Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjære dere - ! Jeg er 48 år, har et barn født i 1979 - alt var 100% i orden både i svangerskapet og ved fødselen den gang og barnet var velskapt. Nå har jeg, mange år etter, truffet en mann på min alder som ikke har barn. Vi ønsker oss et barn sammen. Hvor stor er faren for å få et barn med skader pga. min høye alder. Det er ikke påvist arvelige sykdommer i noen av våre familier, men jeg har hofteleddsdysplasi (operert og er i fin form) og svak revmatisme. Spiser "Celebra" mot leddbetennelse. Har lest at denne medisinen ikke bør brukes av gravide. Hvorfor?

Jeg har regelmessige blødninger og kan kjenne eggløsningen, - den har alltid gitt små "stikk" i venstre eggstokk.Jeg bruker spiral. Bør vi glemme å få barn --- eller har vi en mulighet?

Venter - og lengter.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24861-for-gammel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du fremdeles har eggløsning og regelmessig menstruasjoner, er det egentlig ikke noe i veien for at du skal kunne bli gravid. Jeg har forståelse for ditt ønske, men også for dine bekymringer. Når det gjelder risikovurdering, vet man at ved høy alder er det en økende forekomst av opptil flere svangerskapskomplikasjoner, uten at jeg nevner noen spesielle her. Dessuten vet man at eldre kvinner har større sjangse for å få barn med Down syndrom (trisomi 21). Blir du gravid, vil du imidlertid få tilbud om det man kaller prenatal diagnostikk. Slik kan man finne ut om barnet har et evt. genetisk avvik. Når det gjelder hofteleddsdysplasi, er det tildels arvelig, men på små barn i dag har man mulighet til å finne det ut allderede på barselavdelingen, og dermed muligheter til å behandle det fra starten av. Den medisinen du spiser, er ikke anbefalt for gravide å ta, men dette må du ta opp med din lege. Kanskje finnes det alternativer som kan fungere bra for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24861-for-gammel/#findComment-104316
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...