Gå til innhold

når blir jeg gravid...?

Anbefalte innlegg

the butterfly

Jeg sluttet på p-pillen Trionetta før jul i fjor. Mannen min og jeg har hatt regelmessig sex noen ganger i uka uten prevensjon etter det.De siste månedene har vi passet på å ha samleie i perioden ca.14 dager etter første menstruasjonsdag, for da skal jeg jo ha eggløsning i følge bøkene..hvor lenge skal vi holde på før jeg bør ta meg en tur til fastlegen? Har hørt at det kan være vanskelig å bli gravid hvis man er en del kraftig. Jeg er 1,75 høy og veier 90 kg.Jeg trener på et treningssenter uregelmessig (når jeg har tid og ork) og jeg røyker lite, noen ganger i året (såkalt festrøyking) Jeg spiser noenlunde normalt. Både sunt og usunt.Jeg tar ingen medisiner. Har gått på Cipralex (antidepressiva), men sluttet med den i sommer i samråd med fastlegen. Kanskje den gjorde den vanskeligere å bli gravid..er det noen som har noen tanker og råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248787-n%C3%A5r-blir-jeg-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ville jeg gjort

Jeg ville kjøpt noen eggløsningstester slik at du fikk bekreftet at og når du har eggløsning.

De fleste har eggløsning 14 dager _før_ neste mens, (hvorvidt dette er 14 dager etter første dag i forrige mens, kommer an på syklusens lengde..)

Så ville jeg bestilt time hos legen, slik at man får registrert at dere prøver. Hvis man skal utredes og få hjelp, ser de på hvor lenge dere har vært "aktivt prøvende".

Anbefaler også eggløsningstester. Det kan være at dere har bommet på dem, at du har uregelmessige eggløsninger eller i verste fall at du ikke har el.

--- eller at det er helt tilfeldig at det ikke har klaffet enda. Kanskje det snart skjer c",)

Men kjøp el-tester du, ta disse et par mnd og om ingenting skjer går du til legen din.

Trine Endsjø, jordmor

Det er vanlig å anbefale utredning for ufrivillig barnløshet når man har prøvd å bli gravid i 10 måneder uten resultat. Dere nærmer dere der nå. Det er klart at samleie rundt eggløsningsdagen er det mest gunstige for å treffe helt, men å finne tidspunktet for eggløsning er ikke alltid så lett hvis man har uregelmessige eller lang menssyklus. Det som er sikkert, er at 14 dager før forventet menstruasjon, foregår eggløsningen. Man kan ta tester for å finne ut rett tidspunkt, dette fås kjøpt på apotek.

At du er overvektig, kan ha betydning. Man vet at både overvektige og undervektige kvinner kan ha redusert sjanse for å bli gravid. Hvis du bare festrøyker, vil jeg uansett anbefale deg å kutte ut dette, også med tanke på at det ikke passer med et svangerskap. At du gikk på cipralex, har nok ikke gjort deg mindre fruktbar.

Hvis dere tar kontakt med legen for å komme i gang med utredning, gjelder dette både for deg og din mann.

Jeg ønsker dere lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...