Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er veldig i villrede her. Vi har prøvd godt over et år å bli gravide. Jeg har blitt sendt til gyn som satte meg på primolut for å få mensen. Det gjorde jeg to dg. etter pilleslutt. Så fikk jeg pergotime 2 tab. i 5 dager. Desverre mente gyn. jeg ikke lå an til eggløsning. Så jeg fikk på nytt primolut for å få mensen, MEN den kom ikke. Jeg avsluttet primolut kuren 21.09. Men ingen mens, jeg fikk derimot svært oppblåst mage, forstoppelse og ømme bryster. Dag 30/31 viste to tester Gravid. Idag på dag 36 viste en eggløsningstest positivt. Men, jeg tok blodprøve på dag 31 (har tidligere hatt syklus på rundt 36 dg). I dag da jeg ringte fikk jeg høre at resultatet var på 400 som var for lavt til å konstatere graviditet. Jeg skal tilbake tirsdag å ta ny blodprøve. Hva er det som skjer i kroppen min? Er jeg gravid eller ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247967-er-jeg-gravid-eller-er-jeg-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke fikk menstruasjon etter primolut er det et tegn på graviditet (man brukte det som en graviditetstest i gamle dager før man fikk de biologiske svangerskapstester som er sikrere). Du har også brukt vanlige graviditetstester, og de er meget sikre. Eggløsningstestene er ikke så sikre (etter opplysninger jeg har fått fra produsenten, men de ga meget usikker informasjon), de kan nok kryssreagere med graviditetstestene og gi falsk utslag. Hvis du i blodet har 400 enheter HCG er det meget sikker tegn på graviditet og den nye prøve som tas tirsdag vil avgjøre om graviditeten forløper normalt. Ved normal graviditet vil den stige (ca dobling hver annen dag), ved begynnende abort vil den falle.

Jeg vil tro at forklaringen på det den usikkerhet som er oppstått er at eggløsningen etter pergotime er kommet senere enn i en ’vanlig syklus’. Det kan også forklare at legen ikke mente det lå an til eggløsning og ga deg primolut igjen. Du er derfor ikke så langtkommen som man skulle anta ut fra siste menstruasjon (blødningen etter første primolut-kur).

Jeg håper dette er en normal graviditet (primolut vil ikke skade selv om du har brukt det i meget tidlig graviditet).

Vi håper på det beste, gi tilbakemelding, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...