Gå til innhold

Hvilke(n) diagnoser gjelder?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt psykiske lidelser siden jeg var 17 år, nå er jeg 35. Jeg ble 70% ufør i sommer.

Jeg har fått flere diagnoser, i ulike behandlingssituasjoner over mange år.

Det har vært alvorlig depresjon, flere alvorlige angsttilstander; generalisert angst, sosial angst, agorafobi og panikktilstand og unnvikende personlighetsforstyrrelse.

Jeg har hatt omfattende behandling for dette, med flere spesialiserte langvarige behandlingsopphold, og jeg har brukt til dels store doser medisiner, og gjør det fremdeles. De fleste typer medisiner er prøvd, men jeg skal nå prøve flere.

Under det siste behandlingsoppholdet som ikke var på hjemplassen, ble det ikke oppført noen diagnoser(jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke følte at unnvikende personlighetsforstyrrelese var noe jeg følte meg komfortabel med å ha, og at det var lite "fruktbart" for meg med den type diagnose).

Dette synes jeg er merkelig, jeg har stadig angst, og har betydelig tilstedeværelse av GAD.

Min journal er omfattende, og jeg lurer på om de "gamle" diagnosene likevel er gjeldene nå når jeg nå sliter tungt igjen.

For det er jo mange ulike diagnosesystemer, og jeg lurer om diagnoser leses ut fra hvilke system(forutsetning) de ble gjort ut fra.

Dette kan jo få betydning i forhold til trygdekontor og behandlingsbehov nå og i fremtiden.

Jeg har ikke opplevd at det at det ikke ble satt diagnose under siste behandlingsopphold har fått noen konsekvenser enda, men synes dette er rart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248079-hvilken-diagnoser-gjelder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal settes diagnose® ved hver behandlingsepisode.

Jeg kan ikke si hva som er den mest relevante akkurat nå, da du ikke skriver noe om det.

Jeg vil tro at GAD er en aktuell diagnose uansett.

Min opplevelse:

sosial fobi er moderat(har vært invalidiserende), panikklidelse er betydelig redusert, depersjon er vel å anse som lett,

generell angst er meget konstant, og slitenhet/trøtthet er meget hemmende.

Er det på noen måte ulike kriterier som legges til grunn i de forskjellige diagnosesystemene/skjemaene?

Altså, dersom en diagnose settes ut fra en langvarig vurdering, og en annen ikke,

vil dette kunne leses ut fra hvilket diagnosesystem som benyttes?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Min opplevelse:

sosial fobi er moderat(har vært invalidiserende), panikklidelse er betydelig redusert, depersjon er vel å anse som lett,

generell angst er meget konstant, og slitenhet/trøtthet er meget hemmende.

Er det på noen måte ulike kriterier som legges til grunn i de forskjellige diagnosesystemene/skjemaene?

Altså, dersom en diagnose settes ut fra en langvarig vurdering, og en annen ikke,

vil dette kunne leses ut fra hvilket diagnosesystem som benyttes?

Det er litt ulike kriterier, men dette tror jeg ikke spiller noen rolle her.

I det offisielle helsenorge må vi forholde oss til ICD-10.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...