Gå til innhold

Hva kan denne drømmen bety?

Anbefalte innlegg

Gjest notnownei
Skrevet

Bråvåknet av den i dag tidlig, og har ikke hatt en så livaktig drøm så lenge jeg kan huske.

Bakgrunnsinfo: Jeg studerer i utlandet, og har slitt med å stå på en eksamen det vanligvis er 70% stryk på, og har derfor utsatt neste forsøk frem til jul. Det er et enormt press og stress her. Den høyest respekterte professoren på skolen (nobelprisvinner, m.m.) er av typen som ser harmløs ut, men som sjeller deg ut rolig mens han smiler. En venninne av meg som gikk ut i fjor, Mary, var en av hans favorittelever (en av de beste).

Drømmen: Jeg skulle ha eksamen (praktisk/muntlig), og denne professoren var sensor enda han egentlig tilhører en annen avdeling. Han og sekretæren tok meg med til en lagerbygning i Russland, samtidig som de sa "Jasså, så din bror er med i Den Hvite Hæren!" og jeg var usikker på hva undertonen i stemmen hans betydde, men måtte si som sant var at ja, han er med i den hvite hæren. (Hva nå enn det er.)

Inne i bygningen virket på en måte alt som normalt, jeg så så vidt litt av professoren jeg egentlig skulle ha, og det var satt opp flere bord der.

Jeg fikk tildelt oppgaven, hadde mest lyst til å løpe ut, men ble og forsøkte likevel, selv om jeg var livredd og forventet å bli skjelt ut hvert øyeblikk. Fant ut etter hvert at jeg husket mye mer enn jeg trodde, og han var faktisk grei. Jeg skjønte at jeg kom til å stå.

Men så ba han meg komme og stille meg på en eller annen "ting" foran han oppe på en slags avsats, noe som viste seg å være en slags katapult/heislignende innretning som gjorde at jeg ble sendt mange meter opp i lufta i rasende fart gjennom en slags heissjakt. Jeg tenkte at han gjorde det for å se om jeg taklet uforutsette situasjoner uten å få panikk, så jeg prøvde å forholde meg rolig da jeg kom ned igjen, selv om jeg var livredd han.

Han bare smilte det ekle smilet sitt, og sa at han gjorde det for å finne ut hvilken karakter han skulle gi meg. Men siden jeg hadde greid å forholde meg så rolig, skulle jeg få bedre karakter enn Mary, fordi Mary var ikke særlig sterk, hun hadde tatt selvmord, sa han. Jeg friket helt ut, kunne ikke skjønne at Mary hadde gjort det da hun er en veldig stabil og på alle måter frisk person, men han satt der like rolig og smilte ekkelt. Etter dette ble det et brått "sceneskifte" hvor jeg bare surret rundt i Russland, og var en del i et stort fint hvitt hus som jeg, Mary og mange fler hadde bodd i, helt ute av meg.

---

Har vært litt oppskaket i hele dag på grunn av denne drømmen, egentlig. Hva betyr det, hva representerer hva?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ikke mer? :|

Vet ikke jeg, jeg er ingen drømmetyder. :)

Skrevet

Jeg står på farten, men de ulike personene i drømmen representerer ofte ulike sider av deg selv. Skal lese den om igjen senere. Hva følte du når du våknet opp. Hvilke følelser gav drømmen deg? Hvorfor sitter den i deg ennå tror du?

Det er helt nødvendig å vite ved all drømmetyding.

Ingen ekspert, men har fått tydet drømmer hos psykiaterne mine i mange år, og lest en del om drømmetyding. Nok til å vite at det skal mye til for å kalle seg ekspert. Når det er sagt er det veldig mye som er arketypisk med drømmer, og likt hos oss alle.

Gjest notnownei
Skrevet

Jeg står på farten, men de ulike personene i drømmen representerer ofte ulike sider av deg selv. Skal lese den om igjen senere. Hva følte du når du våknet opp. Hvilke følelser gav drømmen deg? Hvorfor sitter den i deg ennå tror du?

Det er helt nødvendig å vite ved all drømmetyding.

Ingen ekspert, men har fått tydet drømmer hos psykiaterne mine i mange år, og lest en del om drømmetyding. Nok til å vite at det skal mye til for å kalle seg ekspert. Når det er sagt er det veldig mye som er arketypisk med drømmer, og likt hos oss alle.

Ja, det var det jeg egentlig lurte på, om det finnes en "typisk" symbolikk i drømmen min.

Hva følte du når du våknet opp: Lettelse; det kan gå bra på eksamen til slutt, tross alt.

Engstelse; minnet om at mye kommer an på professoren der og da, og har ingen garanti for rettferdig behandling.

Undring; Hva er/har lagerhus i Russland og den hvite hæren med saken å gjøre, og hva betydde resten. Og skeptisk til hva den delen med venninnen min kan bety. (Jeg ønsker henne IKKE død.)

Hvilke følelser gav drømmen deg? Lettelse; Jeg husket mye fagstoff i drømmen jeg trodde jeg hadde glemt/ikke kunne.

Redd og utrygg; venninnen min hadde tatt selvmord, noe som ikke var forventet i det hele tatt, jeg selv var i fare.

Trygg tross alt: Jeg greide å forholde meg rolig uansett hva den gale professoren gjorde for å teste meg (som da han sendte meg opp i den sjakta), selv om jeg var livredd inni meg.

Hvorfor sitter den i deg ennå tror du? Fordi den var så tydelig/livaktig, og fordi jeg aldri har drømt lignende før.

Skrevet

Hei!

Jeg vil bare si at jeg ikke svarte deg fordi jeg anser meg for liksom å være flink til dette. Men jeg synes det er interessant med drømmer. Og dette er en slik drøm som betyr noe. Det er lett å se. Den minner meg om mine drømmer når de betyr noe. Du arbeider med noe, forbereder deg gjennom drømmen.

Egentlig vet jo du hva drømmen handler om. Den har jo med eksamenen din å gjøre, og forberedelser fremover mot den. Og bakgrunnen er at du er i en presset situasjon. I drømmen er det en muntlig konfrontasjon. Kanskje skal du det i virkeligheten også. Hvis ikke tror jeg det muntlige er der for å fremheve konfrontasjon, uten mellomledd. Professoren opptrer fordi han representerer den høyeste formen for sensur som tenkes kan. Du skal snart møte sensur fra andre, og presset du har til deg selv og dine forventninger til deg selv/dine kunnskaper. Det er i en lagerbygning i Russland. Lagerbygningen kan representere noe så enkelt som det lageret du har av kunnskap(det er ofte påfallende hvor konkret vi kan drømme) og Russland forbinder jeg med manglende ressurser eller dårlig brukte ressurser, kaos, mangeltilstand.

Din bror er med i den hvite hær. Hadde det vært min drøm hadde broren stått for de maskuline egenskaper i meg, ofte fremstilt som pågangsmot, ergjerrighet med mer. Den hvite hær hadde betydd at denne hæren av pågangsmot var sårbar. Sårbarhet/"død" tror jeg det hvite representerer.

Så får du oppgaven og du vet ikke hva som venter deg. Men det går ikke så verst, det går ganske greit. En del av deg vet at du kan mye, at du er godt forberedt. Men så var det tvilen igjen da. Heisssjakten, som representere å miste fotfestet og bli kastet ut i det. Mary, din flinke venninne, representerer den flinke i deg. Er hun der, eller er hun avgått ved døden? Du kan ikke skjønne at hun skal være avgått ved døden.

Summa summarum, tror jeg at jeg ville satset penger på at du er godt forberedt til eksamenen din, selv om du føler kaos og gruer deg. Du føler den vanlige redselen for hva som skjer hvis du skulle mislykkes, gruer deg til eventuelle håpløse oppgaver. Men vet innerst inne at det sannsynligvis kommer til å gå bra. Du kjenner kanskje mye på kaoset, men jeg ville tatt med meg at du er godt forberedt.

Mary, skulle hun dukke opp i flere drømmer, er det godt tenkelig at hun blir en representant for ditt flinke jeg. Har noen slike selv.

Som sagt, ingen ekspert. Den som drømmer selv har alltid fasiten.

vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...