Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er en jente på 21 år som de siste ca 3 månedene har vært plaget av slitsomme underlivsproblemer. Begynte først med at jeg hadde mye utflod - som legen mente var ubalanse i ph-verdien min. tok vivag melkesyretabletter da, og etter en stund virket ting ok igjen. ikke lenge etter det igjen fikk jeg noe jeg antok var en kraftig soppinfeksjon, med ekstrem kløe hele veien inn i underlivet, og deretter ekstrem svie - så jeg tok en endagerskur med canesten (dette er ca 3 uker siden). Etter dette har ikke ting ordnet seg, og det har ikke kjentes natulig nedentil i det hele tatt. prøvde å ta slike vivag-stikkpiller på nytt igjen, men da ble det bare værre - og nå har jeg fått tilbake maksimum klør og svie hele veien opp i underlivet, og jeg har også utflod. Jeg har gått på pencillin den siste uken, og jeg vet kjente bivirkninger av dette er soppinfeksjon - men ærlig talt kjente jeg jo at jeg hadde problemer før jeg begynte på kuren også. Hva kan det være? Dette er dødsslitsomt og kjempeubehagelig. jeg vil jo bare at ting skal bli normalt! Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har noen kjønnssykdommer heller, i å med at jeg sjekket meg for ikke lenge siden - og ikke har hatt ubeskyttet sex etter det.

hilsen meg

ps: kan man bli plaget MER av soppinfeksjon ved at man ofte tar de canesten-kurene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248747-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil også anta at kløen skyldes soppinfeksjon. Det er ikke uvanlig at det blusser opp under en behandling med antibiotikum, men du hadde altså symptomer før kuren startet.

Hvis du ikke har vært til lege med underlivsproblemet, synes jeg det er på tide med en ny kontroll for å sjekke om det virkelig er sopp og ikke noe annet. Du bør sjekke urinen for sukker, noe som kan disponere for sopp. Noen hudlidelser –eksem- kan gi kløe som kan forveksles med sopp. Hvis det er sopp som kommer igjen og igjen kan det bli aktuelt med langtidsbehandling, enten stikkpille eller tablettbehandling. Det må ev. pågå over flere måneder.

Kløe er ikke tegn på seksuelt overført sykdom.

Det utvikles ikke resistens mot sopp selv om man tar flere kurer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248747-hjelp/#findComment-1953732
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...