Gå til innhold

Hvor tidlig begyte du å røyke og drikke alkohol.....?

Anbefalte innlegg

Gjest Er interessert i å vite
Skrevet

og har det ført til videre stoffer? Var det frivillig eller følte du deg pressa? Var det en spenning rundt dette med forbudte ting som røyk og alkohol? Hvor er du i dag?

Gjest småbarnsmammaen
Skrevet

18 år da jeg smakte alkohol. Drakk hver helg fredag og lørdag i noen år. Nå drikker jeg et par ganger i året og da kun litt. Tidligere drakk jeg mye.

Skrevet

Begynte å røyke da jeg var 26 år gammel.Røyker fremdeles,men ikke så mye...

Alkohol har jeg er avslappet forhold til og har alltid hatt.

Prøvde det en gang da jeg var rundt 15 år , men smakte ikke igjen før jeg giftet meg som 17 åring...

Hilsen

Gjest Princess Peach
Skrevet

Begynte å drikke alkohol da jeg var 16, og festrøyket vel litt av og på i den samme tiden. Har ikke ført til noen andre stoffer. Det var ganske frivillig, tror jeg. Spennende var det jo, hadde mye moro på "fest på lokalet" i den alderen. ;)

Skrevet

Jeg begynte å drikke alkohol på fester i 14 års alderen. Jeg har aldri røyket (synes det smaker skikkelig ille) men alle vennene mine røykte. Jeg følte meg ikke presset overhodet, jeg hadde selv lyst til det. Hvorfor vi drakk? Tja fordi da ble festen desto mere gøy ;)

Idag holder jeg på med høyere økonomiutdannelse.

Skrevet

Begynte å røyke da jeg var 26 år gammel.Røyker fremdeles,men ikke så mye...

Alkohol har jeg er avslappet forhold til og har alltid hatt.

Prøvde det en gang da jeg var rundt 15 år , men smakte ikke igjen før jeg giftet meg som 17 åring...

Hilsen

Jeg aldri skjønt meg på de som begynner å røyke i så sen alder. En ting er når man er ung og dum og synes det er kult å røyke og ikke skjønner konsekvensen av det. Men hva i all verden får en 26 åring til å begynne å røyke?

Dette er ikke ment som kritikk til deg, det er bare noe jeg alltid har lurt på...

Skrevet

Jeg var rundt fjorten da jeg så smått begynte å røyke. Jeg fikk øl til søndagsmiddag og vin i selskaper fra jeg var omtrent like gammel, hvis jeg hadde lyst på det.

Det var LITT spennende, mest fordi det var voksent, men det var altså ikke så veldig forbudt, og dermed ikke spennende av den grunn.

Nei, det førte ikke til at jeg begynte med andre stoffer.

Jeg slutta å røyke for ørten år siden (da var jeg oppe i 25 om dagen). Jeg drikker litt vin nesten daglig i dag, drikker litt sjeldnere øl.

Jeg tror forøvrig at noen er disponert for avhengighet og andre ikke. Av den grunn er det

litt å leke med ilden å begynne tidlig og drikke/røyke mye i ungdomstiden. Man kan ikke alltid vite om man genetisk ligger tynt an.

Skrevet

Alkohol begynte jeg med da jeg var 15. Høyst frivillig. Jeg spurte venninne mi (som hadde drukket i nesten ett år allerede) om jeg kunne få prøve litt/smake av henne. Morro det. Nyttårsaften var det :)

Røyk.. vel prøvde først da jeg var 16, men begynte ikke før jeg var 17, nesten 18... Dette var også høyst frivillig. Men har aldri vært særlig avhengig (iallefall ikke fysisk). Nå er jeg bare festrøyker.

Jeg har aldri følt noe press til noe som helst. Og det på tross av at jeg er oppvokst i et belastet område i Stavanger, hvor mange ender opp som rusmisbrukere. Selv har jeg aldri prøvd hverken hasj eller andre ulovlige stoffer :) Jeg vet bare om tre andre som kan si det samme. De aller fleste jeg kjenner (og som jeg har snakket om dette med) har prøvd hasj minst en gang, dette gjelder min familie såvel som venner og bekjente.

Skrevet

Begynte vel med litt alkohol da jeg var 15-16

Har aldri prøvd å røyke.

Skrevet

Jeg aldri skjønt meg på de som begynner å røyke i så sen alder. En ting er når man er ung og dum og synes det er kult å røyke og ikke skjønner konsekvensen av det. Men hva i all verden får en 26 åring til å begynne å røyke?

Dette er ikke ment som kritikk til deg, det er bare noe jeg alltid har lurt på...

Det ER tåpelig ;o)

Min situasjon var også nokså sær.Jeg hadde gått ut av en religiøs sekt, som jeg hadde vokst opp i.Mistet alle venner samt slekt.

Hadde aldri smakt røyk(dødsstraff),smakte det og fortsatte med idiotiet....

Skulle sett meg første gang jeg kjøpte en 10 pakning;skulte over skuldrene og følte meg som DEN rampen ;o)

Gjest Sånneres
Skrevet

Begynte med røyk/alkohol i 13 års alderen. Røyker fremdeles og drikker alkohol, men ingen mengder.

Har brukt hasj/amfetamin/kokain av og på fra 15 års alderen (hasj), og speed/kola fra 20 års alderen.

I dag rører jeg ikke speed/hasj, men kan ta kola innimellom.

Er i full jobb, to barn m samboer/hus.

Skrevet

Jeg drakk meg full første gang da jeg var 15. Hadde tidligere bare smakt litt. Men har aldri drukket mye/ofte. Jeg var kanskje på 10-20 hjemmefester fra jeg var 15 til jeg ble 18. Etter at jeg ble gammel nok til å dra ut, har jeg kanskje vært på byen fem-seks ganger i året. Sosialt samvær hjemme med venner, blir det også noen ganger i året.

Jeg begynte å røyke da jeg gikk på ungdomsskolen og røyker enda. Men nå har jeg en 20-pakning i halvannen uke.

Skrevet

Smakte vel begge deler da jeg var 16. Begynte aldri å røyke, og har et svært begrenset alkoholforbruk.

Skrevet

Begynte å røyke da jeg var 13. Smakte ingen alkohol før jeg var 18. Har aldri prøvd andre stoffer enn dette. Røyker framdeles, men drikker ikke alkohol

Skrevet

Det ER tåpelig ;o)

Min situasjon var også nokså sær.Jeg hadde gått ut av en religiøs sekt, som jeg hadde vokst opp i.Mistet alle venner samt slekt.

Hadde aldri smakt røyk(dødsstraff),smakte det og fortsatte med idiotiet....

Skulle sett meg første gang jeg kjøpte en 10 pakning;skulte over skuldrene og følte meg som DEN rampen ;o)

Hehe ok godt å se at du skjønner at det er tåpelig ;-)

Skrevet

Jeg begynte å røyke som 13-åring, og slutta for to år siden. Jeg røyker på fest, og greier fint å holde meg der (men jeg gidder ikke å kle på meg midtvinters for å gå ut og stå og fryse og røyke selv på fest - da står jeg lett over).

Alkohol starta jeg med som fjortenåring. Det var (full) fest stort sett hver helg - ofte både fredag og lørdag. Det roa seg mye da jeg passerte tjue.

Nå drikker jeg meg aldri drita, men koser meg med litt mindre mengder. Ikke hver eneste helg, men det blir ofte et par glass vin eller litt øl fredag og/eller lørdag.

Skrevet

Begynte vel rundt 16 årsalderen da jeg begynte på videregående. Ble noen fester innimellom. Har et avslappet forhold til alkohol i dag. Blir noen turer på byen i året, samt forskjellige sosiale sammenkomster.

Røyke har jeg aldri gjort

Skrevet

Jeg forsøkte å røyke litt da jeg var 16, samme år drakk jeg meg full for første gang.

I dag røyker jeg ikke, jeg begynte aldri å røyke regelmessig. Jeg drikker fortsatt alkohol, lite og ofte.

Har aldri følt behov for å eksperimentere med sterkere stoffer.

Gjest Ingen nick i dag!!
Skrevet

Jeg startet å røyke da æ va 14 år, men slutta da æ ble 18, va mest sånn ungdomsgreie,men æ syntes det va godt å røyke æ, så kan hende æ tar en røyk tell fæst. Det e jo sosialt da.... Når det gjelder å drikke, fikk æ sånn "dyp-tunga-smak, da æ va 10. Men sånn skikkelig drikking va da æ va 14 det å... "mimre"

Skrevet

Jeg drakk meg aldri full før jeg var 17. Husker det godt. Det var 17. mai noen måneder før jeg fylte 18. Før det nøyde jeg meg med noen få øl på fest. Men det tok av ganske mye i ganske mange år med rimelig hard festing etter det.

Festrøykinga begynte ganske tidlig, men det var først i militæret det sklei ut til noe mer enn på fest. Det var knapt noe annet å gjøre der enn å trene og røyke. Fin kombinasjon.

Spørsmålet vedrørende dop er egentlig ikke horribelt. Svært mange utforsker litt i ung alder, og det er på fest det skjer. En eller annen har med noe hasj, kjenner noen som kan skaffe litt amfetamin eller E eller syre, og det prøves på fest når man sitter der svekket av alkohol og er klar for det meste. Husker våre jentevenner var mer fornuftige enn oss hva det der angikk, så det skjedde kun når det bare var gutta. Hvis ikke hadde vi blitt hengt.

Men nei: For min del (og for 90 % av mine venner) ble det aldre noe annet enn prøving. Opplevde sjelden noen kul rus med dop.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...