Gå til innhold

Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest håper på svar

Prioritert rekefølge:

(Finnes en adresse på nettet eller litteratur jeg kan lese for å få svar på disse spørsmålene?)

1. Er det ikke et FORMÅL med at kroppen mister sin "termostat" i overgangsalderen? Jeg får hetetokter med hjertebank. HVORFOR og hvordan kan manglende hormoner gi slikt resultat? Hva er det kroppen prøver å gjøre med å sette opp dampen? Og hvorfor er det IKKE skadelig å ta tabletter som fjerner hetetoktene?

2. Hvis jeg bruker tabletter i ti år og slutter, vil jeg da være ferdig med overgangsalderen?

3. Jeg har brukt tabletter i tre år og har nå midlertidig opphold for å teste hva som skjer. Jeg har igjen samme problemer og vil begynne igjen. Kan jeg begynne igjen etter en måned, selv om jeg ikke har hatt menstruasjon først?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24823-hvorfor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Det er et godt spørsmål for de fleste 'fysiologiske' (naturlige) fenomener kan vi finne en fornuftig og evt hensiktsmessig forklaring på. Jeg tror ikke en slik finnes for hetetokter som rammer 75% av alle kvinner i overgangsalderen. Det er jo litt spesielt at mennesket er eneste vesen (nesten i all fall) som kommer i overgangsalderen. Så kvinner er kanskje simpelthen ikke programmert til å 'overleve' overgangsalderen?

Hetetokter kommer av at hjernes temperaturkontroll stiller seg for høyt, og for å kvitte seg med varmen åpner blodkarrene seg, hjertet banker fortere for å få blodte ut i huden hvor det kan avgi sin varme. Med svette blir det ekstra varmeavgift. Man mener at østrogen har en stabiliserende innvirkning på temperaturkontrollen, derfor hjelper det med østrogen.

2. I mer en 50% av tilfellene kommer hetetoktene tilbake, uansett hvor lenge man har brukt østrogen. Det er tilsynelatende overgangen fra normalt til lavt østrogen som er utløsende faktor, så når østrogen igjen faller til et bunn-nivå, så kommer symptomene tilbake for 1-2 år, evt lenger.

3. Du får jo ikke menstruasjon når du ikke bruker østrogen, så det er bare å starte igjen.

PS for de som ikke ønsker eller ikke kan bruke østrogen, kan man forsøke Catapressan som har en viss stabiliserende effekt på hetetokter, men de hjelper ikke mot tørre slimhinner osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24823-hvorfor/#findComment-104401
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...