Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har skjev nesevegg og har alltid vært kronisk tett i nesen. Et utfall av dette er at jeg har blitt avhengig av Rhinox nesespray. Har forsøkt det meste for å slutte, med kortison kurer osv. Men ingenting hjelper, og saltvann er like nytteløst som rent vann. Rhinox er den eneste nesesprayen som virker på meg. Var hos øre nese hals lege igjen tidliger i år i håp om å få hjelp, men han sier at han ikke anbefaler operasjon for de er sjelden vellykkede. Så eneste utvei er å gjennomgå noen ukers h*lvete. For når jeg blir tett så er det som om nesen mures igjen med sement, og det varer lenge, det ender med kraftige migreneanfall og jeg klarer ikke å gjennomgå det, men sprekker hver gang jeg har forsøkt.

Nå har det seg sånn at jeg har blitt gravid, og da lurer jeg selvølgelig på hvordan Rhinox kan ha innvirkning på fosteret. Jeg har begynt i dag å forsøke å ikke ta nesespray, men jeg gruer meg til resten av uken allerede. Men med tanke på livet i magen, så må jeg nesten. Men om jeg ikke får det til, da lurer jeg på hvilke følger det kan få for barnet at jeg bruker Rhinox daglig?

Jeg har kjøpt meg sånn neseskyllehorn også, og forsøkte det nå nettop, men det er så tett i nesen at det renner ikke igjennom. Tidligere har det fungert greit når jeg ikke er fullt så tett som det jeg har blitt nå. Det har i allefall åpnet så jeg har fått pustet et kvarter innimellom...

Blir veldig glad for raskt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248127-gravid-og-avhengig-av-rhinox-nesespray/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra Felleskatalogen:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vaskokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at oksymetazolin kan være skadelig under graviditeten. Det er lite sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutsiske doser. Overgang i morsmelk: Ukjent. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser".

Jeg var avhengig av nesespray for å få sove på slutten av min graviditet (brukte forskjellig, alt etter som hva jeg kjøpte).

Det er ikke anbefalt, men snuppa mi er ihvertfall frisk og fin, snart et år gammel.

Hvis du er veldig innstilt på å slutte, så går det an å ta det ene neseboret først - altså at man sprayer det ene i den tiden det tar før det andre har "avvent" seg... Sikkert irriterende det også, men ikke like ubehagelig som å gå fullstendig tett i nesa...

Annonse

Jeg har tidligere vært avhengig av otrivin. Og hver sommer fikk jeg bihulebetennelse - hadde også sammenheng med pollenallergien. Jeg måtte derfor ta pencillin mens jeg var gravid (ikke så kjekt). Så jeg vet hva det vil si å være tett i nesen.

Men jeg klarte slutte! Det som hjalp meg var Phenumax - et naturmiddel man får kjøpt på helsekost. (Består av urter bla Timian). DET VIRKER! Selvfølgelig er det sikkert tøft i overgangen - men prøv det nå ihvertfall. Jeg brukte tid på dette - bla dampbad med peppermynteolje tilsatt, saltvann, sånt horn osv. (Jeg var ikke gravid da jeg gjorde dette).

Nå bruker jeg kun otrivin hvis jeg merker at jeg blit tett i nesen - men SAMMEN med phenumax. Prøver først med BARE phenumax og som regel så er det faktisk nok. (Hvis jeg bare begynner tidlig nok og tar max dose).

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom du ikke bruker mer enn 3-4 doser av "voksensprayen" per døgn, er det ikke fosterskadelig. man er mest redd for at blodgjennomstrømningen i neseslimhinnen blir såpass redusert over lang tid, at vevet i neseskilleveggen nedbrytes, og det dannes hull tvers igjennom. Prøv så godt du kan å ikke treffe skilleveggen nåt du sprayer. Prøv også i størst mulig grad å bruke barnedoser; de fleste kommer til målet med dette. Dersom skjev neseskillevegg er årsak til tettheten din, synes jeg det er merkelig at øre-nese-hals legen fraråder operasjon. Du kan evt. be om second opinion hos en annen lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...