eir1 Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg fødte en gutt på 3450 g og 53 cm. Jeg har vært helt frisk gjennom svangerskapet. Var ikke overvektig da jeg ble gravid, men la på meg 27 kg.hjertefrekvensen til barnet har hele tiden ligget på normalen. Gutten jeg fødte var i live og velskapt, men døde fordi han svelget fostervann. Gutten fikk bare leve 1 time. Jeg fikk opplyst av legene at det var uvanlig at barn døde etter så kort tid pga forstervann i lungene. Nå prøver jeg å finne ut hva som gikk galt, og hvorvidt dette skjedde under fødselen eller behandlingen som fulgte etter forløsningen. I den forb. har jeg noen spørsmål angående fødseslsforløpet mitt. Kort referat fra fødselsforløpet: Dag 1 13:00: innlagt med rier ca hvert 5. minutt Dag 1 23:41: epidural satt. Riene avtar. Dag 2 08:10: Fostervann ble tatt Dag 2 09:55: Pressveer begynner Dag 2 10:27: dårlige pressveer, 30 sek varighet. ri-fremkallende drypp blir satt opp Dag 2 10:53: Middels rier, varighhet 45 sek Dag 2 11:19: barn født, fostervann var tykt og mekoniumsfarget Er det forbundet noen fare med å ligge lenge med epidural? Spesielt med tanke på at jeg var 14 dager over termin? Burde epiduralbedøvelsen vært slått av når jeg fikk press-veer i og med at disse pressveene var svake og korte? Når fødselsforløpet tok så lang tid og jeg var 14 dager på overtid, burde det ikke vært vurdert å bruke tang/sugekopp for å hjelpe ungen ut? Barnets hode var flere ganger synlig under pressingen, men forsvant inn igjen fordi veene var for korte til å få barnet ut. Øker dette sjansen for at fosteret sluker forstervann? Er det noe sted man kan sende journalen for å få en helt uavhengig vurdering av journalen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248627-epidural-og-svekket-rier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frik Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Det var en meget trist historie. Det er fint du jobber med å finne ut om dette var en sykehustabbe. Jeg fikk etter min mening problemer med å føde min sønn fordi en sykesøster hadde tuklet med dryppet på epiduralen. Jeg hadde nemlig bedt henne øke på litt fordi jeg tålte ekstra mye medisiner??? -En utallelse fra en forvirret fødene dame.Det er kun en anestesilege som har lov å justere dosen har jeg hørt i senere tid. Doseringen var så sterk at pressveene mine forsvant.Det var like før vi måtte ta keisersnitt og han ble dratt ut med vakum. Han fikk lite surstoff mot slutten og jeg er redd for skade som følge av det. Jeg har også behov for å vite om jeg kan gå i gjennom føselsjuornalen med en utenfor sykehuset.Jeg skal føde i mars igjen og lurer virkelig på om epidural kan være farlig.Håper inderlig du får svar.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248627-epidural-og-svekket-rier/#findComment-1951079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Det er virkelig en tragisk hendelse du forteller om. Jeg har full forståelse for at du nå sitter igjen med mange spørsmål rundt fødselen. Det er ikke så lett å få avklart for meg hva som skjedde, men det er et par ting man kan diskutere videre videre med de som var med på fødselen. For det første; var fostervannet misfarget allerede da det ble tatt på morgenen? Var det tilfelle, burde man muligens vurdert andre tiltak enn å være avventende. Hvordan var fosterlyden/ctg-registreringen etter du ble satt på stimulering? Ble det gjort andre undersøkelser for å finne ut om barnet hadde det bra? Epidural i seg selv er ikke skadelig for barnet, men det kan svekke riene og gjøre det nødvendig med stimulering av riene, slik det ble gjort hos deg. I slike tilfeller skal man alltid overvåke barnet. For førstegangsfødende kan man tillate 1 times trykketid, men ikke særlig lenger. Jeg synes absolutt du skal få muligheten til å gå gjennom alt som skjedde under fødselen, skritt for skritt, med både lege og jordmor som var med. Dette har du kanskje hatt, men det kan iblant være nødvendig å gjøre det flere ganger før man blir i stand til å gå videre i livet. Jeg ønsker dere lykke til med bearbeidingen og håper dere for all den støtten dere trenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248627-epidural-og-svekket-rier/#findComment-1951242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.