Gå til innhold

Tidsbestemt leieforhold og oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Gjest til keinstein, Nikki osv :)

Hei!

Jeg skulle til å si opp leiligheten jeg bor i og har belagt meg på 2 måneders oppsigelsestid. Sa opp 1. oktober og tenkte å flytte ut 1.november. Siden jeg beregna 2 måneders oppsigelsestid så regnet jeg med å måtte betale husleie for november og desember.

Men nå fant jeg kontrakta og så at det stod at leieforholdet var tidsbestemt! Og leieforholdet gikk ut i juni! Kan jeg da slippe å betale husleie i "oppsigelsestiden"? I realiteten har jeg jo ingen kontrakt nå?

Fortsetter under...

Nei, dessverre.

Siden utleieren ikke oppfordret deg skriftlig til å flytte innen det var gått tre måneder (Husleielovens §9-2), er avtalen gått over til å bli tidsubestemt, med tre måneders oppsigelse.

Men det står jo i kontrakta at det er 2 måneders oppsigelse. Kan ikke plutselig bli 3 i alle fall?

Og jeg har ikke skrevet under på noen ny kontrakt...? Skal sjekke lovregelen du sikter til.

Men det står jo i kontrakta at det er 2 måneders oppsigelse. Kan ikke plutselig bli 3 i alle fall?

Og jeg har ikke skrevet under på noen ny kontrakt...? Skal sjekke lovregelen du sikter til.

Men sier du ikke at kontrakten sier tidsbestemt? Da er det ingen oppsigelse, avtalen avsluttes når tiden går ut.

Og når tiden har gått ut, og du ikke har flyttet eller blitt oppfordret til å flytte, er kontrakten tidsubestemt.

Men sier du ikke at kontrakten sier tidsbestemt? Da er det ingen oppsigelse, avtalen avsluttes når tiden går ut.

Og når tiden har gått ut, og du ikke har flyttet eller blitt oppfordret til å flytte, er kontrakten tidsubestemt.

Ja, du har rett.

"§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid.

Det kan avtales at en tidsbestemt leieavtale skal kunne sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt."

Vi hadde tidsbestemt men har ikke fått beskjed om å flytte så nå er den tidsubestemt. Regner med det nå er 2 måneders oppsigelse som gjelder.

Litt sløvt av utleier å ikke si noe om dette når tiden er gått ut? Greit å vite liksom.

Trodde ikke den var tidsbestemt før jeg så at det stod det nå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...