Gå til innhold

Israel, altså...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jødehat er et fastgrodd fenomen i Norske historie og kultur. Grunnloven av 1814 forbød dem innreise av den enkle grunn at den gjenspeilte folket. Omtrendt ingen jøder ble reddet av nordmenn under WW2. Holdningene og grumset ligger latent hele tiden selv om det inntar nye former og unnskyldes på nye måter. I vår tid er denne unnskyldninnegn Midt-østen konfliketn.

Du tror altså at flere hundre år gammelt jødehat ligger latent i genene våre?

Eller tror du på ramme alvor at våre foreldre lærte av sine foreldre at jødene var grusomme folk, og at min generasjon derfor har fått det inn med morsmelka?

Skrevet

Du tror altså at flere hundre år gammelt jødehat ligger latent i genene våre?

Eller tror du på ramme alvor at våre foreldre lærte av sine foreldre at jødene var grusomme folk, og at min generasjon derfor har fått det inn med morsmelka?

Herre min hatt. Du har ikke hørt om at kunnskap og lærdom går fra generasjon til genaeasjon?

At du forsøker minimalisere jødehatet til et par dusin Vigridere er langt på veg det mest naive jeg har lest på lenge, og det er grunn til å stille spørsmål ved dine sosiale antenner.

Skrevet

Herre min hatt. Du har ikke hørt om at kunnskap og lærdom går fra generasjon til genaeasjon?

At du forsøker minimalisere jødehatet til et par dusin Vigridere er langt på veg det mest naive jeg har lest på lenge, og det er grunn til å stille spørsmål ved dine sosiale antenner.

"Herre min hatt. Du har ikke hørt om at kunnskap og lærdom går fra generasjon til genaeasjon?"

Jo, men jeg tror kanskje fokuset i min tid, og sannsynligvis i din tid, har vært på all urett som har blitt begått mot jødene, og ikke lærdom preget av hat.

Men du ser jo jødehat så fort noen ytrer seg kritisk mot Israel.

Skrevet

"Herre min hatt. Du har ikke hørt om at kunnskap og lærdom går fra generasjon til genaeasjon?"

Jo, men jeg tror kanskje fokuset i min tid, og sannsynligvis i din tid, har vært på all urett som har blitt begått mot jødene, og ikke lærdom preget av hat.

Men du ser jo jødehat så fort noen ytrer seg kritisk mot Israel.

Ikke altid, men ofte. Tror nemlig neppe noen i fultt alvor mener at Israel skal la det regne med raketter og bomber over seg i tiår uten å besvare.

Da står det bare et alternativ tilbake, nemlig at men deler islamistenes jødehat og uttalte mål om å utslette dem.

tzatziki1365380058
Skrevet

Legg merke til retorikken.

Hvis jøder ber om respekt, så er retorikken av en type.

Når muslimer ber om respekt, så er retorikken en annen.

Når jøder ber om at noen ber om unnskyldning så er det ikke greit.

Når muslimer krever en unnskyldning så er det noe helt annet.

Og det er -her- i landet.

Det krever et nøytralt syn for å leggge merke til det, og det er jeg sikker på at du har.

Det er da virkelig ikke greit at muslimer krever unnskyldninger for alt mulig, verken pavens tale eller muhammed-tegninger.

Det er veldig få som synes at det er greit, og temmelig mange som synes at regjeringen var for vag i saken.

Men så er vi tross alt litt glad for det likevel, siden vi er pissredd islamistene (ikke muslimene), hele gjengen. Dessverre med god grunn.

Saken med Israel er at vi faktisk forventer mer av dem. De er et demokrati, de er på en måte en del av vesten. Vi forventer at de oppfører seg i tråd med vestlige verdier - og det gjør de ikke.

Vi forventer ikke det samme av islamist-stater, fordi det er opplest og vedtatt at de er "far off".

Når det er sagt, så er det klart Norge ender som syndebukk. "Vi" har prøvd å holde oss inne med begge parter, og partene kan ikke fordra hverandre. Naturligvis speiler mistroen mot hverandre også over på nordmenn som faktisk ikke demoniserer partene.

Akkurat som i vanskelige skilsmisser. Prøver du å beholde vennskapet med begge de forhenværende, så går det galt, og man ender opp som syndebukken selv.

Skrevet

Det er da virkelig ikke greit at muslimer krever unnskyldninger for alt mulig, verken pavens tale eller muhammed-tegninger.

Det er veldig få som synes at det er greit, og temmelig mange som synes at regjeringen var for vag i saken.

Men så er vi tross alt litt glad for det likevel, siden vi er pissredd islamistene (ikke muslimene), hele gjengen. Dessverre med god grunn.

Saken med Israel er at vi faktisk forventer mer av dem. De er et demokrati, de er på en måte en del av vesten. Vi forventer at de oppfører seg i tråd med vestlige verdier - og det gjør de ikke.

Vi forventer ikke det samme av islamist-stater, fordi det er opplest og vedtatt at de er "far off".

Når det er sagt, så er det klart Norge ender som syndebukk. "Vi" har prøvd å holde oss inne med begge parter, og partene kan ikke fordra hverandre. Naturligvis speiler mistroen mot hverandre også over på nordmenn som faktisk ikke demoniserer partene.

Akkurat som i vanskelige skilsmisser. Prøver du å beholde vennskapet med begge de forhenværende, så går det galt, og man ender opp som syndebukken selv.

Jo mindre vi "krever av dem" jo mer syns jeg vi ser ned på dem.

Men at vi betrakter en muhammedanerprest som tilbakestående med de uttalelsene som har kommet den siste tida, er forståelig.

Skrevet

Det var jo også en måte å se det på... Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen.

Om du burde kjenne deg igjen i den beskrivelsen vet jeg ikke.

Men svært mange, ikke minst i norske medier, burde kjenne seg svært godt igjen....

Skrevet

Jeg er ikke spesislt begeistret for Israel.

Dog forundres jeg over deres tålmodighet med palistinerne.

Hadde jeg vært statsminister i Israel, hadde jeg fordrevet enhver palestiner fra Gazastripen og ut i Middelhavet.

De på den gjenerobrede Vestbredden hadde jeg fylt seks fot sand over.

Skrevet

Om du burde kjenne deg igjen i den beskrivelsen vet jeg ikke.

Men svært mange, ikke minst i norske medier, burde kjenne seg svært godt igjen....

Jeg kan ikke se at nordmenn generelt har vært skeptiske eller på noen måte negative til Israel tidligere. Men det er klart at flere og flere nå begynner å få slike holdninger, men det henger selvfølgelig sammen med hvordan Israel de siste åra har massakrert uskyldige sivile palestinere de siste åra.

Vis meg den som er positiv til en barnemorder.

Skrevet

Er det nordmenn som har skutt på synagogen? Jødenes helligdom.

Er det verre/bedre enn å tegne Muhammed? Muslimenes helligdom.

Hva er forskjellene i reaksjonene i opinionen?

Jeg mener det er gjenspeilingen som er det interessante her.

Ulikhetene i vinklingen og oppmerksomhetstypen, oppmersomhetsverdien og reaksjonene på en handling.

Poenget er at kongehuset hverken kommenterer skudd mot synagoger, kirker, moskeer, Israels massakrering, lavere bensinpriser, Muhammedtegninger, eller hva det nå måtte være. Men det er klart, hadde noen blitt drept av disse skuddene hadde det antagligvis kommet en reaksjon fra kongehuset.

Dette burde Israels ambassadør i Norge vite. Men i deres fascistiske oppfatning av seg sjøl som Guds utvalgte folk, tidenes bedrag, så mener de vel at de bør få spesiell oppmerksomhet av kongen også.

Skrevet

Jeg kan ikke se at nordmenn generelt har vært skeptiske eller på noen måte negative til Israel tidligere. Men det er klart at flere og flere nå begynner å få slike holdninger, men det henger selvfølgelig sammen med hvordan Israel de siste åra har massakrert uskyldige sivile palestinere de siste åra.

Vis meg den som er positiv til en barnemorder.

"Vis meg den som er positiv til en barnemorder."

Nettopp!

Og nettopp derfor forstår jeg ikke den forståelsen og det forsvaret som palestinere og islamitter så ofte møter.

For det var den "forskjellsbehandlingen" keinstein forsøkte å beskrive, og som min kommentar var myntet på.

Skrevet

Poenget er at kongehuset hverken kommenterer skudd mot synagoger, kirker, moskeer, Israels massakrering, lavere bensinpriser, Muhammedtegninger, eller hva det nå måtte være. Men det er klart, hadde noen blitt drept av disse skuddene hadde det antagligvis kommet en reaksjon fra kongehuset.

Dette burde Israels ambassadør i Norge vite. Men i deres fascistiske oppfatning av seg sjøl som Guds utvalgte folk, tidenes bedrag, så mener de vel at de bør få spesiell oppmerksomhet av kongen også.

Da har vi to herrefolk i Norge. Det er det visst ikke plass til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...