet og den høygravide kona hans må stå å klamre seg til setet han sitter i. Eneste jeg tenker om det er, at det går an å ha så lite selvrespekt at du dummer deg ut på den måten.

Det der er helt vanlig blant muslimer.

Gjest u høflig ja...
Skrevet

Da jeg gikk med nr to kom jeg på t banen som var smekkfull. Var høygravid. Det var en dame som tilbydde seg sin plass og jeg takket for det. Når hun reiser seg ser jeg at hun å var gravid, men ikke kommet så langt på veg. Da så jeg det var mange som skammet seg. Fy!

Hun fikk fort en ny plass da jeg sa at hun kanskje trengte plassen selv og hun svarte at jeg trengte den mer enn henne:)

Skrevet

Jeg har flere ganger reist meg, og ofte tilbudt meg å hjelpe andre av med barnevogn, noe jeg syns var veldig pesete på buss sjøl (har bare prøvd en gang da...).

En gang ropte jeg faktisk til en gjeng skoleungdommer: "kan noen se til helvete å gi meg en plass å sitte eller?" Men da var jeg SINNA, SUR, HØYGRAVID og aldeles hormonell, superduperSVETT, svimmel og bekkenløsning. Dessuten var det jo speilblankt ute så jeg hadde sklidd meg gjennom altfor mange hundre meter for å komme meg til busstoppet.

Skrevet

Hvis jeg ser at personen er gravid, så ja. Og til eldre absolutt.

Men jeg har opplevd å bli skjelt ut av en eldre dame fordi jeg reiste meg for henne. - Jeg måtte da forstå at hun var fullstendig kapabel til å stå selv!!!

Skrevet

Eldre? Ja.

Gravide? Nei, graviditet er vel ikke en sykdom?

Nå gjør du deg til, du er ikke så tett vel?!?

Skrevet

Da jeg gikk med nr to kom jeg på t banen som var smekkfull. Var høygravid. Det var en dame som tilbydde seg sin plass og jeg takket for det. Når hun reiser seg ser jeg at hun å var gravid, men ikke kommet så langt på veg. Da så jeg det var mange som skammet seg. Fy!

Hun fikk fort en ny plass da jeg sa at hun kanskje trengte plassen selv og hun svarte at jeg trengte den mer enn henne:)

Åååh, for en søt dame =)

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg tar veldig sjelden buss, men ville absolutt reist meg for høygravide og eldre om bussen var full.

Gjest ja ja tja
Skrevet

Eldre? Ja.

Gravide? Nei, graviditet er vel ikke en sykdom?

men det er vel ikke nødvendigvis det å være gammel heller? Er vel snakk om tilstanden til dem som står vel. Har du selv gått høggravid?

Skrevet

Hvordan SER du det da?? Det synes ikke på meg når jeg sitter at jeg har bekkenløsningsskader, og derfor ikke kan stå! Så kanskje har du dømt noen uten grunn... ET gammelt menneske kan være sprekere enn et ungt, og en gravid sprekere enn andre. Selv om det ikke SYNES.

Det har du helt rett i - det er ikke slik at jeg plukker ut enkeltpersoner og dømmer dem i mitt indre som dårlige medmennesker.

Men i en folkemasse på en full T-bane, buss eller trikk er det alltid (statistisk) noen som sitter og er friske nok til å reise seg for andre som synlig trenger en plass - men som ikke gjør det.

Skrevet

Jeg reiser meg for gravide og eldre som ser ut til å trenge det.

Da jeg var gravid, var det stort sett alltid noen som reiste seg for meg på t-banen, så jeg har en annen erfaring.

Skrevet

Jeg har flere ganger reist meg, og ofte tilbudt meg å hjelpe andre av med barnevogn, noe jeg syns var veldig pesete på buss sjøl (har bare prøvd en gang da...).

En gang ropte jeg faktisk til en gjeng skoleungdommer: "kan noen se til helvete å gi meg en plass å sitte eller?" Men da var jeg SINNA, SUR, HØYGRAVID og aldeles hormonell, superduperSVETT, svimmel og bekkenløsning. Dessuten var det jo speilblankt ute så jeg hadde sklidd meg gjennom altfor mange hundre meter for å komme meg til busstoppet.

Jeg hjelper også folk av med barnevogner, men ettersom jeg har hatt en god del ryggproblemer, må jeg si at jeg ikke akkurat gjør det med glede... Men jeg gjør det lell.

Skjønner ikke hvorfor mødre som trenger hjelp med vogna ikke SELV tilbyr seg å gå foran, dvs den plassen hvor man må bøye seg mest mulig og hvor vogna er tyngst, så kan den ukjente hjelperen få æren av å holde håndtaket!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja, det gjør jeg alltid.

Jeg opplevde skjelden at folk reiste seg for meg, da jeg var høygravid, men jeg var sprek så det var ikke noe problem.

MYE verre var det da jeg var nygravid, svimmel og kvalm. Da skulle jeg gjerne hatt en sitteplass. En gang besvimte jeg på bussen.

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

"kan noen se til helvete å gi meg en plass å sitte eller?"

Jeg hadde IKKE tilbudt deg min plass. Da var du faktisk mer uhøflig enn de som ikke reiste seg.

Skrevet

"kan noen se til helvete å gi meg en plass å sitte eller?"

Jeg hadde IKKE tilbudt deg min plass. Da var du faktisk mer uhøflig enn de som ikke reiste seg.

Det var ingen som behøvde å reise seg heller, da 6 sitteplasser ble opptatt av skolesekker. ;)

Skrevet

Hvis folk er dårlig til bens, synes jeg de kan spørre pent om de ikke kan få sitte ned. Ikke alle gamle damer er dårlig til bens, og det finnes faktisk også unge mennesker som også har vanskelig med å stå opp.

Men for å svare på spørsmålet ditt, reiser jeg meg hvis jeg ser det er en person som tydelig har problemer med å stå opp. Og jeg reiser meg også hvis jeg blir spurt pent om det (og jeg ikke har vondt i ryggen).

Skrevet

Jeg har periodevis skikkelig tøbbel med ryggen. Jeg har også vært gravid. Jeg har aldri opplevd at menn har reist seg for å gi meg plassen sin på trikk eller buss, bare damer. Helst litt gamle damer.

De skjønte at det var vondt.

Jeg tror (håper) dette kommer av menns utrolige evne til å konsentrere seg om sine egne tanker, enten det dreier seg om Lyn/Rosenborg eller jobben.

Men det er en dårlig side de har. Og de hører sjeldnere når ungene gråter inne på rommet om natta enn kvinner.

Egentlig blir jeg ganske trist når jeg tenker sånn. En buss full av menn og alle driter i den høygravide.

Jeg opplevde også en gang at en eldre dame reiste seg for meg på bussen. Jeg takket pent ja, for jeg hadde en fryktelig tung skolesekk på ryggen og var veldig sliten.

Skrevet

Jeg spør ofte.. men ikke mange som takker ja - og slett ikke takker høflig nei heller... Joda - mange blir suuuure!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...