Gå til innhold

matintoleranse??

Gjest jenta i 20 åra

Anbefalte innlegg

Gjest jenta i 20 åra

Hei!

Jeg har de siste årene vært plaget med mange infeksjoner, hals, lunge, bihule eggstokk-betennelse, soppinfeksjon, magekatarr, har hatt mange antibiotikakurer de siste årene. (rundt 7 det siste halvåret) Har ofte herpes utbrudd i ansiktet, inni nesa eller på øyelokket og også øyekatarr eller betennelse i øyet. Disse utbruddene kommer i mellom flere ganger i måneden, og noen ganger ca en gang i måneden. De kommer ofte sammen med en liten eller kraftig forkjølelse og hovne lymfekjertler. Jeg får masse slim, snørr, ofte grøn-gul og hoster opp mye. jeg har også astma, men veldig lite plaget av den nå i dag. Jeg har hatt jern mangle de siste seks åra, og har tatt tiskudd i perioder i form av duroferon. De to siste årene har jeg også hatt b-12 mangel, uten å finne noen grunn for dette. Jeg har også hatt litt spiseforstyrrelse og sliter med selvskading.

De siste åra har jeg hatt en del magesmerter, luft, diare. Jeg tok en matallergi test på en privat klinikk, og der mente de maten var årsak til at jeg hadde et litt lavt immunforsvar. Jeg fikk 6 matvarer, bla. hvete og kumelk som jeg skulle holde meg unna utifra disse testene. Jeg ble de to første ukene bedre i magen, men nå i snart to uker har mageproblemene kommet tilbake i form av kvalme, uten oppkast, diare hver morgen og luft smerter. Så da lurer jeg på om denne testen bare var noe tull. Jeg fikk i meg noe med melk i for en uke siden, men det kan vel ikke ha så stor innvirkning? Kan nevne at jeg lever sunt, trener ca annenhver dag. Kan mage problemene komme av stress? Hva bør jeg gjøre for å bli mindre syk? Bør jeg prøve å få fast legen til å ta noen flere tester av meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247994-matintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes i første omgang du kan kontakte en ernæringsrådgiver. Som kan gå gjennom ditt vanlige kosthold; om du får i deg tilstrekkelig vitaminer og anti-oksydanter. At du både har hatt jernmangel og B12-mangel, KAN tyde på et dårlig kosthold. Kanskje bør du også kontakte en psykolog, for å få hjelp med selvdestruktive handlinger. Det er gansk sannsynlig at mindre stress i hverdagen, og regelmessig, sunt kosthold vil lette både mageproblemene og de stadige infeksjonene. Les ellers litt om "irritabel tarm" her i doktoronline, mange gode tips er gitt. Du bør også ha jevnlig kontakt med fastlegen din; prøv å vær like åpen som du har vært her. Legen kan sjekke vitaminstatus og stoffskifte, og kanskje se nærmere på mat-intoleranse-testene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247994-matintoleranse/#findComment-1942964
Del på andre sider

Gjest håper det ordner seg for deg

Hei du.

Hva all infeksjonen din kommer av vet jeg ikke, ikke at jeg vet noe sikkert da bare fordi jeg svarer deg ;)

Men vi vet vel alle at det ene kan dra med seg det andre, så dine problemer kan kanskje komme av svakere immunforsvar pga. bla. matinntolleransen din.

Det er nok flere grunner til mageproblemene dine har jeg mistanke om. Spiseforstyrrelser er jo et problem i seg selv. Det vet du jo, kroppen får jo ikke de vitaminer ol. som den trenger og derfor vil den jo være noe mindre rustet for ting som kommer utenfra.

Jo, har du intolleranse for melk så kan "litt" melk faktisk slå deg tilbake et stort steg. Dette kommer jo ann på hvor sterk intolleranse det er du sliter med.

Stress er også en faktor som i stor grad kan påvirke magen vår. Mye luft i magen, kramper, smerter ol. er slettes ikke uvanlig med stress.

Jeg er ingen ekspert på dette her, er bare helsesekretær, men jeg ville rådet deg til å slavisk unngå de matvarene du har fått beskjed om. Husk da at det er svært mange matvarer som har "snev av" ting og tang så les og undersøk nøye.

Prøv å få faste og gode toalettvaner. Sitt den tid du trenger, les et blad og slapp av. Gå fast en, to ganger. Kjøp middel på apoteket for luft i magen og prøve dette ut.

Det at du trener er kjempefint, om du kunne fått bukt med spiseforstyrrelsene dine også så hadde nok det hjulpet også en god del. Drikk mye rent, friskt vann.

Sørg for å få i deg masse vitaminer og annet sunt, spis grønt, frukt ol.

Etterhvert når du får kontroll på magen din så kan du forsiktig utsette deg for en matvaretype ad gangen, da vil du ant. merke hva det er du reagerer på av det du har blitt fortalt å holde deg unna.

Forkjølelsessårene dine kan hende slår ut så kraftig pga. immunforsvaret ditt. Kanskje kan det bli færre og mindre sterke anfall av dette etterhvert som du får "orden på kroppen".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247994-matintoleranse/#findComment-1942966
Del på andre sider

• 5 år senere...

Dette er jo en stund siden, men ligner på det samme jeg har vært gjennom. Lang historie kort - etter mange besøk hos fastlegen, som ikke resulterte i annet enn råd om trening og vitaminer, tok jeg kontakt med en privatlege med mer fysiologisk tilnærming, som sørget for blod-/ og avføringsprøver som påviste amøbeparasitter og candida. Jeg hadde vært gjennom endel penicillinkurer årene i forkant, og immunforsvaret mitt var helt i bunn. Prøvene viste også at jeg hadde flere matintoleranser, og legen mente disse kunne ha kommet som en konsekvens av den øvrige tilstanden.

Jeg er ennå til behandling, og vet ikke endelig resultat, men allmenntilstanden er allerede veldig mye bedre.

Du har kanskje funnet ut av dette i mellomtiden, men hvis ikke, ta kontakt med legemiljøer med litt mer tverrfaglig kompetanse! Dette kan visst de fleste allmennleger svært lite om!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247994-matintoleranse/#findComment-3347990
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...