Gå til innhold

blødning i 7 uke, SA /MA?

Anbefalte innlegg

Gjest salma78

Jeg skal begynne min 8 uke fra i morgen. Har følt meg ganske bra inntil nå, hadde en del magesmerter til å begynne med, men de har avtatt for ca 2 uker siden. Har kjent bare litt vanlige stikkinger/ strekninger etterpå. Har ikke vært kvalm ,bare ganske trett , og hadde ømme bryster omtrent samtidig med magesmerter. Dette har også avtatt nå. Jeg har vært til lege på mandag og da var det tatt prøver som skulle være helt ok, HCG tydet på 5-6 uke. Jeg har natt til i dag hatt ganske hyppig vannlatting, måtte på do ca 2 annen time, testet meg derfor for UVI senere på dagen. Testen selv var negativ, men mens jeg tok den oppdaget jeg at jeg begynte å blø. Mørk brunn/blødig utflod med en del slimm. Har ikke blødd før og det skremte meg godt. Har ikke spesielt mer vondt i mage enn vanliog ubehag, og blødning er sparsomt, ligner siste dager menstruasjon. Ikke frisk blod og ingen klumper, bare noen tynne tråd av koagulert blod. Ganske lite i mengden, kommer mest på toalettpapir og noen bitte små dråper i truseinnleg, men laangt i fra vanlig mens. Jeg er ganske bekymret om det ikke er starten på SA eller MA ( ømme bryster som ikke er ømme lengre) ? Jeg er sunt person, røyker ikke og drikker ikke alkohol, har ikke tatt andre medisiner enn GRAVID ( multivitaminer for gravide med folat innhold) og noen Pracet ( er plaget av migrene). Det eneste som jeg kan tenke meg kunne skade er det at fra 24 sept har vi Ramadan ( jeg er muslim) og det betyr at jeg faster ca 12 timer daglig. Har forhørt meg rundt folk som har peiling og svarene var at så lenge jeg ikke følte meg dårlig / kastet opp eller noe sånn, var det ingen fare med fastingen, da fosteret så tidlig i svangerskapet får alt ernæring fra blod. Jeg spiste sunt og drakk rikelig da jeg kunne, så jeg tror ikke jeg tappet noe ernæringstoff.

Er det reelt fare for SA eller MA med disse symptomer? Jeg skal få meg time hos lege rett over helgen ( hvis ikke forandrer seg noe eller blødning ikke stopper) og få tatt HCG-prøve for sikkerhetsskyld, men det blir for lenge å gå og grue meg til jeg får svar. Er det store sjanser at det er virkelig noe galt på veien?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248740-bl%C3%B8dning-i-7-uke-sa-ma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så lett å si noe sikkert når det gjelder begynnende svangerskap og mulige symptomer på SA eller MA. Noen ganger starter en abort med småblødninger, men disse blødningene kan også oppstå i et normalt svangerskap. Koagulert, brunt blod som kanskje har ligget i livmorhalsen en stund, kan fort komme ut f.eks. etter et samleie. At du ikke blør mer enn du gjør, er positivt. Skulle du blø mer, bør du få det undersøkt hos lege. At brystene dine ikke lenger er ømme, er heller ikke noe absolutt tegn på abort, men kan være det. Noen har ømme bryster kun noen dager, mens andre har det gjennom hele svangerskapet. At du tisser mye, kan bety UVI, men er også et symptom på tidlig svangerskap.

Alt i alt, det er ikke så mye å bli klok på. Det er to ting du kan gjøre, enten få deg time hos privat gynekolog som kan se med ultralyd om alt er på plass, eller du kan få time hos legen din og få sjekket hCG-nivået med noen dagers mellomrom. Det siste for sjekke om stigningen er som forventet. Å ta prøven en gang, sier ikke så mye.

Fasting i forb. med Ramadan er ikke skadelig for et svangerskap hvis kvinnen ellers er frisk. Husk, mange kvinner har i begynnelsen av svangerskapet sterk kvalme med oppkast og får ikke særlig næring i seg i det hele tatt. Det i seg selv fører svært sjelden til abort. Fosteret tar til seg det som er og det er mor som lider under næringstapet.

Jeg ønsker deg lykke til.

Gjest salma78

Ville bare si at blødninger tidlig i svangerskap er ganske vanlige.

Ofte går det bare bra (har tre unger som beviser det :-), men noen ganger går det dessverre galt.

Jeg krysser fingrene for at det går bare fint for deg og ditt svangerskap!

Mange takk til dere begge. Jeg prøver selvfølgelig å tenke positivt, men er litt redd for å bli skuffet. Det som i går begynte som sparsom blødning, ble gjennom natten til menslignende blødning..mye mer enn i går.Med litt smerter og.Sa selv jeg ønsker sterk at alt skal være i orden, innstiller med sakte til SA:(

Mange takk til dere begge. Jeg prøver selvfølgelig å tenke positivt, men er litt redd for å bli skuffet. Det som i går begynte som sparsom blødning, ble gjennom natten til menslignende blødning..mye mer enn i går.Med litt smerter og.Sa selv jeg ønsker sterk at alt skal være i orden, innstiller med sakte til SA:(

Ring til legen og krev UL!!!!

Det er kjempetungt å gå å undre og lure sånn på hva som skjer.

For å fortelle litt om mine tre svangerskap (som alle heldigvis har gått bra):

1: Småblødde i uke 6 - to-tre dager. Som beg. mens.

2: Småblødde i to dager rundt uke 8. Fikk så en liten styrtblødning med friskt, rødt blod. Mensmurringer.Varte i en uke tilsammen.

3: Småblødde fra uke 3 til uke 11+5, fikk så en kjempeblødning (type: Blodet fosset, blødde ut bind etter bind). Ble lagt inn på sykehuset i noen dager til den værste blødningen gav seg. Deretter blødde jeg ut et hematom i livmoren fram til ca uke 17.

Alle tre gangene gikk det altså bra.

Mitt klare og bestemte råd: Kontakt lege, finn ut hvorfor du blør!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...