Gå til innhold

Platonisk ekteskap

Anbefalte innlegg

Gjest kan dette funke?

Ja, jeg lever i et veldig godt forhold. Man velger jo ikke å leve i et rævva forhold bare fordi man har barn sammen. De her burde slippe sin partner fri så de kan finne noen de kan leve godt med. Selvsagt er det ødelegennde for barna å leve med slike foreldre, og ikke minst for dem.

Hvorfor blir du så provosert over at andre velger annerledes enn deg selv?

Det er jo ikke snakk om å holde hverandre fast i et forhold vi ikke ønsker å bli i - det er snakk om å ha et annerledes forhold enn "normalen", så lenge vi ønsker det. Vi er da begge fri til å gå når vi vil, dersom vi skulle komme til å ønske det i framtida.

Og hvorfor er det ille at vi "ofrer" oss selv, så lenge vi ønsker det? Vi synes at ungene er absolutt viktigst - vi er ikke de viktigste personene i denne situasjonen som har oppstått.

Og hvorfor provoserer det deg at jeg ikke er interessert i et nytt forhold, uansett? Hvorfor MÅ folk ha lyst til å leve i forhold?

Og hvorfor tar barna skade av å leve sammen med foreldre som ikke har sex, men som er venner og har det hyggelig sammen med barna? Vet barna dine at dere har sex? Våre ville ikke visst det om vi hadde hatt det.

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Qwerty2

4

• Lillemus

2

• org

2

• mosj

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest postvesen

Hvorfor blir du så provosert over at andre velger annerledes enn deg selv?

Det er jo ikke snakk om å holde hverandre fast i et forhold vi ikke ønsker å bli i - det er snakk om å ha et annerledes forhold enn "normalen", så lenge vi ønsker det. Vi er da begge fri til å gå når vi vil, dersom vi skulle komme til å ønske det i framtida.

Og hvorfor er det ille at vi "ofrer" oss selv, så lenge vi ønsker det? Vi synes at ungene er absolutt viktigst - vi er ikke de viktigste personene i denne situasjonen som har oppstått.

Og hvorfor provoserer det deg at jeg ikke er interessert i et nytt forhold, uansett? Hvorfor MÅ folk ha lyst til å leve i forhold?

Og hvorfor tar barna skade av å leve sammen med foreldre som ikke har sex, men som er venner og har det hyggelig sammen med barna? Vet barna dine at dere har sex? Våre ville ikke visst det om vi hadde hatt det.

Barn legger merke til sånt da, at mor og far aldri kysser og klemmer og tar på hverandre og oppfører seg som de skal. De merker jo at noe er galt og kanskje tror de at livet skal være sånn kjipt og legger opp til også å ødelegge sine liv på samme måten, og det ville jo være trist da.

Gjest postvesen

Jeg er altså ikke enig med deg i at dette behøver være noe verre forhold enn det mange som har sex sammen også har. Kanskje til og med tvert imot.

Jeg har selv vært gift, det er klart man dømmer ofte ut fra egne erfaringer. Så det er jo på bakgrunn av dem jeg uttaler meg, også.

Og jeg vil tro barna mine ville ha hatt en mye bedre oppvekst om vi hadde tilbudt dem det som hun som startet tråden har å gi sammen med sin mann. Personlig vil jeg også heller ha hatt et platonisk ekteskap enn å være alene om barnas hjem og liv, slik det er blitt, også. Så jo - jeg tror ikke barn tar noe skade av å vokse opp i et hjem med foreldre i et platonisk forhold. Sex er ikke nødvendig for at barna skal ha et godt hjem. Mener jeg.

Barna trenger å se hvordan voksne folk lever sammen. At de tøyser og flørter, kysser og klemmer, og de må jo også få med seg at voksne har sex. At folk lever normale liv.

Og hva med disse voksne? Nekter å tro at begge er så avvikere at de synes det er helt greit å ikke ha sex og ikke leve med en som er kjæreste men bare romkamerat.

Gjest kan dette funke?

Barna trenger å se hvordan voksne folk lever sammen. At de tøyser og flørter, kysser og klemmer, og de må jo også få med seg at voksne har sex. At folk lever normale liv.

Og hva med disse voksne? Nekter å tro at begge er så avvikere at de synes det er helt greit å ikke ha sex og ikke leve med en som er kjæreste men bare romkamerat.

Du spekulerer i fakta, og da er det klart du kan synes akkurat det du vil.

Jeg ER sånn en "avviker", som du kaller det. Du tolker verden kun ut i fra det du ser gjennom egne briller, og tillegger meg en masse følelser og tanker jeg ikke har.

Og igjen - vi er fri til å gå. Ikke meningen at dette skal være noe fengsel, men en løsning begge ønsker i øyeblikket. Om vi fortsetter sånn, aner jo ingen.

Gjest kan dette funke?

Barn legger merke til sånt da, at mor og far aldri kysser og klemmer og tar på hverandre og oppfører seg som de skal. De merker jo at noe er galt og kanskje tror de at livet skal være sånn kjipt og legger opp til også å ødelegge sine liv på samme måten, og det ville jo være trist da.

Bedre å ødelegge våre liv enn barnas trygghet, kanskje?

Vi ler og koser oss, vi kysser ikke. Men det er det jammen en haug av par som ikke gjør, selv om de har sex om natten.

Du legger en underlig mal for hvordan ekteskap skal være - det er mange som ikke lever opp til din mal, selv om de ikke lever i platoniske forhold.

Og det er mange som lever i platoniske forhold uten å ha et bevisst forhold til det, men det er jo en helt annen sak.

Gjest postvesen

Jeg ER sånn en "avviker", som du kaller det. Du tolker verden kun ut i fra det du ser gjennom egne briller, og tillegger meg en masse følelser og tanker jeg ikke har.

Og igjen - vi er fri til å gå. Ikke meningen at dette skal være noe fengsel, men en løsning begge ønsker i øyeblikket. Om vi fortsetter sånn, aner jo ingen.

Hva gjør deg til en avviker da, og er mannen din også en? Har sett mange mislykka folk og alle er godt gift så skjønner ikke helt hvorfor du skulle være så spesiell?

Annonse

Gjest postvesen

Bedre å ødelegge våre liv enn barnas trygghet, kanskje?

Vi ler og koser oss, vi kysser ikke. Men det er det jammen en haug av par som ikke gjør, selv om de har sex om natten.

Du legger en underlig mal for hvordan ekteskap skal være - det er mange som ikke lever opp til din mal, selv om de ikke lever i platoniske forhold.

Og det er mange som lever i platoniske forhold uten å ha et bevisst forhold til det, men det er jo en helt annen sak.

Det ER jo faktisk en mal for hvordan ekteskap skal være. Det er to personer som er forelsket, elsker hverandre og som vil dele livet sammen. Ikke to som bor sammen fordi det er fornuftig og fordi det er praktisk, og hvertfall ikke for barnas skyld. Er du pakistansk??

Gjest LOTUS78

Postvesen er bare ute etter å provosere. Du og mannen din lever livet deres slik dere ønsker. Dere er nok ikke alene om å ha det slik, mange ekteskap kretser rundt barna, den dagen barna flytter ut, flytter også far/mor. Når man ser på skillsmissestatistikken, er det i denne perioden det er mest skillsmisser. Mange har det bra i ekteskapet i begynnelsen, men glir bort fra hverandre. Jeg mener ikke at folk bør holde sammen for enhver pris p.g.a barna, men de som velger å bli i et slik ekteskap bør respekteres for det.

Gjest kan dette funke?

Hva gjør deg til en avviker da, og er mannen din også en? Har sett mange mislykka folk og alle er godt gift så skjønner ikke helt hvorfor du skulle være så spesiell?

Jeg er ikke mislykket. Hvor får du det fra? Når det gjelder attraktivitet, ja - men ikke på andre områder.

Det er du som definerer meg som avviker, siden jeg ikke har behov for å finne en ny partner og sex.

Gjest postvesen

Jeg er ikke mislykket. Hvor får du det fra? Når det gjelder attraktivitet, ja - men ikke på andre områder.

Det er du som definerer meg som avviker, siden jeg ikke har behov for å finne en ny partner og sex.

Selvsagt er du en avviker om du ikke har noe behov for et kjærlig forhold og sex, dette er jo drifter alle har.

Og det er da DU som har kalt deg og din mann for freaks...

Gjest kan dette funke?

Selvsagt er du en avviker om du ikke har noe behov for et kjærlig forhold og sex, dette er jo drifter alle har.

Og det er da DU som har kalt deg og din mann for freaks...

Jeg har ALDRI kalt min mann eller meg selv for freaks.Og jeg reagerer i høyeste grad på ordvalget!

Du er tydeligvis helt særdeles umoden!

Og når det gjelder drifter "alle" har - det er da ikke uvanlig i disse dager at folk velger å leve alene? Og at folk har større eller mindre behov for sex kan da virkelig ikke komme som noen overraskelse?

Det jeg lurer på, er hvorfor det provoserer deg så veldig.

Gjest postvesen

Jeg har ALDRI kalt min mann eller meg selv for freaks.Og jeg reagerer i høyeste grad på ordvalget!

Du er tydeligvis helt særdeles umoden!

Og når det gjelder drifter "alle" har - det er da ikke uvanlig i disse dager at folk velger å leve alene? Og at folk har større eller mindre behov for sex kan da virkelig ikke komme som noen overraskelse?

Det jeg lurer på, er hvorfor det provoserer deg så veldig.

Du brukte ikke det ordet, men du har jo sagt at spesielt du er så stygg at ingen vil være sammen med deg, og da er man jo en freak, for så stygge er jo veldig få da. Og, veldig hyggelig at du også omtaler din mann på den måten.

Jeg reagerer på det, for jeg tror ingen innerst inne kan ønske å leve ulykkelig, men noen som er litt forstyrret i hodet tror kanskje de ikke fortjener mer...

Gjest kan dette funke?

Du brukte ikke det ordet, men du har jo sagt at spesielt du er så stygg at ingen vil være sammen med deg, og da er man jo en freak, for så stygge er jo veldig få da. Og, veldig hyggelig at du også omtaler din mann på den måten.

Jeg reagerer på det, for jeg tror ingen innerst inne kan ønske å leve ulykkelig, men noen som er litt forstyrret i hodet tror kanskje de ikke fortjener mer...

Du vet veldig godt hva jeg har sagt om min mann, og det er ikke i nærheten av å kalle ham verken stygg eller freak. Og ikke-attraktiv går forresten heller ikke nødvendigvis på utseendet. Det kan feks også gå på at man ikke er attraktiv for de man vil ha - og skal man da leve sammen med noen som ikke er "det man vil ha"? Det er jo det vi har prøvd, kan ikke anbefales.

Et eksempel er jo den forutsatte utviklingen om at det kommer til å være en mengde høyt utdannede kvinner og lavt utdannede menn som forblir single, fordi de ikke matcher hverandre. De kunne jo "tatt hverandre", men hvor bra blir det?

Jeg vet at det som vil gjøre meg mest ulykkelig i hele verden, er om barna mine lider. At de har det bra, er viktigere enn min egen lykke!

Alt jeg gjør, gjør jeg med utgangspunkt i dem - ikke meg selv. Jeg er voksen, jeg tåler mye - de er små og har krav på beskyttelse.

Annonse

Gjest postvesen

Du vet veldig godt hva jeg har sagt om min mann, og det er ikke i nærheten av å kalle ham verken stygg eller freak. Og ikke-attraktiv går forresten heller ikke nødvendigvis på utseendet. Det kan feks også gå på at man ikke er attraktiv for de man vil ha - og skal man da leve sammen med noen som ikke er "det man vil ha"? Det er jo det vi har prøvd, kan ikke anbefales.

Et eksempel er jo den forutsatte utviklingen om at det kommer til å være en mengde høyt utdannede kvinner og lavt utdannede menn som forblir single, fordi de ikke matcher hverandre. De kunne jo "tatt hverandre", men hvor bra blir det?

Jeg vet at det som vil gjøre meg mest ulykkelig i hele verden, er om barna mine lider. At de har det bra, er viktigere enn min egen lykke!

Alt jeg gjør, gjør jeg med utgangspunkt i dem - ikke meg selv. Jeg er voksen, jeg tåler mye - de er små og har krav på beskyttelse.

Hvordan vet du om de du evt vil ha i fremtiden vil ha deg eller ikke uten å ha prøvd? Du har jo gitt opp før du har begynt du. Har feil holdning til hele livet, og det er nettopp DEN jeg ikke vil dine barn skal arve.

Gjest kan dette funke?

Hvordan vet du om de du evt vil ha i fremtiden vil ha deg eller ikke uten å ha prøvd? Du har jo gitt opp før du har begynt du. Har feil holdning til hele livet, og det er nettopp DEN jeg ikke vil dine barn skal arve.

I den grad de arver det du mener er en forferdelig holdning, så arver de den uansett hvilken boform jeg og min mann velger, naturligvis. Jeg forandrer meg jo ikke bare fordi jeg flytter fra mannen min.

Men du hører ikke hva jeg sier. Jeg LIKER å leve alene! Jeg LENGTER tilbake til den tiden jeg levde alene! Jeg synes det er FANTASTISK å leve alene! Jeg vil PRIORITERE å leve alene dersom vi skulle ende med å flytte fra hverandre.

Det med at jeg er lite attraktiv har egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Veldig vondt for deg å skjønne det, tydeligvis.

Gjest Baugspryden

På den annen side, så levde oldeforeldregenerasjonen vår (og bakover i tid) som regel sammen "til døden skilte dem ad", uansett om det ikke var kjærlighet igjen mellom dem, av forskjellige grunner.

Vet ikke om det er forsket på om hva det gjorde med barna å leve opp med foreldre som ikke elsket hverandre..

Er det ingen mulighet for at dere kan finne tilbake til kjærligheten?

Når sluttet dere å elske hverandre?

Gjest postvesen

I den grad de arver det du mener er en forferdelig holdning, så arver de den uansett hvilken boform jeg og min mann velger, naturligvis. Jeg forandrer meg jo ikke bare fordi jeg flytter fra mannen min.

Men du hører ikke hva jeg sier. Jeg LIKER å leve alene! Jeg LENGTER tilbake til den tiden jeg levde alene! Jeg synes det er FANTASTISK å leve alene! Jeg vil PRIORITERE å leve alene dersom vi skulle ende med å flytte fra hverandre.

Det med at jeg er lite attraktiv har egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Veldig vondt for deg å skjønne det, tydeligvis.

Det er ikke akkurat det su har sagt før. Du sa du måtte leve alene fordi ingen andre ville ha deg, derfor ville du heller leve i et dødt ekteskap med mannen din. Om du lengter etter å leve alene, og han vil ha noen å leve med, hvorfor flytter dere ikke fra hverandre, du kan leve alene, og han med en han elsker og kan ha sex med???

Gjest kan dette funke?

Det er ikke akkurat det su har sagt før. Du sa du måtte leve alene fordi ingen andre ville ha deg, derfor ville du heller leve i et dødt ekteskap med mannen din. Om du lengter etter å leve alene, og han vil ha noen å leve med, hvorfor flytter dere ikke fra hverandre, du kan leve alene, og han med en han elsker og kan ha sex med???

Jo, jeg har sagt dette også, før. Ikke så tydelig som nå, men jeg har sagt det. I tillegg kommer at jeg ville fått problemer med å finne meg en ny partner, altså om jeg hadde villet det veldig. Hva som er årsak og virkning til min trivsel alene, kan man naturligvis diskutere, men det er nå som det er.

Vi flytter ikke fra hverandre fordi vi tror det er best for barna at vi lever sammen - i alle fall i øyeblikket.

Også lurer vi på om noen har erfaring med denne måten å leve ¨på, og om det er mulig å opprettholde. et godt hjem for barna under slike forhold.

Har du fått med deg noe som helst av det jeg har sagt i tidligere innlegg?

Gjest stoiker

Utallige generasjoner av nordmenn og andre har vokst opp uten å se verken det ene eller det andre mellom foreldrene. Vil du påstå de har vokst opp i avvikerhjem? Tatt skade på sine sjeler?

Barn har mye bedre av å vokse opp i et hjem der de voksne klarer å samarbeide og ikke krangler - eller lever kaotisk og erotisk sammen med krangler og seksuelle forsoninger, slik mange barn i dag har det. Det tror jeg nemlig heller ikke er sunt.

Å leve i platoniske forhold er ikke avvik. I vår tid er sex blitt det store mantra - det er så mye, mye annet i et forhold som barn trenger for å vokse opp til harmoniske mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...