Gå til innhold

Skremmende legetime

Anbefalte innlegg

Gjest klam i hendene
Skrevet

Skal til legen snart...Jeg har tenkt å ta opp at jeg ikke har det så bra-psykisk sett, men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal legge det fram...Jeg er fryktelig nervøs for timen, er redd for å skrike og ikke få fram noe som helst. Eller at jeg blir sittende å smile for den saks skyld (noe jeg kan gjøre hvis jeg er veldig usikker). Også redd for at legen skal bagatellisere det hele. Hvordan skal jeg legge fram noe sånt?

Skrevet

Du må bare prøve å si det som det er. Det er ikke uvanlig å hverken hylgrine, smile eller se helt uberørt ut når man snakker om sånne ting.

Skrevet

så flott at du har tatt tak i saken og fått time! Vet hvor vanskelig det er. Håper du har en god lege som tar det på alvor. Etter min erfaring er det mye der det ligger. Hvis legen er flink, så får h_n deg til å prate. Tenk litt over hva du vil si på forhånd, skriv gjerne ned noen ord, så er det enklere å komme igang. Stå på, ikke gi deg! Lykke til :o)

*Klem*

Gjest LissiLanna
Skrevet

Jeg har akkurat vært i den situasjonen. Jeg sa noe som dette:

Jeg bestilte time hos deg fordi jeg er så urolig for tida. Jeg klarer ikke å finne roen eller å slappe av. Jeg synes også det er vanskelig å gjøre de tingene jeg liker.

Da begynte legen å spørre meg om når dette startet, hva jeg liker å gjøre vanligvis, om jeg hadde søvnproblemer osv.. Når du har sagt det første, begynner legen å spørre og så går resten av seg selv. Det gjør ingenting om du begynner å gråte.

Før du drar dit kan du tenke gjennom hva du skal si og visualisere hvordan det kommer til å bli når du kommer dit. Gjør dette mens du sitter eller ligger i en behagelig stilling. Legg hendene på magen og kjenn at du puster dypt. Når pusten er rolig kan du tenke på legebesøket. Dersom uroen setter seg i kroppen igjen går du vekk fra legebesøket og konsentrerer deg om pusten igjen. På denne måten blir du mentalt forberedt og roligere før du skal dit.

Si også til deg selv at dette kan du, dette vil du og dette klarer du. Ikke tenk destruktive tanker som inneholder: Dette klarer jeg ikke eller tanker som inneholder må, skal eller bør. Tenk VIL, KAN og TØR!

Lykke til!

Skrevet

Du må bare prøve å si det som det er. Det er ikke uvanlig å hverken hylgrine, smile eller se helt uberørt ut når man snakker om sånne ting.

Skriv det på en lapp å gi til legen. Deretter vil han stille deg noen spørsmål.

Det er mye lettere å gjøre ting på denne måten syns jeg. Det som kan være vanskelig å si, er det lettere å skrive på en lapp hjemme i fred for så å levere fra seg lappen.

Lykke til.

Gjest klam i hendene
Skrevet

Skriv det på en lapp å gi til legen. Deretter vil han stille deg noen spørsmål.

Det er mye lettere å gjøre ting på denne måten syns jeg. Det som kan være vanskelig å si, er det lettere å skrive på en lapp hjemme i fred for så å levere fra seg lappen.

Lykke til.

Hmm...kan jeg gjøre det? Trodde det kanskje virket litt teit...

Skrevet

Det kan du trygt gjøre, mange som gjør det.

Skrevet

Det gjorde jeg en gang jeg hadde et vanskelig tema å ta opp. For da vet jeg iallfall at jeg får sagt det jeg vil si.

Jeg vet at hjernen av og til "kortslutter" i vanskelige situasjoner, og det blir vanskelig å få formidlet det jeg vil.

Sett deg ned i fred og ro, og tenk gjennom det du vil si. Skriv det ned, og ta det med til legen.

Du trenger ikke nødvendigvis vise det til legen, hvis du føler at du får sagt det du vil når du er der. Men det er en god trygghet å vite at du har det nedskrevet i tilfelle hjernen kortslutter.

Så slipper du å grue deg så forferdelig til legebesøket, for nå stiller du iallfall forberedt.

Lykke til!

Skrevet

oj, kunne vært mine ord! Akkurat sånn tenker jeg også. Og jeg smiler også ukontrollert på upassende tidspunkt, så det er jeg også redd for. Har fått legetime midt i oktober. Skal ta opp litt andre ting også, og det er en lege jeg aldri har gått til før, så jeg tror jeg får se legen litt an først, og se om h*n virker ok å prate med. Håper jeg klarer å ta det opp denne gang. Burde gjort det for flere år siden.

Lykke til til deg!

Skrevet

Det kan du absolutt gjøre.

Jeg har også gjort det.

Skrev et lite brev til legen og leverte til legesekretæren i lukket konvolutt noen dager før timen.

Sekretæren sa at hun syntes det var smart :)

Og når timen kom, var legen allerede godt informert via brevet, og stilte meg spørsmål utfra det han hadde fått vite.

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...