Gjest (Anonymous) Skrevet 15. april 2001 Del Skrevet 15. april 2001 Hallo! Jeg er en skilt jente som har funnet mannen i mitt liv, DET er det ingen tvil om. Derimot er tvilen sterkt til stede når jeg tenker på hva jeg skal gjøre dersom han frir til meg. ( har hintet sterkt i den retning) Jeg eier ingen stor formue, er et helt vanlig normal gjenomsnitts menneske med hus og jobb og bil, og under femhundre tusen i gjeld. Han derimot både tjener mer, og har masse gjeld, men er en ryddig fyr for det. Hvordan vil barn fra tidl. forhold på hver sin kant finne arverett som er oppriktig og rett i dette? H vordan skal jeg unngå å bli innlemmet i den gjelda,og hvordan kan vi eie en felles bolig sammen hvor det likevel fremgår at jeg og betaler på vårt felles bo? Er særeie løsningen? Og vil det bli en sår skuffelse dersom jeg legger frem det som alternativ? Eller skal boligutgiftene deles ved at jeg i alle år da blir leietaker og ikke kan avskrive gjeld osv? Dette plager meg for tiden, og jeg vet spørsmålsstillingen vil komme. Hjelp meg kjære dr Online lesere og fagfolk! venter i spenning 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24819-ny-mann-ny-%C3%B8konomi-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pelle Skrevet 15. april 2001 Del Skrevet 15. april 2001 Det er 3 ting du skal gjøre: 1. Særeie! 2. Særeie! 3. Særeie! Gå til advokat og få satt det skikkelig opp på papir signert av alle parter. Koster litt men sparer deg for mye, bla krangel HVIS det en gang skulle ta slutt. Når det gjelder økonomi skal man ikke stole på noen. Kan bli en dyr lærepenge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24819-ny-mann-ny-%C3%B8konomi-hjelp/#findComment-103758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FiloFaxen Skrevet 16. april 2001 Del Skrevet 16. april 2001 Det er 3 ting du skal gjøre: 1. Særeie! 2. Særeie! 3. Særeie! Gå til advokat og få satt det skikkelig opp på papir signert av alle parter. Koster litt men sparer deg for mye, bla krangel HVIS det en gang skulle ta slutt. Når det gjelder økonomi skal man ikke stole på noen. Kan bli en dyr lærepenge. Nå er jo ikke alle folk jævlig rasshøll, men det er en nyttig tanke å gå igjennom på forhånd. Gjør det..... Selv om det koster. Den bøygen i forkant sletter det potensielle problem senere. Er dere/du i tvil, benytt advokat. De er faktiskt til for begges beste. Et samliv må og skal tåle den belastningen slike ting fører med seg.... En virkelig og inderlig kjærlighet overvinner alle terskler :-) mvh ( en lykkelig) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24819-ny-mann-ny-%C3%B8konomi-hjelp/#findComment-103778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 16. april 2001 Del Skrevet 16. april 2001 Hei! Økonomi er et svært viktig tema for par som har historier bak seg, og barn, og som vil gifte seg på nytt. Nå har vi Ekteskapsloven som regulerer mye. I tillegg kan dere skrive avtale om gjensidig arvedel. Dere kan jo sammen lese om arv og skifte for gjengifte, så blir det samtidig en måte å bli kjent med hverandres holdninger til penger, forbdruk, gjeld og eiendom på. Har dere mye å rydde opp i, kan det være nyttig å bruke en økonomisk rådgiver til oppklaring og råd. Du er lur som gjør dette i forkant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24819-ny-mann-ny-%C3%B8konomi-hjelp/#findComment-103933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 16. april 2001 Del Skrevet 16. april 2001 Nå er jo ikke alle folk jævlig rasshøll, men det er en nyttig tanke å gå igjennom på forhånd. Gjør det..... Selv om det koster. Den bøygen i forkant sletter det potensielle problem senere. Er dere/du i tvil, benytt advokat. De er faktiskt til for begges beste. Et samliv må og skal tåle den belastningen slike ting fører med seg.... En virkelig og inderlig kjærlighet overvinner alle terskler :-) mvh ( en lykkelig) Jeg takker deg og andre som har kommet med sine svar til meg, det satte jeg stor pris på. Ser jeg får støtte i at det er lurt å tenke forkant, noe med at det er for sent å snyte seg når nesa er vekk. Jeg tror det er riktig å si at ikke alle er rasshøl, og at dette er en prosess som styrkemåler forholdet også. Og jeg har sånn tro på at det skal lykkes og. Jeg ser for øvrig at jeg har ansvar likevel over for barn fra tidligere forhold, som skal behandles skikkelig i sitt nye familieliv. Men du vet kjærligheten er balsam for å få til ting, men den kan også gjøre mennesker blinde har jeg hørt. Ingen skal lure den andre eller ta innersvingen som man sier. det er ikke intensjonen. Men jeg har fått en del arveting i mitt liv som jeg ikke ønsker skal bli borte i sammenføringen, og dersom jeg selger mitt hus, så blir de pengene en dråpe i havnet i den gjelda han sitter i. Hvis noe skjer, sykdom eller det som verre er, så ønsker jeg jo ikke sitte med null, og oppleve omtrent som i Monopol, rykk frem mot start... takk for hjelpen kjære medmennesker og lykke til dere også på deres veier! Er lykkelig jeg å!l 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24819-ny-mann-ny-%C3%B8konomi-hjelp/#findComment-103960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 16. april 2001 Del Skrevet 16. april 2001 Jeg takker deg og andre som har kommet med sine svar til meg, det satte jeg stor pris på. Ser jeg får støtte i at det er lurt å tenke forkant, noe med at det er for sent å snyte seg når nesa er vekk. Jeg tror det er riktig å si at ikke alle er rasshøl, og at dette er en prosess som styrkemåler forholdet også. Og jeg har sånn tro på at det skal lykkes og. Jeg ser for øvrig at jeg har ansvar likevel over for barn fra tidligere forhold, som skal behandles skikkelig i sitt nye familieliv. Men du vet kjærligheten er balsam for å få til ting, men den kan også gjøre mennesker blinde har jeg hørt. Ingen skal lure den andre eller ta innersvingen som man sier. det er ikke intensjonen. Men jeg har fått en del arveting i mitt liv som jeg ikke ønsker skal bli borte i sammenføringen, og dersom jeg selger mitt hus, så blir de pengene en dråpe i havnet i den gjelda han sitter i. Hvis noe skjer, sykdom eller det som verre er, så ønsker jeg jo ikke sitte med null, og oppleve omtrent som i Monopol, rykk frem mot start... takk for hjelpen kjære medmennesker og lykke til dere også på deres veier! Er lykkelig jeg å!l Så langt som jeg har forstått er gjeld opparbeidet på seg selv, særeie i et nytt ekteskap. Men få det på papiret så er det sikrere. men gjeld han/du har i fra før kommer fremdeles å stå på dere selv og ikke innlemme den andre parten. Likeledes gjeld som overføres dine/hans og felles barn. Din gjeld til dine barn, hans gjeld til hans barn og felles gjeld til felles barn+de andre barna. dette er slik jeg har forstått det, men som sagt få det på papiret, gjerne med en advokat så blir ting klarere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24819-ny-mann-ny-%C3%B8konomi-hjelp/#findComment-103968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.