Gå til innhold

Fjerning av livmoren...seksuallyst

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Livmoren har vel strengt tatt ingen annen funksjon enn å "oppbevare" fosteret til det er levedyktig? Den produserer vel ingen hormoner - eller gjør den det?

I alle fall er det eggstokkene som produserer mest og da spesielt under eggløsning. Jeg tror ikke livmorfjerning skal ha noe å si, kanskje trenger du noe østrogentilskudd?

Livmoren har vel strengt tatt ingen annen funksjon enn å "oppbevare" fosteret til det er levedyktig? Den produserer vel ingen hormoner - eller gjør den det?

I alle fall er det eggstokkene som produserer mest og da spesielt under eggløsning. Jeg tror ikke livmorfjerning skal ha noe å si, kanskje trenger du noe østrogentilskudd?

Hei....skal selv ta bort livmoren om noen få uker, det meste av eggstokkene er inntakt og det er eggstokkene som produserer hormoner som gir deg lyst.

er ikke redd for at det skal forandre på annet enn at blødninger og intense smerter fra muskelknuter blir borte.

Livmora blir ikke fjernet forde du har lyst til det, men kun av medisinske årsaker når alt annet er prøvd først.

Gjest Ei som fungerer like bra seksuelt som før

Jeg har fjernet min livmor p.g.a muskelknuter. Jeg ba om å få beholde livmorhalsen fordi jeg hadde lest at det kunne ha en negativ innvirkning på seksuallivet å få denne fjernet. Jeg har ikke fått nedsatt lyst etter operasjonen. Vet heller ikke om jeg hadde fungert dårligere uten denne delen av livmoren. Kirurgen ønsket også å fjerne eggstokkene, siden jeg likevel nærmet meg overgangsalderen. Jeg sa nei til dette. Jeg skjønte på legen at han syntes det var tullete av meg å ville beholde dette. Siden jeg ikke stolte på at jeg fikk det som jeg ville, skrev jeg derfor et brev som jeg tok med og leverte til operasjonsteamet. I brevet insisterte jeg på at jeg ville beholde livmorhals og eggstokker så fremt det ikke var påkrevet at de ble fjernet. I ettertid har jeg fått bekreftet av en svensk gynekolog at de i Sverige har sluttet å fjerne eggstokkene hvis det ikke er noe galt med dem, selv om kvinnen sannsynligvis snart kommer i overgangsalderen eller hvis hun nettopp er kommet i den. Dette fordi eggstokkene fortsatt avgir hormoner et par år til, og det er jo mest gunstig for kvinnekroppen å ha disse hormonene lengst mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...