2469 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg testet positivt for litt over en uke siden, men hva gjør jeg nå.....? Skal til lege på onsdag så regner med at jeg får svar på en del spørsmål da. Men... Jeg er veldig vant til barn, både stebarn og alltid hatt små barn rundt meg i oppvekst og nå i familien og hos venner. Men det å være gravid har jeg aldri hengt meg så mye opp i, har tenkt at det får jeg ta når den tid kommer, og nå har tiden kommet. Ser f.eks. at noen skriver at de er 12+5 uker på vei, hva er det? Hva er denne +5 eller +2? Er det dager? Så i et innlegg her at noen svarte at man må bestille time hos jordmor selv, når må man gå dit? Og hvor? På sykehus eller på helsestasjonen her jeg bor? Jeg skal til gynekolog på onsdag, må jeg gå regelmessig til gynekolog også, eller går man til jordmoren underveis? Når starter man f.eks. med svangerskapskurs, og anbefaler dere å være med på dette eller går det fint uten å ha vært med på dette først? Når tar man første ultralyd, og hvor langt må man være på vei før man evt. kan se hvilket kjønn det blir (om man er heldig å kunne få sett dette da?)? Evt. er det andre ting jeg må tenke på underveis? Setter stor pris på svar fra dere kloke der ute..... Hilsen gravid, men totalt blank.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249077-gravid-men-helt-blank/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 F.eks 12+5 er antall uker + dager fra første dag i siste mens. Altså så langt man er på vei. Man teller fra mensen selv om man ikke ble gravid før ca 2 uker etter det da, så i realiteten er fosteret stort sett 2 uker yngre enn så langt man er på vei i svangerskapet. Det er valgfritt om du vil gå til jordmor eller ikke. Du kan velge å ta noen av kontrollene hos jordmor, eller alle, ingen, bare en time eller hva du vil. (Hvis det er kapasitet selvsagt.) Mange mener at jordmora bryr seg mer om mammaen, psyken og hvordan man føler seg, snakker kanskje litt om fødsel, forventninger til det og tiden etterpå osv, mens hos legen er det inn, prøver, vekt, "hvordan har du det? Fint ja, det er bra" og så ut igjen. Tror ikke det er vanlig å gå regelmessig til gynekolog, men man kan sikkert ha kontroller der og. Dersom din gynekolog har ultralydapparat kan det godt hende du får ultralyd allerede på første kontroll, og kanskje hver gang hvis du skal dit flere ganger. MEN man har ikke krav på mer enn en ultralyd i løpet av svangerskapet. Faktisk er anbefalingen at man ikke tar flere ultralyder dersom det ikke er noe som tilsier at man bør sjekkes ekstra. Den ordinære ultralyden bør være rundt uke 18-19 om jeg ikke husker feil, og da sjekkes hjertekamre, nyre tror jeg, hjernen, armer og ben, hvor morkaken er plassert, og om det er et eller flere fostre. Noen kikker også etter kjønn hvis man spør. Mener å ha hørt at det egentlig skal være mulig å se kjønn allerede før uke 12, men at det ikke er lov å opplyse om det før etter uke 12 pga den selvbestemte aborten (og at man derfor ikke skal kunne ta abort pga kjønn...). Mulig dette ikke stemmer. "Evt. er det andre ting jeg må tenke på underveis?" Ta noe vitaminer. "Gravitamin" eller noe som er beregnet på gravide. Du bør muligens ta "folsyre" i tillegg, det kan du spørre de på apoteket om. Ellers finner du ut av det meste etter hvert. Det er utrolig mye gratis lesestoff for gravide, jeg ble nesten bombardert med brosjyrer, hefter og bøker. Også kan du jo kjøpe bladet Gravid i butikken. (Kommer ut annenhver mnd tror jeg.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249077-gravid-men-helt-blank/#findComment-1955529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2469 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 F.eks 12+5 er antall uker + dager fra første dag i siste mens. Altså så langt man er på vei. Man teller fra mensen selv om man ikke ble gravid før ca 2 uker etter det da, så i realiteten er fosteret stort sett 2 uker yngre enn så langt man er på vei i svangerskapet. Det er valgfritt om du vil gå til jordmor eller ikke. Du kan velge å ta noen av kontrollene hos jordmor, eller alle, ingen, bare en time eller hva du vil. (Hvis det er kapasitet selvsagt.) Mange mener at jordmora bryr seg mer om mammaen, psyken og hvordan man føler seg, snakker kanskje litt om fødsel, forventninger til det og tiden etterpå osv, mens hos legen er det inn, prøver, vekt, "hvordan har du det? Fint ja, det er bra" og så ut igjen. Tror ikke det er vanlig å gå regelmessig til gynekolog, men man kan sikkert ha kontroller der og. Dersom din gynekolog har ultralydapparat kan det godt hende du får ultralyd allerede på første kontroll, og kanskje hver gang hvis du skal dit flere ganger. MEN man har ikke krav på mer enn en ultralyd i løpet av svangerskapet. Faktisk er anbefalingen at man ikke tar flere ultralyder dersom det ikke er noe som tilsier at man bør sjekkes ekstra. Den ordinære ultralyden bør være rundt uke 18-19 om jeg ikke husker feil, og da sjekkes hjertekamre, nyre tror jeg, hjernen, armer og ben, hvor morkaken er plassert, og om det er et eller flere fostre. Noen kikker også etter kjønn hvis man spør. Mener å ha hørt at det egentlig skal være mulig å se kjønn allerede før uke 12, men at det ikke er lov å opplyse om det før etter uke 12 pga den selvbestemte aborten (og at man derfor ikke skal kunne ta abort pga kjønn...). Mulig dette ikke stemmer. "Evt. er det andre ting jeg må tenke på underveis?" Ta noe vitaminer. "Gravitamin" eller noe som er beregnet på gravide. Du bør muligens ta "folsyre" i tillegg, det kan du spørre de på apoteket om. Ellers finner du ut av det meste etter hvert. Det er utrolig mye gratis lesestoff for gravide, jeg ble nesten bombardert med brosjyrer, hefter og bøker. Også kan du jo kjøpe bladet Gravid i butikken. (Kommer ut annenhver mnd tror jeg.) Tusen takk for svar !!!! Jeg har vært gjennom en konisering, så jeg går regelmessig til kontroll hos gynekolog og da tar jeg alltid innvendig ultralyd, så får se hva hun sier da. Har en veldig bra gynekolog, så håper hun er tålmodig meg meg nå også.... Ok, om det er slik man regner graviditeten så er jeg vel en 5-6 uker på vei jeg nå da. Spennende!!!! Jeg krysser fingre og tær for at de første kritiske uker skal gå bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249077-gravid-men-helt-blank/#findComment-1955534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det kan være utrolig komplisert å være gravid - men egentlig er det jo den naturligste ting i verden ;-) 12+5 betyr 12 uker og 5 dager gravid. Man teller fra den dagen man fikk siste mens. Altså to uker før man faktisk ble befruktet. Det er vanlig å kontakte helsestasjonen, og gå til jordmor der. Avhengig av hvor du bor i landet kan det være greit å ha første besøk rundt uke 10-12, men bor du i Oslo og vil føde på Rikshospitalet, må du til jordmor allerede i uke 6-7 for at hun skal kunne søke tildig nok om fødeplass til deg. Leste jeg i avisa for en stund siden. Man har gått bort fra rutinemessige underlivsundersøkelser i svangerskapet. Kurs og sånt får du informasjon av fra helsesøster, og er vel aktuelt et stykke uti tredje trimester Du får tilbud om ultralyd på sykehuset der du har søkt fødeplass, dette skjer rundt uke 17-19. Hvis du vil sniktitte før dette må du gå privat, og fra uke 7-8 eller deromkring, kan man se en liten bønne med et bankende hjerte :-) Kjønn er vanskelig å se før uke 13-14 mener jeg å ha lest, da fostrene er veldig like nedentil i begynnelsen. Det er ikke alltid man får vite det heller pga fosterets liggestilling osv. Andre ting du bør vite.. tja, bare spise tilskudd av folat, spise kjøtt som er gjennomstekt, ikke få i deg jord (vaske grønnsaker godt).. Ellers finnes det jo hundreogørti sider på nettet om alt man må og egentlig ikke må vite om svangerskap :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249077-gravid-men-helt-blank/#findComment-1955536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2469 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Det kan være utrolig komplisert å være gravid - men egentlig er det jo den naturligste ting i verden ;-) 12+5 betyr 12 uker og 5 dager gravid. Man teller fra den dagen man fikk siste mens. Altså to uker før man faktisk ble befruktet. Det er vanlig å kontakte helsestasjonen, og gå til jordmor der. Avhengig av hvor du bor i landet kan det være greit å ha første besøk rundt uke 10-12, men bor du i Oslo og vil føde på Rikshospitalet, må du til jordmor allerede i uke 6-7 for at hun skal kunne søke tildig nok om fødeplass til deg. Leste jeg i avisa for en stund siden. Man har gått bort fra rutinemessige underlivsundersøkelser i svangerskapet. Kurs og sånt får du informasjon av fra helsesøster, og er vel aktuelt et stykke uti tredje trimester Du får tilbud om ultralyd på sykehuset der du har søkt fødeplass, dette skjer rundt uke 17-19. Hvis du vil sniktitte før dette må du gå privat, og fra uke 7-8 eller deromkring, kan man se en liten bønne med et bankende hjerte :-) Kjønn er vanskelig å se før uke 13-14 mener jeg å ha lest, da fostrene er veldig like nedentil i begynnelsen. Det er ikke alltid man får vite det heller pga fosterets liggestilling osv. Andre ting du bør vite.. tja, bare spise tilskudd av folat, spise kjøtt som er gjennomstekt, ikke få i deg jord (vaske grønnsaker godt).. Ellers finnes det jo hundreogørti sider på nettet om alt man må og egentlig ikke må vite om svangerskap :-) Tusen takk, da er jeg 5 uker og 4 dager på vei :-) Søke om fødeplass, vil det si at man kan velge....? Jeg bor i Akershus, blir jeg ikke automatisk tilknyttet Ahus da montro? Er det evt. sykehus i Oslo som kan anbefales....? Kjenner at tanken på fødsel er ganske skremmende.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249077-gravid-men-helt-blank/#findComment-1955552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Tusen takk, da er jeg 5 uker og 4 dager på vei :-) Søke om fødeplass, vil det si at man kan velge....? Jeg bor i Akershus, blir jeg ikke automatisk tilknyttet Ahus da montro? Er det evt. sykehus i Oslo som kan anbefales....? Kjenner at tanken på fødsel er ganske skremmende.... Du kan velge å søke i Oslo ja. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249077-gravid-men-helt-blank/#findComment-1955566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Ser du har fått svar på det du lurte på under her, men ville bare tipse deg om denne siden: http://www.snartmamma.com/plassen/ Der kan du bli med i "terminklubben" din (som vel er juni?), og bli kjent med andre som skal føde ca samtidig som deg. Jeg brukte den siden masse da jeg gikk gravid sist, og det er veldig greit å ha noen å diskutere alle små og store ting som opptar en underveis med! Skal hive meg på etterhvert jeg også, men har ikke fortalt det til noen enda så jeg venter litt til (flere som kjenner nicket mitt der inne etter sist gang). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249077-gravid-men-helt-blank/#findComment-1955569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Bare vent, om noen uker er du en dreven gravid-doler du også! Når det gjelder ukene, så er det 12 uker + 5 dager = 12+5 Hos oss må du bestille time til jordmor selv, og hun holder til på helsestasjonen. Hos oss bestiller man time til jordmor etter at man har vært hos legen første gang. Så får man time der ca 1 mnd etterpå. De færreste går til gynekolog under svangerskapet. De fleste går til fastlegen og til jordmor sånn ca. annenhver gang. Det med svangerskapskurs varierer veldig fra kommune til kommune. Hos oss har de "fødselsforberedende kurs" for alle gravide ca. 3-4 mnd før termindato. Vi var med på det når vi ventet førstemann, og det var helt greit. Ikke noe revolusjonerende da, men greit å ha vært igjennom. Første ordinære ultralyd er en gang mellom uke 17 og 19. Da kan man se kjønnet om barnet ligger rett og man ønsker å vite. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249077-gravid-men-helt-blank/#findComment-1956659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Husker godt jeg selv stilte alle disse spørsmålene :-). Et tips, om du kunne tenke deg å fortsette med rutinemessige kontroller hos gynekologen din: Be fastlegen om en henvisning! Da kan du gå gratis på kontroller hos gynekologen gjennom hele svangerskapet, i stedet for på helsestasjonen. Slik gjorde jeg det sist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249077-gravid-men-helt-blank/#findComment-1956671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.