Gå til innhold

beste bok?

ylvali1365381015

Anbefalte innlegg

ylvali1365381015
Skrevet

jeg er ikke sikker på om den boka jeg for tiden koser meg sånn med er den beste jeg har lest.

(driver ikke med disse listene, hverken når det gjelder film, musikk eller bøker).

MEN: den anbefales herved på

det aller varmeste!!! :-)

fikk den anbefalt av en nabo, og lånte den av henne.

og siden har jeg anskaffet den selv for at andre skal kunne låne den, ikke minst skal den bli mine barn til del med tiden. :-)

"drageløperen" av khaled hosseini er en _vidunderlig_ bok! intet mindre. og nå er den herved anbefalt- god lesning!

har noen anbefalinger å gi meg?

liker ikke fortrinnsvis krim, for å si det sånn, men er åpen for en aldri så liten utvidelse av horisonten, dersom jeg får varme anbefalinger!

:-D

Skrevet

"En bønn for Owen Meeny" av John Irving er en fantastisk bok. Søk tittele på google og les mer. Har lest den minst to ganger....

ylvali1365381015
Skrevet

Jeg holder på med denne for tiden - krim med overraskelser på det menneskelige plan - får en vel nesten si :) - sier som fru Thommesen, PRØV DEN!

http://tinyurl.com/fl8le

takk for tipset! :-)

så ganske emosjonelt belastende ut (menn dom hater kvinner), men dog en tilsynelatende lesverdig bok!

skal lese den, etter å ha fullført min lille perle av en historie her. nesten så jeg trekker ut, vil ikke avslutte ;-)

flisa: er du så uenig med meg at du sjokkeres over at vi stemmer samme parti? ;-)

gud vite hvilke sjokk vi kunne få dersom vi visste hva alle rundt oss stemte? naboer, lærere, bhg-personale og familie, for å nevne noen...

:-)

ylvali1365381015
Skrevet

"En bønn for Owen Meeny" av John Irving er en fantastisk bok. Søk tittele på google og les mer. Har lest den minst to ganger....

har lest den.

vidunderlig. helt spesiell atmosfære i boka. husker den godt, men det er seks-syv år siden jeg leste den. :-)

Skrevet

har lest den.

vidunderlig. helt spesiell atmosfære i boka. husker den godt, men det er seks-syv år siden jeg leste den. :-)

Hvis du liker litt mer heavy litteratur kan jeg anbefale "Brødrene Karamasov" av Dostojevskij.

Har selv alle bøkene hans og elsker stort sett alt han har skrevet, men den er min favorittbok...

ylvali1365381015
Skrevet

Hvis du liker litt mer heavy litteratur kan jeg anbefale "Brødrene Karamasov" av Dostojevskij.

Har selv alle bøkene hans og elsker stort sett alt han har skrevet, men den er min favorittbok...

den har jeg ikke lest.

skal vurdere det!

dostojevskij er jo ellers kjent som en litt tung forfatter, men det følger dermed litt prestisje med bøkene hans? ;-)

neida, jeg sier takk for at du

anbefaler en bok du selv setter stor pris på! :-)

jeg skal nok bryne meg på den!

Skrevet

den har jeg ikke lest.

skal vurdere det!

dostojevskij er jo ellers kjent som en litt tung forfatter, men det følger dermed litt prestisje med bøkene hans? ;-)

neida, jeg sier takk for at du

anbefaler en bok du selv setter stor pris på! :-)

jeg skal nok bryne meg på den!

Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset er jo også kjempeflott! Har sett filmen, men den tar bare for seg første bok, og så er det det med å lese selv og skape sin egen film inne i hodet....

ylvali1365381015
Skrevet

Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset er jo også kjempeflott! Har sett filmen, men den tar bare for seg første bok, og så er det det med å lese selv og skape sin egen film inne i hodet....

har sett filmen, en meget god film. har lest boken for lenge siden, i regi av skoleverket. men pensum er ikke det samme som å åpne en bok fordi man selv oppsøker den... kall meg umoden!

;-)

Skrevet

har sett filmen, en meget god film. har lest boken for lenge siden, i regi av skoleverket. men pensum er ikke det samme som å åpne en bok fordi man selv oppsøker den... kall meg umoden!

;-)

Overhodet ikke umoden. Skjønner deg godt.Det utrolige er bare st det var gode bøker vi ble forespeilet dengang. Og hvem 17-18 åring liker å bli befalt til å lese noe som helst?

Det er det fine med å bli eldre å finne ut av det selv.

Nå er jeg 42 år, så mitt utvalg i bøker er ikke blant de nyeste forfatterne...

ylvali1365381015
Skrevet

Overhodet ikke umoden. Skjønner deg godt.Det utrolige er bare st det var gode bøker vi ble forespeilet dengang. Og hvem 17-18 åring liker å bli befalt til å lese noe som helst?

Det er det fine med å bli eldre å finne ut av det selv.

Nå er jeg 42 år, så mitt utvalg i bøker er ikke blant de nyeste forfatterne...

jeg fyller snart 33...

og har vel mange av de samme pensumbøkene inne fra skolen?

jeg har lest amalie skram i ettertid, og fikke en helt annen opplevelse av henne da enn da vi "måtte" lese albertine, selv om jeg også da syntes det var en grei bok...

skulle nesten starte en lesesirkel her inne? :-)

Skrevet

jeg fyller snart 33...

og har vel mange av de samme pensumbøkene inne fra skolen?

jeg har lest amalie skram i ettertid, og fikke en helt annen opplevelse av henne da enn da vi "måtte" lese albertine, selv om jeg også da syntes det var en grei bok...

skulle nesten starte en lesesirkel her inne? :-)

Hadde vært en god idè for det finnes uendelig med gode bøker!

ylvali1365381015
Skrevet

Hadde vært en god idè for det finnes uendelig med gode bøker!

åh, ja! :-)

og nå er det jo høst og stearinlys og te/vin og ullsokker... en årstid for bøker,

så definitivt! :-)

jeg må nok kompensere for min hang til skjønnlitteratur etterhvert som høsten skrider frem-

masse pensum å fordype seg i og ta igjen! men det er jo også interessant, for all del...

men den boka du oppsøker uten noen grunn utenfor deg selv er et spesielt møte, uansett.

nå må jeg ta natta, som vanlig på etterskudd når jeg har tilbrakt kvelden her inne! ;-)

sov søtt! det var berikende og koselig å snakkes! :-)

Skrevet

åh, ja! :-)

og nå er det jo høst og stearinlys og te/vin og ullsokker... en årstid for bøker,

så definitivt! :-)

jeg må nok kompensere for min hang til skjønnlitteratur etterhvert som høsten skrider frem-

masse pensum å fordype seg i og ta igjen! men det er jo også interessant, for all del...

men den boka du oppsøker uten noen grunn utenfor deg selv er et spesielt møte, uansett.

nå må jeg ta natta, som vanlig på etterskudd når jeg har tilbrakt kvelden her inne! ;-)

sov søtt! det var berikende og koselig å snakkes! :-)

I like måte, ylvali, du skriver meget klokt!

ylvali1365381015
Skrevet

I like måte, ylvali, du skriver meget klokt!

takk, hidi!

:-) sov godt og på gjenhør!

Skrevet

Jeg holder på med triologien om tempelridderen Arn fra 1100-tallet. Har lest Veien til Jerusalem og er nesten ferdig med Tempelridderen. Kjempefascinerende!!!! Forfatter er Jan Guillou.

Ellers har jeg fulgt rådene fra DOL opg kastet meg over bøker av Anne B Ragde: Berlinerpoplene, Eremittkrepsene, Arsenikktårnet og Dr Z.... (husker ikke navnet) Veldig gode bøker, der en blir godt kjent med ulike mennesketyper :-)

Skrevet

Den er fin:-)) Jeg leste den i sommer.

Tore Renberg, har du lest noe av han? Kompani Orheim evt Mannen som elsket Yngve. Han har gitt ut en ny bok også, den har jeg ikke lest.

Skrevet

Drageløperen venter på meg i bokhyllen. Min mann likte den godt. Kan anbefale deg Vindens skygge av Carlos Ruis Zafon, også en vakker bok. Og Kjærlighetens alfabet av Niall Williams er et must. Den er knallfin.

ylvali1365381015
Skrevet

Jeg holder på med triologien om tempelridderen Arn fra 1100-tallet. Har lest Veien til Jerusalem og er nesten ferdig med Tempelridderen. Kjempefascinerende!!!! Forfatter er Jan Guillou.

Ellers har jeg fulgt rådene fra DOL opg kastet meg over bøker av Anne B Ragde: Berlinerpoplene, Eremittkrepsene, Arsenikktårnet og Dr Z.... (husker ikke navnet) Veldig gode bøker, der en blir godt kjent med ulike mennesketyper :-)

enig i at anne b ragde briljerer i et variert persongalleri.

sjeldent troverdige skildringer av totalt forskjellige univers, også i den siste boka jeg leste(mer en krimaktig bok- "før jeg kommer tilbake"), ble jeg overbevist. selv om handlingen her finner sted ute i villmarken,

i et temmelig macho miljø.

kan synes som om hun selv har vært en del av mange miljøer...

den bokserien du leser har jeg aldri hørt om. mer en magisk-mystisk-historisk beretning?

takk for tips!

ylvali1365381015
Skrevet

Den er fin:-)) Jeg leste den i sommer.

Tore Renberg, har du lest noe av han? Kompani Orheim evt Mannen som elsket Yngve. Han har gitt ut en ny bok også, den har jeg ikke lest.

har kjøpt "mannen som elsket yngve", men ikke lest den enda.

tore renneberg er foreløpig et ubeskrevet blad for meg. bare sett ham i litteraturprogrammer på tv.

gleder meg til å lese ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...