Gå til innhold

Hvordan gripe an dette?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Min sønn er av den rolige, beskjedne og snille typen om jeg selv skal si det.

Han har en sykdom (immunsvikt) som gjør at han har mye problemer med at det renner slim av ørene.

Nå er han inne i en slik periode. Han har en stafilikokkinfeksjon.

Dette har han aldri før blitt ertet for. Men nå etter at har begynt på ungdomskolen, blir han ertet og det av kameraten sin.

Dagen lang går denne kameraten og sier i andres påhør:- Det renner ørebæsj ut av ørene dine. Dette sies altså kun i andres påhør og ikke når de to er alene.

Sønnen min tar ikke på noe måte igjen overfor kameraten, men synes naturlig nok i en alder av 13 år at dette er veldig pinlig. Andre har ikke lagt merke til dette problemet, før kameraten gjør dem oppmerksom på det.

Jeg kjenner at jeg blir veldig sint og såret på min sønn`s vegne, som ikke gjør noen verdens ting for å få slutt på dette.

Ikke får jeg ringe til foreldrene hans, ikke får jeg ringe til læreren og ikke får jeg snakke med kameraten heller. Han tror det bare blir verre av det.

Nå har det seg slik at denne kameraten er av det tøffe og utagernde typen. Han har epilepsi og fått en liten hjerneskade som følge av det. Ligger langt etter de andre på skolen bl.annet.

Jeg har lært ungene mine at de aldri må mobbe andre, men nå holder det hardt. Jeg har de villeste og barnsligste forslag om hva han bruke mot kamraten, neste gang han erter sønnen min.

Sønnen min sjokkert over meg. Her er det han som er fornuftig og voksen og jeg den barnslige mora. Han kommer aldri til å bruke mine saftuttrykk overfor kameraten Han er for snill og dannet til det, men sier han vil snakke med han (noe jeg tror han ikke kommer til å gjøre)

Hva gjør man? Kontakter foreldrene eller læreren mot min sønns vilje?

Heldigvis har ihvertfall kameratene til min elste datter på 15 fått med seg hva som skjer nå og min datter tror at de muligens greier å få slutt på det.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

13

• lalala1365380457

9

• frosken

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hold deg, hold deg :o)

Jeg kjenner meg igjen, jeg har lyst til å kvele den ene gutten i bakgården her. Vi har kontaktet foreldrene, hjelper ikke (faren er like teit), skolen har ikke ressurser (annen skole enn minstemann) og jeg har snakket med barnevern og politiet. Ingen kan hjelpe.

Så har er det en evig runddans og nå som vi ikke sitter så mye ute lenger, gruer jeg meg til fortsettelsen,

Men jeg husker at eldstemann og kamerater tok affære når dattera mi ble erta da hun var liten og det hjalp. Så jeg tror du skal se an hva kompisene til dattera di greier å ordne.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hold deg, hold deg :o)

Jeg kjenner meg igjen, jeg har lyst til å kvele den ene gutten i bakgården her. Vi har kontaktet foreldrene, hjelper ikke (faren er like teit), skolen har ikke ressurser (annen skole enn minstemann) og jeg har snakket med barnevern og politiet. Ingen kan hjelpe.

Så har er det en evig runddans og nå som vi ikke sitter så mye ute lenger, gruer jeg meg til fortsettelsen,

Men jeg husker at eldstemann og kamerater tok affære når dattera mi ble erta da hun var liten og det hjalp. Så jeg tror du skal se an hva kompisene til dattera di greier å ordne.

Kvele ja. Det er slike følelser jeg også får nå:) Jeg har så lyst til å kaste meg over telefonen, men sønnen min holder meg igjen:o)

Heldigvis skjedde dette på skolebussen i dag.

Kameraten til datteren min sier: -"Lars" du bør ikke erte "Per". Husk han har hele 10-ende klasse bak seg.

Får håpe det hjelper etterhvert.

lalala1365380457
Skrevet

be sønnen din om å stille kameraten det enkle spørsmålet "hvorfor holder du på sånn"

kameraten kommer til å feie det bort/kødde til å begynne med, men det er viktig at sønnen din er kjempealvorlig når han spør og fortsetter å spørre til han får et seriøst svar! det hjelper skal du nok se (faktisk mot de fleste slike situasjoner!)

Skrevet

Kvele ja. Det er slike følelser jeg også får nå:) Jeg har så lyst til å kaste meg over telefonen, men sønnen min holder meg igjen:o)

Heldigvis skjedde dette på skolebussen i dag.

Kameraten til datteren min sier: -"Lars" du bør ikke erte "Per". Husk han har hele 10-ende klasse bak seg.

Får håpe det hjelper etterhvert.

Det er nesten synd å si det men det virker som om ungene må lære å takle dette sjøl.

Det nytter ikke hva vi voksne gjør og sier når skikkelig drittunger setter igang. De gidder ikke å høre på oss og driter i hva andre voksne sier også.

PS. Jeg holdt på å be minstemann kalle han andre din lille, feite drittunge men klarte å styre meg, heldigvis.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

be sønnen din om å stille kameraten det enkle spørsmålet "hvorfor holder du på sånn"

kameraten kommer til å feie det bort/kødde til å begynne med, men det er viktig at sønnen din er kjempealvorlig når han spør og fortsetter å spørre til han får et seriøst svar! det hjelper skal du nok se (faktisk mot de fleste slike situasjoner!)

"hvorfor holder du på sånn"

Akkurat et slikt spørsmål, ville være naturlig for sønnen min å stille.

Men nei, dette er ikke effektiv nok metode overfor denne karen desverre.

Det gjeder nok å gjøre han flau. Skikkelig flau. Bruke samme metode tilbake og kanskje enda verre. Det tror jeg er det eneste som vil stoppe han. Dessverre gjør ikke sønnen min det *sukk*

Men datteren min derimot kan gjøre det.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er nesten synd å si det men det virker som om ungene må lære å takle dette sjøl.

Det nytter ikke hva vi voksne gjør og sier når skikkelig drittunger setter igang. De gidder ikke å høre på oss og driter i hva andre voksne sier også.

PS. Jeg holdt på å be minstemann kalle han andre din lille, feite drittunge men klarte å styre meg, heldigvis.

Og jeg ba sønnen min og si dette: -Ja, jeg har problemer med ørene, men du har problemer med hodet og det er litt verre.

Huff, så dårlig oppdragelse han får av meg nå.

Men han vil ikke høre på meg da. Jeg tror nesten jeg får si heldigvis;o)

lalala1365380457
Skrevet

"hvorfor holder du på sånn"

Akkurat et slikt spørsmål, ville være naturlig for sønnen min å stille.

Men nei, dette er ikke effektiv nok metode overfor denne karen desverre.

Det gjeder nok å gjøre han flau. Skikkelig flau. Bruke samme metode tilbake og kanskje enda verre. Det tror jeg er det eneste som vil stoppe han. Dessverre gjør ikke sønnen min det *sukk*

Men datteren min derimot kan gjøre det.

tingen er at hvis han tar han på tomannshånd og er alvorlig og stiller spørsmålet om og om igjen mens han stirrer på ham til han får et ordentlig svar, så vil kameraten bli flau og faktisk begynne å tenke seg om! å ikke gi seg før han når igjennom!

har god erfaring, har fungert hver gang

Skrevet

Og jeg ba sønnen min og si dette: -Ja, jeg har problemer med ørene, men du har problemer med hodet og det er litt verre.

Huff, så dårlig oppdragelse han får av meg nå.

Men han vil ikke høre på meg da. Jeg tror nesten jeg får si heldigvis;o)

Jeg må le.

Men det er en fortvilende situasjon og det er vanskelig å vite hva man skal gjøre. Og så blir man så forbannet av å se plageåndene utfolde seg uten at noen setter noen grenser.

Skrevet

tingen er at hvis han tar han på tomannshånd og er alvorlig og stiller spørsmålet om og om igjen mens han stirrer på ham til han får et ordentlig svar, så vil kameraten bli flau og faktisk begynne å tenke seg om! å ikke gi seg før han når igjennom!

Det er dessverre ikke alle som blir flaue men synes de har gjort en bragd ved å drite ut en av de andre.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg vet at det du skriver er pedagogisk riktig og alt det der. Men nei, det vil ikke funke i dette tilfellet. Han vil ikke begynne å tenke seg om.

Han har som sagt en liten hjerneskade. Han vil ikke tenke seg om. Jeg er 99 % sikker på det.

Det er viktigere for denne gutten å bli tøff og populær og derfor må det saftigere uttrykk til.

Det kan nok hjelpe.

lalala1365380457
Skrevet

Det er dessverre ikke alle som blir flaue men synes de har gjort en bragd ved å drite ut en av de andre.

når de blir tatt sånn, gjerne foran andre også så vil de fleste det..har iallefall fungert i alle tilfeller hos meg.hvis man klarer å "holde" på personen lenge nok da.

vil ikke det å "ta" ham tilbake hvis han har hjerneskade bare gjøre ham sint og enda mer hevngjerrig så det blir en vond sirkel?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg må le.

Men det er en fortvilende situasjon og det er vanskelig å vite hva man skal gjøre. Og så blir man så forbannet av å se plageåndene utfolde seg uten at noen setter noen grenser.

Det som er dumt for denne kameraten, er at han ikke har så lett for å få venner i fra før av og nå skyver han sønnen min unna seg også.

Synd for han.

lalala1365380457
Skrevet

Jeg vet at det du skriver er pedagogisk riktig og alt det der. Men nei, det vil ikke funke i dette tilfellet. Han vil ikke begynne å tenke seg om.

Han har som sagt en liten hjerneskade. Han vil ikke tenke seg om. Jeg er 99 % sikker på det.

Det er viktigere for denne gutten å bli tøff og populær og derfor må det saftigere uttrykk til.

Det kan nok hjelpe.

når de blir tatt sånn, gjerne foran andre også så vil de fleste det..har iallefall fungert i alle tilfeller hos meg.hvis man klarer å "holde" på personen lenge nok da.

vil ikke det å "ta" ham tilbake hvis han har hjerneskade bare gjøre ham sint og enda mer hevngjerrig så det blir en vond sirkel?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det høres veldig fornuftig ut det du sier.

Men her vil det nok ikke fungere med fornuft, skjønner du.

Skrevet

Jeg prøvde den nå jeg for det var full rulle utenfor og minstemann ringte på døra.

Jeg skal love at han bare fortsatte, du er ei fattiglus og morra di sitter i rullestol og du kan bare holde kjeften på deg.

lalala1365380457
Skrevet

Det høres veldig fornuftig ut det du sier.

Men her vil det nok ikke fungere med fornuft, skjønner du.

ok..da har jeg dessverre ikke noen flere forslag..

lykke til da! håper det ordner seg =) er så dumt når barna havner i slike vanskelige situasjoner..

Skrevet

Det som er dumt for denne kameraten, er at han ikke har så lett for å få venner i fra før av og nå skyver han sønnen min unna seg også.

Synd for han.

Det er kanskje noe av problemet her også. Plageånden har problemer med å få venner og dermed setter han alle ungene opp mot hverandre.

Nå er ikke min så lett han heller altså, han har litt problemer med sosiale koder med andre unger så han begynner å grine dersom de har holdt på lenge nok.

lalala1365380457
Skrevet

Jeg prøvde den nå jeg for det var full rulle utenfor og minstemann ringte på døra.

Jeg skal love at han bare fortsatte, du er ei fattiglus og morra di sitter i rullestol og du kan bare holde kjeften på deg.

hahaha, unnskyld at jeg ler, men for noen ting de kommer på å si! at unger kan være så rappkjefta!

er vel vanskelig å faktisk få kontakt/komme gjennom til en del =/

Gjest KariKruskakli
Skrevet

ok..da har jeg dessverre ikke noen flere forslag..

lykke til da! håper det ordner seg =) er så dumt når barna havner i slike vanskelige situasjoner..

Du gjorde så godt du kunne og takk for dine råd allikevel, selv om jeg ikke tror de vil fungere på denne karen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...