Gå til innhold

usikker

Anbefalte innlegg

Gjest emilie

For snart 2 år siden opplevde jeg en slags type anfall. Hjertebank, følelse av å besvime, synsforstyrrelser, varme, svette, krampelignende tilstand i spesielt bena. Dette kom på ferie, dagen etter en relativt "fuktig og sen aften" Følte meg utslitt etterpå. Anfallene og tendenser til de kom igjen med ulike mellomrom. Hver dag, 2 ganger pr uke ol. Veldig sliten i mellomtiden. Etterhvert ble det lengre og lengre mellom anfallene, men tendenser til de er der ofte. Også en utrolig utslitthet. Føler meg totalt tom og uten initiativ og energi. Slik er det enda. Tåler veldig lite stress og belastning på noe som helst vis. Føleer ofte jeg har en slags krampe i bena. press i hopdet og generelt veldig stiv i muskulaturen. Blir veldig fort sliten. Merker ofte tendenser til slike anfall når jeg skal noe spesielt, men har ikke hatt noe stort anfall på en god stund.Har mye høy puls, stiv i kroppen, press i hodet ol. Er undersøkt på alle mulige måter, men det de finner er et mikroadenom i hypofysen og for høyt prolaktivinnhold. Bruker derfor parlodel. Videre uregelmessig hjerneaktivitet ihht eeg, kaller skarp hjerneaktivitet på venstre side. Ligner på utslag som epilepsiparienter har. Min farmor led av epilepsi. jeg hadde hjernehinnebetennelse og encefLITT for ca 27 år siden. Er i ferd med å bli uføretrydgdet. Var tidligere aktiv, relativt ressurssterk i krevende jobb. har nok stresset en god del. Er dette en psykisk lidelse (angst/depresjon) og bør den i såfall behandles? Gikk til psykolog en periode uten at jeg syntes det hjalp noe. Eller er det epilepsi el. Går til psykomot. fysioter, synes ikke det hjelper heller. Hva er det ???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24881-usikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest emilie

Det kan være en panikklidelse. Skal finne en link som beskriver denne. Kan du be legen din utrede deg med tanke på dette?

http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=screen&id=420762

Takk for svar. Mye stemmer ift panikklidelse. Men det er ikke en avrenset periode med en topp etter ca 10 min. Det varer mye lenger. Videre kan jeg kjenne lignende symptomer uten at det kan karakteriseres som anfall og som er svært plagsomme opptil en/flere dager i strekk. Legen har vurdert det ift panikklidelse og er usikker. Har derfor ikke startet med noen medisinering, noe jeg også er litt usikker på.Det ligner likevel mye på det jeg kan lese om angst og depresjoner. Det siste ift total utmattethet og "tomhet" og en slags følelse av å kunne "gå i oppløsning". Jeg, og andre, opplever meg som en relativt rasjonell person , sterk og i god balanse, så det hele blir litt merkelig.Som en nevrolog sa: "pasienten virker svært oppegående". Tror du sannsynligheten er stor for at jeg bør starte med en form for antidepressiva som visstnok også hjelper mot angst slik at jeg kan starte opp å jobbe igjen. Eller bør jeg avvente nærmere utredning ift hjerneaktiviteten ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24881-usikker/#findComment-103964
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar. Mye stemmer ift panikklidelse. Men det er ikke en avrenset periode med en topp etter ca 10 min. Det varer mye lenger. Videre kan jeg kjenne lignende symptomer uten at det kan karakteriseres som anfall og som er svært plagsomme opptil en/flere dager i strekk. Legen har vurdert det ift panikklidelse og er usikker. Har derfor ikke startet med noen medisinering, noe jeg også er litt usikker på.Det ligner likevel mye på det jeg kan lese om angst og depresjoner. Det siste ift total utmattethet og "tomhet" og en slags følelse av å kunne "gå i oppløsning". Jeg, og andre, opplever meg som en relativt rasjonell person , sterk og i god balanse, så det hele blir litt merkelig.Som en nevrolog sa: "pasienten virker svært oppegående". Tror du sannsynligheten er stor for at jeg bør starte med en form for antidepressiva som visstnok også hjelper mot angst slik at jeg kan starte opp å jobbe igjen. Eller bør jeg avvente nærmere utredning ift hjerneaktiviteten ?

Jeg er av den bestemte oppfatning at utredning må komme før behandling. Dersom du er i gang med en utredning, synes jeg den bør fullføres før en bestemmer seg for typen behandling.

Dersom utredning ikke fører til en sikke diagnose, kan det være aktuelt å å prøvebehandle med et antidepressivum. Noen ganger kan diagnosen stilles "etter hva som hjelper".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24881-usikker/#findComment-103965
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...