Gå til innhold

Lesekampanjer, skaper det tapere?


Anbefalte innlegg

På guttungens skole har de nå leselystaksjon. Nå er det kommet kritikk av dette opplegget, det skaper tapere, gjør at ungene bare teller sider istedenfor å fordype seg i bøker etc.

For guttungen er det veldig positivt å ha en gulrot når han skal lese. Han synes det går for sakte når han leser sjøl, og hvis han ikke "premieres" vil han heller at jeg skal lese for ham.

Se her:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.1044049

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247720-lesekampanjer-skaper-det-tapere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest venter tredjemann

Jeg tror disse lesekampanjene snarere kan være en motivasjon. På vår skole får barna klistremerker uavhengig av om foreldrene eller barna selv leser (2. klasse). Ingen teller sider.

Og de fokuserer på samarbeid om å fyll "båten" med klistremerker. Ikke hvem som har lest hva.

Tull, synes jeg. At noen er raske og noen ikke er fullt så raske, gjelder selvfølgelig i lesing like mye som i idrett, sosiale settinger og det meste annet. Dersom man får barnet til å føle seg som en taper fodi det ikke er "best", er det helt andre problener man bør ta tak i.

Lesepasset er en sak mellom barn-lærer-foreldere, og ikke noe barna går rundt og sammenlikner.

Det er mulig man kunne registrert antall minutter lesetid istedetfor ant sider, men da blir det jo en hel vitenskap å følge opp for foreldre og lærer.

Gjest Frustrert frue

Jeg tror disse lesekampanjene snarere kan være en motivasjon. På vår skole får barna klistremerker uavhengig av om foreldrene eller barna selv leser (2. klasse). Ingen teller sider.

Og de fokuserer på samarbeid om å fyll "båten" med klistremerker. Ikke hvem som har lest hva.

Klassen til sønnen vår hadde dette i fjor (gikk da i 3 klasse), men vi har valgt å droppe dette i år.

Ene og alene fordi barna kun tenkte på hvor mange klistremerker det ble, og de leste kjempefort, og det resulterte i at de faktisk ikke husket hva de hadde lest...

Det er nesten mer viktig og lese grundig og sakte enn å forte seg gjennom en bok bare for å bli ferdig, og ikke huske hva du har lest...

Så lenge høytlesning også teller med for de minste, synes jeg ikke det gjør noe.

Skolen bør nok hjelpe til med å fokusere på klassens samlede innsats, ikke på enkeltelevenes - og på at poenget er å lese ordentlig, ikke å få klistremerker. Men slike situasjoner oppstår jo stadig vekk.

Antall sider forteller uansett ikke all verden, hvis noen leser billedbøker med lite tekst, og andre leser "kapittelbøker". Det forstår selv førsteklassinger og kan innrette seg deretter.

Annonse

Jeg tror disse lesekampanjene snarere kan være en motivasjon. På vår skole får barna klistremerker uavhengig av om foreldrene eller barna selv leser (2. klasse). Ingen teller sider.

Og de fokuserer på samarbeid om å fyll "båten" med klistremerker. Ikke hvem som har lest hva.

Eldre barn skal telje sider.

Ulempa med klistremerke for kvar bok lest (guten vår har også dette lesepasset) er jo at det kanskje ikkje blir så attraktivt med lengre historier som går over ei stund, men korte fort-ferdig-bøker. Hmmm...

Tull, synes jeg. At noen er raske og noen ikke er fullt så raske, gjelder selvfølgelig i lesing like mye som i idrett, sosiale settinger og det meste annet. Dersom man får barnet til å føle seg som en taper fodi det ikke er "best", er det helt andre problener man bør ta tak i.

Lesepasset er en sak mellom barn-lærer-foreldere, og ikke noe barna går rundt og sammenlikner.

Det er mulig man kunne registrert antall minutter lesetid istedetfor ant sider, men da blir det jo en hel vitenskap å følge opp for foreldre og lærer.

Men dei samanliknar jo.

Etter berre eit par dagar med lesepass så kom gutungen heim og prata om kor mange klistremerker Helene hadde fått i båten, ho hadde alt FEM merker, han hadde berre fire... og masa om at eg måtte skrive på fleire bøker. (Korleis eg skal kunne skrive på fleire bøker enn det vi har lest etter at lesepasset kom i hus, forstår ikkje eg. Men han forstår ikkje argumentet mitt. Og eg forstår kanskje ikkje han...)

Så på eitt eller anna vis har det blitt konkurranse utav det :-/

Jeg tror disse lesekampanjene snarere kan være en motivasjon. På vår skole får barna klistremerker uavhengig av om foreldrene eller barna selv leser (2. klasse). Ingen teller sider.

Og de fokuserer på samarbeid om å fyll "båten" med klistremerker. Ikke hvem som har lest hva.

Det tror jeg også. Ser at de er igang igjen med leseprosjekt nå, og plutselig begynner snuppa å lese mer. Og i tillegg har ho begynt å lese en del fortere. Helt supert.

Ofte deler vi litt på å lese. Jeg leser litt, og ho leser litt. Da får ho noen pauser og også bedre sammenheng i det som leses. Vi klarer også å holde på lengre. (Og jo mer man leser jo mer trening:-)

Eldre barn skal telje sider.

Ulempa med klistremerke for kvar bok lest (guten vår har også dette lesepasset) er jo at det kanskje ikkje blir så attraktivt med lengre historier som går over ei stund, men korte fort-ferdig-bøker. Hmmm...

4 klassingen leste i fjor Ringenes Herre, alle tre bøkene, under leselystaksjonen. Han fikk bare et klistremerke, mens de andre i klassen hadde en hel haug.

Han var bare storfornøyd med at han hadde klart å lese den store spennende boken han, med gulrot at han fikk se filmene etter han var ferdig å lese. 1.klassingen brydde seg døyten. Tror ikke hun leste noe som helst, jeg fylte ihvertfall ikke ut noen ting. Så det er ikke alle som bryr seg om klistremerker.

Men dei samanliknar jo.

Etter berre eit par dagar med lesepass så kom gutungen heim og prata om kor mange klistremerker Helene hadde fått i båten, ho hadde alt FEM merker, han hadde berre fire... og masa om at eg måtte skrive på fleire bøker. (Korleis eg skal kunne skrive på fleire bøker enn det vi har lest etter at lesepasset kom i hus, forstår ikkje eg. Men han forstår ikkje argumentet mitt. Og eg forstår kanskje ikkje han...)

Så på eitt eller anna vis har det blitt konkurranse utav det :-/

Konkurranse er jo ikke galt i seg selv. De sammenlikner hvem so har flest pokemonkort og hvem som har størst sko også. Konkurranse er en viktig drivkraft. Men det behøver ikke bety at man skaper tapere.

Hos oss har lesekampanjene fungert som kjempefin motivasjon. Lesing får et større rom og blir gitt mer tid når det er et håndgripelig mål for barna.

Jeg synes ikke det er noen katastrofe om de velger å lese 5 billedbøker framfor en litt tettere bok. Mengdetrening gir raskere lesere, og da kommer trangen til å lese mer avansert litteratur ganske fort. Det er ihvertfall min erfaring.

Hos oss er de også med på dette, og jeg synes det er kjempefint!

Det er jo ikke slik at de MÅ lese selv. De får jo merke ved å lytte til lydbok eller bli lest for også.

Selvsagt, hvis foreldrene ikke stiller opp og gjør en innsats de også, så vil barnet falle utenfor. Men å lese 10 minutter for barnet om dagen, det bør de aller fleste har tid til! Og så har man lest en bok, og boka kan bli skrevet opp.

For storesøster som elsker å lese er dette en kjempemotivator. Hun har allerede fylt ut alle feltene. Da har jeg lest 2 bøker for henne (og søsteren), resten har hun lest selv.

På sønnen min sin skole er de også med på denne kampanjen. Jeg synes det er positivt. Ikke det at kvantitet skal telle foran kvalitet, men i denne alderen kan de ofte bokstaver, lyder og kan stave seg gjennom ord. Det de trenger er automatisering, dvs lese mye. Mener jeg.

Annonse

På sønnen min sin skole er de også med på denne kampanjen. Jeg synes det er positivt. Ikke det at kvantitet skal telle foran kvalitet, men i denne alderen kan de ofte bokstaver, lyder og kan stave seg gjennom ord. Det de trenger er automatisering, dvs lese mye. Mener jeg.

Nå snakker jeg om førsteklassinger, altså.

Eldre barn skal telje sider.

Ulempa med klistremerke for kvar bok lest (guten vår har også dette lesepasset) er jo at det kanskje ikkje blir så attraktivt med lengre historier som går over ei stund, men korte fort-ferdig-bøker. Hmmm...

Ja, minuset med dette opplegget er jo at det blir mer attraktivt å lese korte bøker.

Vi dreiv egentlig på med høytlesing av Brødrene Løvehjerte, men har gått over til å lese kortere barnebøker for å få et klistremerke om dagen.

Så nå pløyer 2.klassingen igjennom alle Emma og Thomasbøkene til lillesøstra...

Jeg ser poenget ditt, men slik jeg har forstått det, er det en kampanje på 2 mnd. Skolen til snuppa har dette opplegget, og hun er veldig motivert. Jeg var litt streng i starten, trodde ikke korte småbarnsbøker som Ludde o.l. kunne regnes, men har skjønt at alt regnes med...

Uansett vet man jo at lesetrening øker lesegleden, og så lenge det bare er en kampanje, syns jeg det er veldig positivt. Det å fordype seg, samt å lese lengre romaner, er jo kjempebra, men det får vel komme ved en annen andledning...

Vet ikke om det skaper tapere, men min erfaring er at det blir feil fokus i forhold til lesing.

Jeg har en 3.klassing som leser veldig bra. Han leste flytende allerede før han begynte på skolen. Men han vil bare lese korte bøker med store bokstaver, slik at han får flest mulig merker i heftet sitt.

Egentlig er han overmoden for å gå løs på litt tyngre bøker, men det gir jo ikke "uttelling" i leseaksjonsystemet.

Kanskje man heller skulle få klistremerker for hvor lang _tid_ man brukte på lesing? Da telles ikke bøker eller sider, men den tiden man faktisk bruker. Og da spiller det ingen rolle om man leser 1 eller 10 sider på den halvtimen.....

Vet ikke om det skaper tapere, men min erfaring er at det blir feil fokus i forhold til lesing.

Jeg har en 3.klassing som leser veldig bra. Han leste flytende allerede før han begynte på skolen. Men han vil bare lese korte bøker med store bokstaver, slik at han får flest mulig merker i heftet sitt.

Egentlig er han overmoden for å gå løs på litt tyngre bøker, men det gir jo ikke "uttelling" i leseaksjonsystemet.

Kanskje man heller skulle få klistremerker for hvor lang _tid_ man brukte på lesing? Da telles ikke bøker eller sider, men den tiden man faktisk bruker. Og da spiller det ingen rolle om man leser 1 eller 10 sider på den halvtimen.....

Å gi premier etter tid i stedet for antall sider, synes jeg høres ut som en kjempegod idé.

Vet ikke om det skaper tapere, men min erfaring er at det blir feil fokus i forhold til lesing.

Jeg har en 3.klassing som leser veldig bra. Han leste flytende allerede før han begynte på skolen. Men han vil bare lese korte bøker med store bokstaver, slik at han får flest mulig merker i heftet sitt.

Egentlig er han overmoden for å gå løs på litt tyngre bøker, men det gir jo ikke "uttelling" i leseaksjonsystemet.

Kanskje man heller skulle få klistremerker for hvor lang _tid_ man brukte på lesing? Da telles ikke bøker eller sider, men den tiden man faktisk bruker. Og da spiller det ingen rolle om man leser 1 eller 10 sider på den halvtimen.....

Det høres mye lurere ut ja!

Et klistremerke pr 10 eller 15 minutter kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...