Gå til innhold

Forvirra etter legebesøk og internettsøk på kondylomer

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirra30

Forvirra etter legebesøk og internettsøk på kondylomer

Hei!

Jeg har fått påvist en liten forandring i huden på den lille kjønnsleppen nedentil. Legen mente dette kunne være en kjønnsvorte og har penslet den. Fikk Wartec på resept som jeg kunne smøre på dersom den ikke gikk vekk innen 1 uke. Fikk ingen informasjon om hvordan jeg skal forholde meg til dette videre annet enn at det var veldig vanlig og ingenting å løpe til legen for. På internett flere steder står det dog at det er viktig å komme til lege og behandling dersom man får slike utvekster pga. smittefaren. Jeg har derfor dannet meg en god del spørsmål som jeg håper jeg kan får svar på av en lege her, evnt. andre som vet sikkert.

1. Er det viktig å få de bort ved behandling eller er det like greit å la de gå vekk av seg selv?

2. Kan man ha sex i forbindelse med at man har slike vorter? Kan de spre seg utover en selv også? Dvs. innover i skjeden og til flere områder der nede? Eller er dette helt uavhengig av seksuell kontakt? Er jo redd for at disse skal spre seg og bli mange og også komme innover i skjeden.

3. Mest sannsynlig har jeg fått dette av min nåværende partner (vært sammen 8 mnd) selv om vi alltid har brukt kondom. Tidligere også kun sex med kondom. Bør han gå til legen selv om han aldri har merket noe? Har jo lest at det er ulike virus i denne familien og noen lager vorter andre ikke.. Er det slik at de som lager vorter også kan være en "stille infeksjon" eller vil det alltid da komme vorter som er synlige eller ikke synlige? Vil han også da bli kvitt dette viruset?

4. Flere steder står det at kroppen selv bekjemer viruset etterhvert og at det da forsvinner helt fra kroppen, mens andre steder står det at det varer livet ut og derfor kan gi flere tilbakefall etter flere år. Dette er jo ganske motstridende. Hva er rett og evnt. mest vanlig?

5. Hvor fort vokser slike vorter? Jeg oppdaget denne lille utveksten for ca. 3 uker siden. Hvis den ikke har vokst noe på disse 3 ukene, er det da sannsynlig at den blir større?

6. Hvor fort kan jeg forvente at den blir borte med pensling? Kan den bli fort borte eller må jeg regne med måneder? Kan jeg ha sex i mellomtiden?

7. Er det lett for legen å skille mellom såkalte "skin tags" og små kondylomer? Er det evnt. mulig å be om å få tatt en prøve for å være sikker?

8. Det kan jo bli slitsomt i lengden å måtte speile seg der nede for å se om det har kommet flere.. og man vil jo helst "glemme" dette problemet så kjapt som mulig selv om det ikke er så lett. Det er vel de psykiske aspektene som er de verste. Bør man følge med på dette eller bare fortsette å leve. Hvor lenge må man evnt. regne med å måtte følge med og når kan man forvente at man er frisk og ikke får flere vorter? Er det vanlig at man bare kan få 1 og så gir det seg?

9. Har lest at det viruset som gir synlige vorter ikke gir opphav til livmorhalskreft, kun de hissige og de gir ikke synlige vorter. Hvorfor oppfordres man da til å gå oftere til celleprøvetest enn hvis man ikke har hatt synlige vorter? På utenlandskesider står det at man bør gå til celleprøve hver 6 mnd etter at man har hatt slike og det er jo ganske hyppig. Hva er anbefalningen og hvorfor bør man gjøre dette oftere?

10. De jenter som har hatt synlige kondylomer kan de fortsatt vaksineres når vaksinen kommer mot de HPV som kan gi livmorhalskreft? Eller er ikke det mulig?

Dette var mange spørsmål som jeg håper på å få svar på og som jeg regner med også kan hjelpe en del andre å få svar på. :-)

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...