Gå til innhold

har erfarenhet noe med alder å gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål om erfaring.
Skrevet

jeg ble presentert for en psykolog i dag som jeg fikk høre var "meget erfaren". Jeg stusset litt fordi hun så så ung ut. Sjekket det opp på bibsys, universitetsbiblioteket for å se når hun leverte hovedfagsoppgave.

Den ble levert i 2005 en gang. Så da har hun ca ett år, kanskje halvannet års jobberfaring.

Jeg ville tro at en meget erfaren psykolog hadde noen flere år på baken, og da spesielt i arbeidslivet.

Kan man være meget erfaren og kun ha ett års jobberfaring?.

Skrevet

Noen er unge men har relativt mange år i arbeidslivet. Da kan en kalle seg erfaren. Et og et halvt år i arbeidslivet vil ikke jeg kalle meget erfaren, uansett alder på vedkommende. Ikke innenfor yrket, og det er jo det det er snakk om her.

Vedkommende kan jo selvfølgelig være dyktig likevel.

Skrevet

I forhold til min oppfattelse av ordet, så har erfaring med år man har holdt på med noe med. Og har forresten ingenting med å være dyktig å gjøre.

Jeg ville heller karakterisert henne som "dyktig" (om det var det hun mente da vel og merke)! Ellers kan det jo være hun har holdt på med noe tidligere som klassifiserer henne som erfaren på området.

Skrevet

I forhold til min oppfattelse av ordet, så har erfaring med år man har holdt på med noe med. Og har forresten ingenting med å være dyktig å gjøre.

Jeg ville heller karakterisert henne som "dyktig" (om det var det hun mente da vel og merke)! Ellers kan det jo være hun har holdt på med noe tidligere som klassifiserer henne som erfaren på området.

Det var det grammatiske jeg reagerte på her. Tenkte at det ble feil å si at hun var veldig erfaren. Men å si at hun var dyktig, var kanskje en bedre formulering?.

Kanskje det å ha erfaring blir noe annet enn å være erfaren?.

Eller blir det helt det samme?.

Skrevet

Det var det grammatiske jeg reagerte på her. Tenkte at det ble feil å si at hun var veldig erfaren. Men å si at hun var dyktig, var kanskje en bedre formulering?.

Du kan selvfølgelig ha erfaring med overgrep slik at du har førstehåndskunnskap om det. Men å være erfaren i forhold til å være terapeut på området blir noe annet.

Uansett ville ikke jeg som terapeut påstå at jeg var meget erfaren. Det minner meg om slike spådameannonser. Spådame treffes her og der på det og det tidspunkt. Gode referanser og meget erfaren...

Skrevet

Etter MIN oppfatning så er erfaring og å være erfaren samme sak, skrevet grammatisk forskjellig i forhold til subjektet.

Dog søker man i ordboka finner man ut at "dreven" er et synonym og der igjen "dyktig" et synonym av dreven.

Vel, uansett føler JEG at erfaren er noe som går på antall praktiserte år, og da er ikke 1 år nok. Da prater vi min 5-10 år.

Skrevet

"I forhold til min oppfattelse av ordet, så har erfaring med år man har holdt på med noe med. Og har forresten ingenting med å være dyktig å gjøre."

Så man kan ha mange års erfaring men likevel være ubrukelig?.

Skrevet

"I forhold til min oppfattelse av ordet, så har erfaring med år man har holdt på med noe med. Og har forresten ingenting med å være dyktig å gjøre."

Ja, det mener ihvertfall jeg. Man må kunne si at en lærer på seksti er erfaren når hun har jobbet hele livet. Men hun kan være "ubrukelig".

Skrevet

Ja, det mener ihvertfall jeg. Man må kunne si at en lærer på seksti er erfaren når hun har jobbet hele livet. Men hun kan være "ubrukelig".

Det er jeg enig i. Dyktighet er evnen til å lære av sine erfaringer. Men det finnes folk i alle yrker som har årevis med erfaring uten å ha lært noe som helst. ;o)

Skrevet

Det er jeg enig i. Dyktighet er evnen til å lære av sine erfaringer. Men det finnes folk i alle yrker som har årevis med erfaring uten å ha lært noe som helst. ;o)

Spørsmålet er:

Har man 20 års erfaring?

Eller ett års erfaring 20 ganger?

;-)

Skrevet

Spørsmålet er:

Har man 20 års erfaring?

Eller ett års erfaring 20 ganger?

;-)

Nemlig! ;o)

Skrevet

Nei, man kan ikke være meget erfaren med et år ute i jobb. Erfaring går ut på noe man opplever selv, noe man ikke tilegner seg gjennom lesing eller læring, det får man kun gjennom å ha erfart det selv! Tenk å høre om erfaren lege! Hva er han erfaren på? -mange pasienter, mange like diagnoser etc.

Mange års erfaring innen....... et eller annet felt.

Jeg ville heller ikke kalt den personen dyktig. Til det kreves mer erfaring i yrket, men flink ville jeg brukt.

Skrevet

Hvis en person omtales som meget erfaren, ville jeg automatisk anta at h*n hadde mange års relevant yrkeserfaring bak seg. Jeg ville antatt mye lenger enn ett og et halvt år.

Jeg ville ordlagt meg annerledes og sagt f.eks meget dyktig, eller noe i den dur.

Skrevet

Nemlig!

Gå et år på skole, (stort sett uansett hvor!) og du vil finne ut at dette stemmer godt!

Skrevet

Nei, man kan ikke være meget erfaren med et år ute i jobb. Erfaring går ut på noe man opplever selv, noe man ikke tilegner seg gjennom lesing eller læring, det får man kun gjennom å ha erfart det selv! Tenk å høre om erfaren lege! Hva er han erfaren på? -mange pasienter, mange like diagnoser etc.

Mange års erfaring innen....... et eller annet felt.

Jeg ville heller ikke kalt den personen dyktig. Til det kreves mer erfaring i yrket, men flink ville jeg brukt.

Mange års erfaring innen......det og det felt, ville jeg godkjent!

Tror jeg ikke fikk sagt akkurat det.

Skrevet

Jepp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...