Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest så mye om graviditeter og forventet meg å måtte prøve en del lenger før jeg ble gravid, men det ble jeg nesten på første forsøk. Jeg ønsker ikke å bli "hysterisk" gravid som noen av mine venninner har blitt. Har på følelsen av at de er mer gravide i hodet enn i kroppen. Men noen spørsmål har jeg jo.

Tenkte jeg skulle dra til lege på mandag siden jeg testet positivt i dag, og får sikkert svar på en del spørsmål da.

Er det noe mat jeg bør holde meg unna under graviditeten?

Er det noe jeg bør få i meg? (tar folsyre nå, har tatt det siden jeg sluttet med pillen).

Alkohol er en selvfølge at jeg ikke får i meg, og jeg røyker ikke. Spiser normalt kosthold.

Hva med trening? Er det øvelser jeg bør gjøre, er det øvelser jeg bør unngå? Jeg går generelt mye da vi har hund.

Noen gode råd der ute ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248033-positiv-test-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med graviditeten!

Det er mange leger som ikke tar inn så "nygravide" til sjekk. De fleste ønsker at den gravide venter til de er 10-12 uker på vei.

Det er ikke så mye du behøver å endre. Du tar folsyre - kjempebra. At du kutter alkohol og evt. røyk er en selvfølge.

Ellers skal ikke spise kjøtt som ikke er gjennomkokt eller gjennomstekt. Du skal ikke skifte kattesand, eller bruke hansker når du gjør det.

Du skal ikke spise oster som ikke er pasteuriserte (men de finnes knapt i Norge). Skal du ut og reise skal du være litt ekstra påpasselig med håndhygienen og mathygienen.

Det er ikke noen øvelser du ikke skal gjøre, men du skal ikke gjøre det som gjør vondt. Mange fraråder gravide å bedrive kontaktidrett samt alpint osv.

Ellers er det greit å ta det med ro når du er sliten. Spis så variert og sunn mat som mulig, men ikke bli fanatisk.

Gratulerer med graviditeten!

Det er mange leger som ikke tar inn så "nygravide" til sjekk. De fleste ønsker at den gravide venter til de er 10-12 uker på vei.

Det er ikke så mye du behøver å endre. Du tar folsyre - kjempebra. At du kutter alkohol og evt. røyk er en selvfølge.

Ellers skal ikke spise kjøtt som ikke er gjennomkokt eller gjennomstekt. Du skal ikke skifte kattesand, eller bruke hansker når du gjør det.

Du skal ikke spise oster som ikke er pasteuriserte (men de finnes knapt i Norge). Skal du ut og reise skal du være litt ekstra påpasselig med håndhygienen og mathygienen.

Det er ikke noen øvelser du ikke skal gjøre, men du skal ikke gjøre det som gjør vondt. Mange fraråder gravide å bedrive kontaktidrett samt alpint osv.

Ellers er det greit å ta det med ro når du er sliten. Spis så variert og sunn mat som mulig, men ikke bli fanatisk.

Takk for svar. Jeg var igjennom en konisering for snart to år siden, så jeg har uansett time hos gynekolog om et par uker, og jeg tror jeg velger å gå uansett, for da kan jeg få stilt alle mine spørsmål i allefall.

Dette blir spennende :-)

Takk for svar. Jeg var igjennom en konisering for snart to år siden, så jeg har uansett time hos gynekolog om et par uker, og jeg tror jeg velger å gå uansett, for da kan jeg få stilt alle mine spørsmål i allefall.

Dette blir spennende :-)

Det er jeg helt enig i. Så lenge du har den timen fra før, så går du dit og har med deg et ark fullt av alle de spørsmålene som dukker opp!!!

Og det gynekologen ikke kan svare på, det kan helt sikkert de fantastiske menneskene på dol svare på :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...