Kassiopeia75 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hei. Jeg er 31 år. Gravid med nummer to i uke 26. Jeg har blodtrykk på 90/60 (har vært ca den samme hele svangerskapet) og blodprosenen er nå på 10 (hadde jernlager på 6 i uke 7, har tatt jerntilskudd hele svangerskapet). Lav blodprosent senker kroppens evne til å transportere oksygen i kroppen, gjør lavt blodtrykk det samme? Hva er konsekvensene av å få mindere oksygen til kroppen? Jeg blir veldig lett tungpustet (hele svangerskapet), også når jeg lener meg tilbake i sofaen for å hvile får jeg pustebesvær. Kan det komme av kombinasjonen lavt blodtrykk og lav blodprosent? Jeg har følt meg veldig uopplagt og sliten dette svangerskapet og lurer på om blodtrykket kan være årsaken eller om jeg bør få sjekket om noe annet er galt (hadde litt høyere blodtrykk forrige svangerskap, men lavere blodprosent på det lavest, hadde de samme symptomene men ble ikke like sliten). Jeg er ikke veldig bekymret, men lurer sånn på hvordan ting egentlig henger sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248979-gravid-lavt-blodtrykk-og-lav-bloprosent/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Det er vanlig å ha litt lavere blodtrykk (BT) en periode i svangerskapet. Det betyr bare at kroppen tilpasser seg svangerskapet og det er ikke farlig, bare ubehagelig. Hva BT lå på før du ble gravid har en viss betydning. Hvis fallet er veldig stort, blir plagene mer uttalt, f.eks. i form av svimmelhet. Kroppen tar ikke skade av at du har lavt BT, hjertet kompenserer med å banke litt raskere. Det kan være grunnen til at du blir fort anpusten. Alt det du beskriver er helt normale plager i svangerskapet. Det beste du kan gjøre er å drikke regelmessig,gjerne noe mer enn vanlig. Du kan også spise litt mer saltholdig mat, f.eks. oliven, salte kjeks, nøtter. Alt avhengig av hva du liker. Salt binder væske i kroppen og øker blodtrykket litt. Det er ikke uvanlig å ha hemoglobin på 10 i svangerskapet, men når du også ligger lavt i jernlageret, er det lurt å ta litt jerntilskudd. Blir du ikke litt bedre etterhvert, får du ta det opp med din lege. Lykke til videre i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248979-gravid-lavt-blodtrykk-og-lav-bloprosent/#findComment-1957879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.