Gå til innhold

Allergi hos 6 mnd gammel gutt?

Anbefalte innlegg

IMM1365380467
Skrevet

Sønnen vår var utrolig plaget med magesmerter da han var mindre, og Minifom var helt nødvendig på ettermiddag og kveld. I tillegg hadde han skikkelige sprutbrekninger/sprutgult. Dette ble utrolig mye bedre da jeg kuttet ut å drikk melk. Jeg spiser litt melkeprodukter som ost etc.

Da han var litt over 1 mnd fikk han litt eksem i tinningen. Og da han var 2 mnd hadde vi ferie i 14 dager, og han ble utrolig plaget med eksem i hele pannen og bakover i hodet. Ei venninne av meg har barn med eggeallergi og gjenkjente eksemet med det samme. Og da kom jeg på at jo, vi hadde spist masse egg på hytta i ferien. Egg til frokost, vafler, pannekaker, speilegg til lunsj etc. Vi testet da med egg til fokost et par lørdager, og om kvelden eller dagen etter så vi eksemet begynte å blusse opp i tinningen igjen. Etter å ha rådført med legen på helsestasjonen ble vi enige om å kutte alle produkter som inneholder egg. Han har så vært helt fri for eksem.

De siste ukene har han derimot begynt å få eksem innimellom igjen. Ikke mye, men rødt og hissig i tinningen. Jeg ser nå at dette blusser opp når jeg har spist fisk til middag eller kost meg med en pose chasewnøtter... Spiste laks på torsdag og han var bittelitt rød i tinningen fredag, og så spiste jeg nøtter i går og han er værre i dag. Tilfeldig? Kan det være andre ting? Skal jeg skrive ned det jeg spiser og reaksjonene hans?

Kan han være allergisk mot både melk, egg, nøtter og fisk...? Får så dårlig samvittighet når jeg ser eksemet blusser opp, samtidig som jeg ikke kan kutte ut alt før han er undersøkt?! Nå lurer jeg på hva jeg bør gjøre framover? Han skal på 6 mnd kontroll i midten av oktober. Bør jeg kreve en prikktest eller skal vi fortsatt provosere og se hva han reagerer på?

Han blir 6 mnd neste fredag og jeg har fullammet helt til forrige helg. SÅ han har nå fått risgrøt fra nestle i 6 dager.

Vil også legge til at han gikk på peicilin og antibiotika i 3 dager etter fødsel, pga mistanke om infeksjon etter 100 times vannavgang før fødsel... Har lest at antibiotika på så små kan ødelegge noe i tarmene som kan gjøre de disponible for allergi......???

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi
Skrevet

Magesmerter og eksem hos et spedbarn kan ha sammenheng med matallergi, men behøver selvfølgelig ikke ha det. Det er viktig å få stilt en diagnose slik at ikke kosten til mor som ammer og spedbarnet blir unødig snever. Det er absolutt mulig å teste et spedbarn, både med blodprøver og med prikktest og det kan være lurt å få det gjort. Det å prøve og feile med kosten selv fører sjelden noe godt med seg da det ofte er vanskelig å skjeldne hva som er symptomer og hva som ikke er det. Egg og melk er det spedbarn aller hyppigst reagerer på hvis de er allergiske, så det kan være lurt å i alle fall unngå egg. Men melkeprodukter og fisk bør ikke unngås uten at det er stilt en diagnose.

Når det gjelder antibiotika og allergi så er det fortsatt omdiskutert og de funnene som er gjort gjelder store grupper barn og ikke enkeltindivider. De problemene som oppstår i tarmen er av forbigående karakter så det er ikke slik å forstå at antibiotika ødelegger tarmen for alltid..

• 1 måned senere...
Skrevet

Magesmerter og eksem hos et spedbarn kan ha sammenheng med matallergi, men behøver selvfølgelig ikke ha det. Det er viktig å få stilt en diagnose slik at ikke kosten til mor som ammer og spedbarnet blir unødig snever. Det er absolutt mulig å teste et spedbarn, både med blodprøver og med prikktest og det kan være lurt å få det gjort. Det å prøve og feile med kosten selv fører sjelden noe godt med seg da det ofte er vanskelig å skjeldne hva som er symptomer og hva som ikke er det. Egg og melk er det spedbarn aller hyppigst reagerer på hvis de er allergiske, så det kan være lurt å i alle fall unngå egg. Men melkeprodukter og fisk bør ikke unngås uten at det er stilt en diagnose.

Når det gjelder antibiotika og allergi så er det fortsatt omdiskutert og de funnene som er gjort gjelder store grupper barn og ikke enkeltindivider. De problemene som oppstår i tarmen er av forbigående karakter så det er ikke slik å forstå at antibiotika ødelegger tarmen for alltid..

test....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...