Gå til innhold

Israel, altså...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med disse menneskene? Israels ambassadør sitter med en indignert mine foran kamera og åpen mikrofon og kritiserer Kongen for ikke å ha gitt sin støtte til jødene i forbindelse med skytinga mot en synagoge. Hallo...? Så burde kanskje også Kongen ha gitt sin støtte til palestinerne for hva de har måttet utstå av Israelske overgrep de siste åra? Men det gjør han ikke, for kongehuset har som prinsipp å ikke uttale seg om slike saker. Det burde kanskje en ambassadør i Norge vite? Vel. Så trekker hun det tilbake, og sier at media har framstilt det hun sa feil. Men er hun dum, da? Det er jo ikke tvil om hva hun sa. Enhver som har øyne og ører og som så intervjuet veit jo hva hun sa. Det taler for seg. Og så kommer en talsmann for israelsk UD og støtter sin ambassadør, samtidig som han beskylder hele Norge for ensidig kritikk av Israel, antisemittisme, og mordforsøk på ambassadøren. Mordforsøket han sikter til viser seg å være et telefonopptak der en av de siktede i skuddsaka uttaler at han gjerne skulle ha skjært halsen over på ambassadøren. Mordforsøk? Veit han ikke hva et mordforsøk er?

Alt står i Dagbladet idag.

Men dette bekrefter jo bare det inntrykket Israel har gitt av seg sjøl de siste åra: De juger, fordekker, fornekter, vrir og vrenger, og framstiller saker akkurat som det passer dem.

Så vil kanskje noen innvende at ikke alle i Israel står bak denne politikken. Nei, helt sikkert ikke. Men regjeringa dems er faktisk folkevalgt. Og det synes jeg er ganske ille. Og det forteller dessverre om strømninger som en må tilbake til nazi-Tyskland for å finne maken til.

Skrevet

Her er en link til Dagbladet:

http://tinyurl.com/rq72h

"Men dette bekrefter jo bare det inntrykket Israel har gitt av seg sjøl de siste åra: De juger, fordekker, fornekter, vrir og vrenger, og framstiller saker akkurat som det passer dem."

Det er umulig å sympatisere med dem, og de graver sin egen grav.

Skrevet

Syns du norske jøder bør stå ansvarlig for hva staten Israel gjør?

Pass på poenget har: gjenspeiling.

Det som gjelder for en bør også gjelde for andre.

Ellers blir det dobbeltmoral, og troverdigheten svekkes.

Skrevet

Her er en link til Dagbladet:

http://tinyurl.com/rq72h

"Men dette bekrefter jo bare det inntrykket Israel har gitt av seg sjøl de siste åra: De juger, fordekker, fornekter, vrir og vrenger, og framstiller saker akkurat som det passer dem."

Det er umulig å sympatisere med dem, og de graver sin egen grav.

Bra link.

Og bare for å sitere: "- Jødene i Norge føler seg alene. Jeg savner sympati fra de kongelige og fra statsministeren. En gest fra Kongehuset sist fredag under den jødiske nyttårsfeiringen hadde vært på sin plass under enhver omstendighet, sa Shomrat."

Er ikke dette ganske klart og tydelig?

Skrevet

Syns du norske jøder bør stå ansvarlig for hva staten Israel gjør?

Pass på poenget har: gjenspeiling.

Det som gjelder for en bør også gjelde for andre.

Ellers blir det dobbeltmoral, og troverdigheten svekkes.

Nei selvfølgelig synes jeg ikke norske jøder er ansvarlig for hva Israel gjør. Derfor nevnte jeg heller ikke norske jøder med et ord.

Skrevet

Bra link.

Og bare for å sitere: "- Jødene i Norge føler seg alene. Jeg savner sympati fra de kongelige og fra statsministeren. En gest fra Kongehuset sist fredag under den jødiske nyttårsfeiringen hadde vært på sin plass under enhver omstendighet, sa Shomrat."

Er ikke dette ganske klart og tydelig?

Jo, og hvordan dama kan skylde på pressens feiltolkninger etter at kameraene har visst nøyaktig hva hun sa, er ganske utrolig.

Skrevet

Nei selvfølgelig synes jeg ikke norske jøder er ansvarlig for hva Israel gjør. Derfor nevnte jeg heller ikke norske jøder med et ord.

Legg merke til retorikken.

Hvis jøder ber om respekt, så er retorikken av en type.

Når muslimer ber om respekt, så er retorikken en annen.

Når jøder ber om at noen ber om unnskyldning så er det ikke greit.

Når muslimer krever en unnskyldning så er det noe helt annet.

Og det er -her- i landet.

Det krever et nøytralt syn for å leggge merke til det, og det er jeg sikker på at du har.

Skrevet

Jo, og hvordan dama kan skylde på pressens feiltolkninger etter at kameraene har visst nøyaktig hva hun sa, er ganske utrolig.

Er det nordmenn som har skutt på synagogen? Jødenes helligdom.

Er det verre/bedre enn å tegne Muhammed? Muslimenes helligdom.

Hva er forskjellene i reaksjonene i opinionen?

Jeg mener det er gjenspeilingen som er det interessante her.

Ulikhetene i vinklingen og oppmerksomhetstypen, oppmersomhetsverdien og reaksjonene på en handling.

Skrevet

Er det nordmenn som har skutt på synagogen? Jødenes helligdom.

Er det verre/bedre enn å tegne Muhammed? Muslimenes helligdom.

Hva er forskjellene i reaksjonene i opinionen?

Jeg mener det er gjenspeilingen som er det interessante her.

Ulikhetene i vinklingen og oppmerksomhetstypen, oppmersomhetsverdien og reaksjonene på en handling.

"Er det nordmenn som har skutt på synagogen? Jødenes helligdom."

Det vel samme faen om fyren er norsk statsborger (noe jeg antar han er) eller ikke. Israel dømmer Norge blant annet på grunn av noen enkeltpersoner.

"Er det verre/bedre enn å tegne Muhammed? Muslimenes helligdom."

Hva da? Skuddene? Det er klart det er forferdelig at noen skyter på en synagoge. Har noen sagt noe annet?

"Hva er forskjellene i reaksjonene i opinionen?"

Har du hørt noen reagere med annet enn sjokk på skuddene mot synagogen?

"Jeg mener det er gjenspeilingen som er det interessante her."

Og den er?

Skrevet

Legg merke til retorikken.

Hvis jøder ber om respekt, så er retorikken av en type.

Når muslimer ber om respekt, så er retorikken en annen.

Når jøder ber om at noen ber om unnskyldning så er det ikke greit.

Når muslimer krever en unnskyldning så er det noe helt annet.

Og det er -her- i landet.

Det krever et nøytralt syn for å leggge merke til det, og det er jeg sikker på at du har.

Det var jo også en måte å se det på... Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen.

Skrevet

Det var jo også en måte å se det på... Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen.

Du kan observere uten å delta.

Og kan ha meninger uten å være part i saken.

Skrevet

"Er det nordmenn som har skutt på synagogen? Jødenes helligdom."

Det vel samme faen om fyren er norsk statsborger (noe jeg antar han er) eller ikke. Israel dømmer Norge blant annet på grunn av noen enkeltpersoner.

"Er det verre/bedre enn å tegne Muhammed? Muslimenes helligdom."

Hva da? Skuddene? Det er klart det er forferdelig at noen skyter på en synagoge. Har noen sagt noe annet?

"Hva er forskjellene i reaksjonene i opinionen?"

Har du hørt noen reagere med annet enn sjokk på skuddene mot synagogen?

"Jeg mener det er gjenspeilingen som er det interessante her."

Og den er?

Jødene har en spesiell stilling, mange har en spesielll holdning til jøder, og den er viden kjent.

Du kan kanskje observere en generelt påfallende sterk benektelse av visse holdninger.

Hvorfor blånektes det så iherdig?

Hvorfor så mye negativ oppmerksomhet, enda det er stillferdige, lovlydige og relativt vennlige folk? Disse folkene i Norge har ikke gjort noen noe. Eller buder de la være å sutre så fælt?

Det er bare betraktninger.

Skrevet

Jødene har en spesiell stilling, mange har en spesielll holdning til jøder, og den er viden kjent.

Du kan kanskje observere en generelt påfallende sterk benektelse av visse holdninger.

Hvorfor så mye negativ oppmerksomhet, enda det er stillferdige, lovlydige og relativt vennlige folk? Disse folkene i Norge har ikke gjort noen noe. Eller buder de la være å sutre så fælt?

"Jødene har en spesiell stilling, mange har en spesielll holdning til jøder, og den er viden kjent."

Mange har en holdning til staten Israel. Jeg tviler på at du finner mange i Norge med "spesielle" holdninger mot jøder.

"Du kan kanskje observere en generelt påfallende sterk benektelse av visse holdninger."

Ja. Jeg benekter disse antisemittismeholdningene mange av dere snakker om så fort noen kritiserer en stat for statens overgrep.

"Hvorfor blånektes det så iherdig?"

På hva?

"Hvorfor så mye negativ oppmerksomhet, enda det er stillferdige, lovlydige og relativt vennlige folk? Disse folkene i Norge har ikke gjort noen noe. Eller buder de la være å sutre så fælt?"

Staten Israel er alt annet enn vennlig.

Når det gjelder jøder har du naturligvis helt rett i at de er som alle andre, men de færreste forfekter noe annet.

Skrevet

Jeg har den type holdning til jødene du tenker på. Jøder har vært/er et forhatt folk uansett hvor de er. Leste nettopp i en bok av Dostojevskij sitat: Da kom det en avskyelig jøde på toget.

Og han skrev sener at han ikke hadde noe imot jøder!

Jøder bosatt i andre land enn Israel lever , som du selv sier et lovlydig liv, i motsetning visse andre grupperinger...

Jeg respekterer alle mennesker som lever i Norge som respekterer den norske lov. Ikke bare med ord, men i sin livsoppførsel.

Skrevet

"Jødene har en spesiell stilling, mange har en spesielll holdning til jøder, og den er viden kjent."

Mange har en holdning til staten Israel. Jeg tviler på at du finner mange i Norge med "spesielle" holdninger mot jøder.

"Du kan kanskje observere en generelt påfallende sterk benektelse av visse holdninger."

Ja. Jeg benekter disse antisemittismeholdningene mange av dere snakker om så fort noen kritiserer en stat for statens overgrep.

"Hvorfor blånektes det så iherdig?"

På hva?

"Hvorfor så mye negativ oppmerksomhet, enda det er stillferdige, lovlydige og relativt vennlige folk? Disse folkene i Norge har ikke gjort noen noe. Eller buder de la være å sutre så fælt?"

Staten Israel er alt annet enn vennlig.

Når det gjelder jøder har du naturligvis helt rett i at de er som alle andre, men de færreste forfekter noe annet.

At isrelere som land er noen brutale jævler er sant nok. De har lovt å ikke tåle noe som helst. Men likevel tåler de mye juling. Atombomben burde ankommet Damaskus for lengst, etter min mening.

Men de jødene som bor her i landet har ikke noe med det så vidt jeg vet.

Skrevet

At isrelere som land er noen brutale jævler er sant nok. De har lovt å ikke tåle noe som helst. Men likevel tåler de mye juling. Atombomben burde ankommet Damaskus for lengst, etter min mening.

Men de jødene som bor her i landet har ikke noe med det så vidt jeg vet.

"Men de jødene som bor her i landet har ikke noe med det så vidt jeg vet."

Det er da ingen som har sagt noe annet.

(Ok, da ser jeg bort fra Tore Tvedt og hans likesinnende, samt diverse militante muslimer som helt sikkert finnes her på berget også).

Skrevet

Jeg har den type holdning til jødene du tenker på. Jøder har vært/er et forhatt folk uansett hvor de er. Leste nettopp i en bok av Dostojevskij sitat: Da kom det en avskyelig jøde på toget.

Og han skrev sener at han ikke hadde noe imot jøder!

Jøder bosatt i andre land enn Israel lever , som du selv sier et lovlydig liv, i motsetning visse andre grupperinger...

Jeg respekterer alle mennesker som lever i Norge som respekterer den norske lov. Ikke bare med ord, men i sin livsoppførsel.

Lovlydighet og altruisme er høyt skattet i jødedommen og kulturen. Det samme er høy utdannelse, vellykket handel og suksess. Familien er det viktigste de har, og samholdet er fabelaktig. Barn og gamle blir tatt godt vare på.

Men noen av virkningene virker støtende på andre.

Skrevet

(Ok, da ser jeg bort fra Tore Tvedt og hans likesinnende, samt diverse militante muslimer som helt sikkert finnes her på berget også).

Dette er ingen anklager mot deg.

Bare tanker og meninger til debatt.

Jeg nevnte jøder for en av mine kolleger, og han tar av som en rakett med benektelser i lange baner. Jeg blir liksom litt mistenksom når han ikke reagerer slik når andre grupper nevnes. Det er ikke noe naturlig forhold i holdningene og interessen.

Skrevet

Lovlydighet og altruisme er høyt skattet i jødedommen og kulturen. Det samme er høy utdannelse, vellykket handel og suksess. Familien er det viktigste de har, og samholdet er fabelaktig. Barn og gamle blir tatt godt vare på.

Men noen av virkningene virker støtende på andre.

Misunnelse på godt norsk. I USA får jødene stort sett skylden for alt som går galt.

I nazi-Tyskland hadde mange jøder , altfor mange jøder, mente Hitler, høye stillinger og mye rikdom.

Slik har det vært i alle land jødene har bodd/bor i til denne dag.

Så bestemte verdenssamfunnet å gi dem Israel. Siden har det ikke vært fred i midt-østen.

Jeg forsvarer ikke alt Israel gjør, men jeg kommer til å kjempe til min dødsdag for Israel og jødenes rett til å overleve!

Skrevet

Jødehat er et fastgrodd fenomen i Norske historie og kultur. Grunnloven av 1814 forbød dem innreise av den enkle grunn at den gjenspeilte folket. Omtrendt ingen jøder ble reddet av nordmenn under WW2. Holdningene og grumset ligger latent hele tiden selv om det inntar nye former og unnskyldes på nye måter. I vår tid er denne unnskyldninnegn Midt-østen konfliketn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...