Gå til innhold

Manglende spark/bevegelser

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Jeg er i uke 33/34, og har stort sett kjent mer og mer sparking/bevegelser. Barnet ligger nå med hodet ned, og bevegelsene er særlig på ene siden (høyre).

Men - i det siste har det enkelte ganger vært tilnærmet helt stille i opptil et døgn i strekk. Barnet har da ikke engang reagert om jeg har spist/drukket noe søtt (som det tidligere har reagert spontant på).

Jeg ville ikke tro det er så trangt ennå at barnet har vanskelig for å bevege seg, så hva kommer disse stille periodene av? Jeg har innimellom selvfølgelig vært svært nervøs for at det skal være noe alvorlig galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24857-manglende-sparkbevegelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du ikke kjenner liv bør du kontakte jordmor/legen du går til kontroll hos for nærmere undersøkelse.

Dersom du ikke får tak i henne/ham bør du kontakte fødeavdelingen.

Har du prøvd å legge deg ned en halv time og telle antall bevegelser (uten å gjøre noe annet)?

Dersom du kjenner færre enn tre bevegelser ilp av en halv time, og heller ikke kjenner det i løpet av neste halvtime bør legen kontaktes.

Dersom du ikke kjenner liv bør du kontakte jordmor/legen du går til kontroll hos for nærmere undersøkelse.

Dersom du ikke får tak i henne/ham bør du kontakte fødeavdelingen.

Har du prøvd å legge deg ned en halv time og telle antall bevegelser (uten å gjøre noe annet)?

Dersom du kjenner færre enn tre bevegelser ilp av en halv time, og heller ikke kjenner det i løpet av neste halvtime bør legen kontaktes.

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fødeavdelingen like godt først som sist. Det er forventet at man skal kjenne liv daglig, og for å være eksakt, bør du kjenne min. 3 bevegelser på 30 min. Kjenner du ikke det, kan du prøve å vekke barnet med f.eks. å drikke noe søtt og kaldt. Kjenner du ikke nok bevegelser i løpet av den påfølgende halvtimen heller, skal du kontakte lege/jordmor eller fødeavdelingen for en sjekk med ctg-registrering og evt. ultralyd av barnet. At det er trangt for barnet mot slutten, innebærer ikke at det må ligge helt i ro. Det er heller sånn at bevegelsene endrer seg. De kraftige sparkene blir det ikke så stor plass til, men bevegelser skal du kjenne regelmessig helt fram til fødsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...