Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på å skrive litt om hva barnehagen kan gjøre for å tilrettelegge for barn med hørselshemminger. Hva bør barnehager gjøre, dersom personalet mistenker en udiagnostisert hørselshemming? Hva bør barnehager gjøre for best mulig tilrettelegge barn med hørselshemminger?

Togli - tipper du har noen innspill!

Fortsetter under...

Gjest surreal

For det første se på lydmiljøet rundt barnet. (Er det mye bråk? Stemmebruk? Tydelig tale, få øyekontakt med barnet når en snakker mm.).

Sikkert smart med små grupper og konkretisering. Generell språkstimulering.

Ellers må en vel helst samtale med foreldrene og få inn eksterne fagfolk som kan følge opp at barnet får det h*n skal. Henvise til pedagogisk fagsenter, eller ppt. Via dem kan man få hjelp til utredning/opplegg for barnet og kurs/veiledning/opplegg for de voksne.

Var det jeg kom på i farta. :)

For det første se på lydmiljøet rundt barnet. (Er det mye bråk? Stemmebruk? Tydelig tale, få øyekontakt med barnet når en snakker mm.).

Sikkert smart med små grupper og konkretisering. Generell språkstimulering.

Ellers må en vel helst samtale med foreldrene og få inn eksterne fagfolk som kan følge opp at barnet får det h*n skal. Henvise til pedagogisk fagsenter, eller ppt. Via dem kan man få hjelp til utredning/opplegg for barnet og kurs/veiledning/opplegg for de voksne.

Var det jeg kom på i farta. :)

Tusen takk!!!

Gjest surreal

Tusen takk!!!

Jeg har forøvrig ikke opplevd å ha hørselshemmede barn i barnehagen, men har hatt kontakt med en logoped som nevnte at en ofte uoppdaget årsak til barns nedsatte hørsel kan være (mellom)ørebetennelse. Kan være verdt å sjekke ut slike fysiske ting først.

Har ellers lagret noen linker om tegn-til-tale info på nettet. Kanskje du kan finne noe du har bruk for her? (om ikke nå så kanskje senere?) Et interessant tema vi ikke kan nok om, føler jeg! :)

http://www.mamut.no/moller

http://www.acm.no/TegnViserFlash/video_player.html

http://www.tk2.no/tegntiltale/

Du har allerede fått gode svar her, men jeg kan jo prøve meg litt :-)

Ved mistanke om HH bør man vel først ta mistanken opp med foreldrene vil jeg tro? Deretter ville jeg ha fått time hos fastlegen og henvisning til ØNH-lege, samt til en eller annen audiopedagog. Mine barn (som er såkalt "risikobarn" mht. HH) får i tidlig alder time hos nærmeste audiopedagogiske avdeling (hos oss: en barnehage). Der forsøkes det med ulike høretester tilpasset barnets alder. Deretter inn på ØNH på sykehuset der legen sjekker ørene mer fysisk (væske i mellomøret bl.a.)

Så langt har man jo funnet ut om det er noe galt med hørselen eller ikke. Hos oss blir man da henvist til barnehagen på audiopedagogisk og får oppfølging der (samarbeid mellom lokal barnehage, foreldre/barn og spesialbarnehage).

Uansett utfall vil jeg tro at PPT skal varsles videre. Tiltak må settes igang.

I barnehagen kan man f.eks. få montert støydempende plater i vegger (og tak?). Det kan være aktuelt med FM-utstyr (mikrofon og sender) dersom barnet begynner med høreapparater. Da kan barnet sette apparatene på Tele og all støyen rundt minimeres slik at talen til den som har mikrofonen høres godt.

Det ideelle er selvsagt at de ansatte i barnehagen får gå på tegn til tale-kurs. Nå ser jeg for meg et barn som ikke hører så veldig dårlig og da tenker jeg tegn til tale. Er barnet døvt, trenger det tegnspråk for å få maksimal språkutvikling.

HH barn er ofte mestere i å "lure" andre. De gir gjerne inntrykk av å oppfatte alt som skjer og blir eksperter på å tolke ting rundt seg (for å generalisere litt ;-)). Man skal ikke ta for gitt at barnet har skjønt hva som skal skje. Det HH barnet trenger mye direkte kontakt for å få med seg viktig informasjon.

Faste rutiner og forutsigbarhet letter hverdagen i barnehagen (sikkert også for de barna som hører normalt ;-))

Høreapparater gir et forvrengt lydbilde. Alle lyder blir som "pakket i bomull" og det er ikke lett å skille bråk og talelyder. HH barn blir dermed gjerne raskere slitne enn barn uten apparater.

Hmm, håper jeg ikke har glemt noe viktig nå ;-)

Du har allerede fått gode svar her, men jeg kan jo prøve meg litt :-)

Ved mistanke om HH bør man vel først ta mistanken opp med foreldrene vil jeg tro? Deretter ville jeg ha fått time hos fastlegen og henvisning til ØNH-lege, samt til en eller annen audiopedagog. Mine barn (som er såkalt "risikobarn" mht. HH) får i tidlig alder time hos nærmeste audiopedagogiske avdeling (hos oss: en barnehage). Der forsøkes det med ulike høretester tilpasset barnets alder. Deretter inn på ØNH på sykehuset der legen sjekker ørene mer fysisk (væske i mellomøret bl.a.)

Så langt har man jo funnet ut om det er noe galt med hørselen eller ikke. Hos oss blir man da henvist til barnehagen på audiopedagogisk og får oppfølging der (samarbeid mellom lokal barnehage, foreldre/barn og spesialbarnehage).

Uansett utfall vil jeg tro at PPT skal varsles videre. Tiltak må settes igang.

I barnehagen kan man f.eks. få montert støydempende plater i vegger (og tak?). Det kan være aktuelt med FM-utstyr (mikrofon og sender) dersom barnet begynner med høreapparater. Da kan barnet sette apparatene på Tele og all støyen rundt minimeres slik at talen til den som har mikrofonen høres godt.

Det ideelle er selvsagt at de ansatte i barnehagen får gå på tegn til tale-kurs. Nå ser jeg for meg et barn som ikke hører så veldig dårlig og da tenker jeg tegn til tale. Er barnet døvt, trenger det tegnspråk for å få maksimal språkutvikling.

HH barn er ofte mestere i å "lure" andre. De gir gjerne inntrykk av å oppfatte alt som skjer og blir eksperter på å tolke ting rundt seg (for å generalisere litt ;-)). Man skal ikke ta for gitt at barnet har skjønt hva som skal skje. Det HH barnet trenger mye direkte kontakt for å få med seg viktig informasjon.

Faste rutiner og forutsigbarhet letter hverdagen i barnehagen (sikkert også for de barna som hører normalt ;-))

Høreapparater gir et forvrengt lydbilde. Alle lyder blir som "pakket i bomull" og det er ikke lett å skille bråk og talelyder. HH barn blir dermed gjerne raskere slitne enn barn uten apparater.

Hmm, håper jeg ikke har glemt noe viktig nå ;-)

Du er en knupp!

Takker og bukker!

Annonse

Jeg har forøvrig ikke opplevd å ha hørselshemmede barn i barnehagen, men har hatt kontakt med en logoped som nevnte at en ofte uoppdaget årsak til barns nedsatte hørsel kan være (mellom)ørebetennelse. Kan være verdt å sjekke ut slike fysiske ting først.

Har ellers lagret noen linker om tegn-til-tale info på nettet. Kanskje du kan finne noe du har bruk for her? (om ikke nå så kanskje senere?) Et interessant tema vi ikke kan nok om, føler jeg! :)

http://www.mamut.no/moller

http://www.acm.no/TegnViserFlash/video_player.html

http://www.tk2.no/tegntiltale/

Tusen takk! God hjelp!

Ser du har fått gode svar, så jeg har bare et lite innspill. Så for kort tid tilbake her på DOL info om et såkalt "støy-øre"/SoundEar apparat, som gir visuell varsel når lyden blir for høy:

http://www.barnehageforum.no/produkt_detalj.asp?produktID=5

og

http://flat-tv.no/catalog/index.php?cPath=103_108

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...