Gå til innhold

Røyking under svangerskapet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er jeg ikke gravid, men jeg røyker. Ikke mye, men blir et par sigaretter om dagen.

Jeg har alltid sagt at når jeg blir gravid, slutter jeg på minuttet. Moren min sa at "det sier alle, men langt fra alle klarer det". Hun sluttet selv med en gang hun ble gravid første gang.

Men jeg SKAL slutte om jeg noen gang blir gravid. Jeg får vondt i hjertet, blir sint og oppgitt (og en anelse kvalm) når jeg ser gravide som røyker. Når man ikke er gravid, går det jo bare ut over en selv og jeg vet jo hvor dumt og skadelig det er. Men når man i tillegg vet hvor skadelig det er for fosteret at moren røyker, kan jeg ikke fatte og begripe at noen vil utsette en så uskydling skapning for slikt.

Kunne ikke falle meg inn. Røyker ikke til vanlig heller, så da har jeg vel egentlig ikke "rett" til å uttale meg. :-)

Røykere kan være ganske bastante når det gjelder akkurat dette - det er visst bedre å ta seg noen røyk om dagen enn å gå rundt og ha "abstinens" - for det er visst heller ikke bra for barnet. Har jeg både hørt og lest fra røykere.

Og det er visst støttet av både jordmødre og leger. Sier røykerne.

Uansvarlig og respektløst overfor barnet er det uansett i mine øyne. Ren og skjær egoisme. Tror ikke på at 5 røyk om dagen er bedre enn evt nikotin-abstinenser.

Om noen har faglig begrunnelse for å si noe annet vil jeg gjerne lese :-)

Jeg røkte før jeg ble gravid, men jeg sluttet selvsagt på dagen. Jeg vet noen syns det er kjempevanskelig, men for meg var det ikke noe valg å ta i det hele tatt, det var en selvfølge at jeg skulle slutte å røyke. Når man har barn (i eller utenfor magen) så må man legge sin egen egoisme til side.

Gjest lille80

Nå er jeg ikke gravid, men jeg røyker. Ikke mye, men blir et par sigaretter om dagen.

Jeg har alltid sagt at når jeg blir gravid, slutter jeg på minuttet. Moren min sa at "det sier alle, men langt fra alle klarer det". Hun sluttet selv med en gang hun ble gravid første gang.

Men jeg SKAL slutte om jeg noen gang blir gravid. Jeg får vondt i hjertet, blir sint og oppgitt (og en anelse kvalm) når jeg ser gravide som røyker. Når man ikke er gravid, går det jo bare ut over en selv og jeg vet jo hvor dumt og skadelig det er. Men når man i tillegg vet hvor skadelig det er for fosteret at moren røyker, kan jeg ikke fatte og begripe at noen vil utsette en så uskydling skapning for slikt.

Hei,

kjempefint at du har tenkt å slutte å røyke når du blir gravid. Men det er nok riktig at mange ikke klarer det. Og selv om du klarer det vil kroppen allerede være merket av røykingen. Så du burde absolutt prøve å slutte før du blir gravid! Så slipper du og ikke minst barnet abstinensene når du slutter også.

Annonse

Hei,

kjempefint at du har tenkt å slutte å røyke når du blir gravid. Men det er nok riktig at mange ikke klarer det. Og selv om du klarer det vil kroppen allerede være merket av røykingen. Så du burde absolutt prøve å slutte før du blir gravid! Så slipper du og ikke minst barnet abstinensene når du slutter også.

Jo, er enig i det. Men er enda noen år til vi planlegger barn, så forhåpentligvis er jeg smart nok til å slutte før. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...