Gå til innhold

moren til hans datter

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig syns jeg..

Er en jente på 25 som har truffet en gutt på 32,han har en datter som er 9 år fra før.Problemet er at jeg har store problemer med moren til barnet,syns de har for mye kontakt.selvfølgelig skal de ha kontakt pga barnet men allikavel...han låner mye greier av henne,drikker kaffe der når han henter barnet, hjelper henne med å fikse ting osv.jeg syns det blir for mye.Første gangen jeg var hos han fant jeg bilder av hun overalt,også ett på veggen.Liker ikke når han skal hente datteren sin hos henne for jeg vet at de prater sammen og at han går inn der,)hun har en ny samboer så er egentlig ikke redd for at de to er sammen på den måten, men synest det er ubehagelig.)føler dette blir for mye for meg.Er fint at de har samarbeid pga av barnet men kunne det ikke stoppet der..?de finner ikke på ting sammen og sånn men syns det kunne vært mer avstand fordet.Har ikke truffet henne enda(bor langt unna)og fordi jeg føler meg ikke klar for det enda.Har fått et dårlig førsteinntrykk av henne på bilder og det jeg har hørt(bleket hår,silikon i puppene,mye sminke...)og er redd for hvordan jeg vil reagere på å treffe hun..Han har sagt at han alltid vil føle noe for hun siden hun er moren til barnet..ikke noe særlig å høre..Kanskje jeg som er barnslig og sjalu men er det vanlig å føle sånn ovenfor en kjæreste som har barn fra før?noen med erfaring?går det over?hvis ikke må jeg jo bare avslutte forholdet for disse følelsene er gyslige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249291-moren-til-hans-datter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

3

• Glimtipper

3

• Lillemus

2

• Babette

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest slem er du

Det beste for jenta er jo at foreldrene kan snakke ordentlig sammen, ikke bare skrive en lapp eller sende en sms om det som angår henne. Så at de tar en kopp kaffe sammen en gang i uken for å holde hverandre oppdatert om det som har betydning for hennes hverdag, er jo utelukkende bra. Hvis du på noen som helst måte vil påvirke ham til å redusere på dette som er utelukkende et gode for jenta, bør du skygge banen nå. Løp!

Det beste for jenta er jo at foreldrene kan snakke ordentlig sammen, ikke bare skrive en lapp eller sende en sms om det som angår henne. Så at de tar en kopp kaffe sammen en gang i uken for å holde hverandre oppdatert om det som har betydning for hennes hverdag, er jo utelukkende bra. Hvis du på noen som helst måte vil påvirke ham til å redusere på dette som er utelukkende et gode for jenta, bør du skygge banen nå. Løp!

Se hva jeg skriver før du svarer: Jeg syns ABSOLUTT at de skal ha kontakt om barnet og snakke om hun.Det er de andre tingene jeg reagerer på og synest er ubehagelige..det er bare noe jeg føler og jeg vil selvfølgelig aldri prøve å få han til å ha mindre kontakt pga barnet....det var visst vanskelig å forstå hva jeg mente i det forrige innlegget mitt....

Gjest slem er du

Se hva jeg skriver før du svarer: Jeg syns ABSOLUTT at de skal ha kontakt om barnet og snakke om hun.Det er de andre tingene jeg reagerer på og synest er ubehagelige..det er bare noe jeg føler og jeg vil selvfølgelig aldri prøve å få han til å ha mindre kontakt pga barnet....det var visst vanskelig å forstå hva jeg mente i det forrige innlegget mitt....

Men hvilken kontakt er for mye da? Hvordan skal de kune snakke hyggelig sammen om det som angår jenta, om det ikke er over en kopp kaffe i hente-og leveringssituasjoner, med en telefon innimellom osv?

At det finnes familiebilder hos ham første gang du er der er da helt naturlig? Når han har fått et fast forhold til en ny person, så er det naturlig at han legger vekk bilder som er kun av henne, eller av ham og henne, men om det er bilder der det er flere (særlig inkl datteren) så må jo disse få være der? Skal han fjerne ting som er en naturlig del av datterens hjem?

Konkret: hva er det du ønsker han skal kutte ut, som ikke er en del av foreldrenes samarbeid om barnet?

Annonse

Håper igrunnen at dette er et tulleinnlegg.

Men er det ikke det så vil jeg si følgende;

Tankene du har er ganske umodne med tanke på hvilket forhold du har gitt deg inn på!

Han har barn fra før, aksepter det! Jeg syntes det du nevner her om kontakten dem imellom handler om bagateller som kommer til å ødelegge forholdet dere imellom.

Om du ikke takler det, trekk deg ut, før du blir en byrde for kjæresten og datteren hans

Men hvilken kontakt er for mye da? Hvordan skal de kune snakke hyggelig sammen om det som angår jenta, om det ikke er over en kopp kaffe i hente-og leveringssituasjoner, med en telefon innimellom osv?

At det finnes familiebilder hos ham første gang du er der er da helt naturlig? Når han har fått et fast forhold til en ny person, så er det naturlig at han legger vekk bilder som er kun av henne, eller av ham og henne, men om det er bilder der det er flere (særlig inkl datteren) så må jo disse få være der? Skal han fjerne ting som er en naturlig del av datterens hjem?

Konkret: hva er det du ønsker han skal kutte ut, som ikke er en del av foreldrenes samarbeid om barnet?

Til slem er du:Å hjelpe henne å fikse forskjellige ting trenger ikke oppgi hva her, men de har ikke med barnet å gjøre.og at han hele tiden låner ting han har bruk for(til seg selv)av henne,sånne ting syns jeg er unødvendige.At han drikker kaffe og prater om barnet er greit.mente ikke at det var feil.Er klar over at innlegget mitt virker barnslig osv..men jeg skal ikke ødelegge for de og si at de må ha mindre kontakt.Lurte bare på om det er vanlig å føle sånn i begynnelsen av et "slikt" forhold.Det er vel kanskje noe som går over, hvis ikke skal jeg som jeg sier avslutte forholdet.Det er mitt problem..

Gjest slem er du

Til slem er du:Å hjelpe henne å fikse forskjellige ting trenger ikke oppgi hva her, men de har ikke med barnet å gjøre.og at han hele tiden låner ting han har bruk for(til seg selv)av henne,sånne ting syns jeg er unødvendige.At han drikker kaffe og prater om barnet er greit.mente ikke at det var feil.Er klar over at innlegget mitt virker barnslig osv..men jeg skal ikke ødelegge for de og si at de må ha mindre kontakt.Lurte bare på om det er vanlig å føle sånn i begynnelsen av et "slikt" forhold.Det er vel kanskje noe som går over, hvis ikke skal jeg som jeg sier avslutte forholdet.Det er mitt problem..

OK. mer konstruktivt:

Så lenge ikke han, hans eks, eksens mann eller datteren har syntes det gjør noe at han har lånt ting (kanskje ting de hadde sammen når de bodde sammen?) eller at de hjelper hvernadre med praktiske ting, så er det vel helt greit at de har gjort det slik?

Når han en gang går inn i et stabilt, langvarig forhold, vil det sikkert være mange ting som man endrer på etterhvert, enten fordi det med en gang er i øyefallende og naturlig å endre på dette, eller fordi den nye kjæresten sier at hun ikke er komfortabel med det. Som feks at eksen syr gardiner til ham eller andre ting som bryter litt inn i det nye forholdet.

Og bilder av familien slik den var, kanskje blir hengt på jentas rom istedet for i stuen osv.

Men du kan jo ikke synes det var ille at ikke alt slikt lå på plass første gang du var på besøk hos ham?

Du bør (kanskje bare i hodet) sette opp en liste over ting du ikke er fornøyd med. Så bør du bestemme deg for at alt som er til det beste for jenta, og som ikke er urovekkende intimt, bør bestå som det er i dag, uten at du nevner det. Kaffebesøk, famliebilder (med flere personer) osv skal bestå.

Det som er gammel vane hos ham eller henger igjen fra tidligere forhold (som å låne ting eller tjenester som gjøres som blir veldig privat), kan du nevne etterhvert, kanskje kjøpe inn disse tingene sammen med ham hvis dere blir et fast par, foreslå at bildene der hun er veldig fremtredende kan henge på barnerommet (feks i forbindelse med at dere pusser opp dette, slik at det blir en hyggelig ting for jenta).

Det som bare er i ditt hode (meninger om eksens utseende, væremåte osv) skal bestå inni ditt hode, evt kan du velge deg en nær venninne som ikke er nær ham, som du kan snakke om dette med. Ikke nevn det til noen andre, hvis han får inntrykk av at du misliker henne, vil det påvirke det naturlige og gode foreldresamarbeidet som er i dag. Ikke snakk om det til personer som skal kunne omgås med henne (eksen) heller. Kanskje dine foreldre skal være med i hennes konfirmasjon om fem år? Da kan de godt ha et hyggelig inntrykk av din kjærestes eks. Så hold kjeft om ting som er irrelevante.

Gjest LOTUS78

Prøv å se det positive i dette. Det at de samarbeider bra om barnet og har en god tone seg i mellom kan være med på å demme opp for evt. konflikter. Det å leve med en mann som har en konflikt gåendes med sin ex og dårlig samarbeid om barna, må være mye verre å takle.

Jeg er enig med deg at han kan spare seg for å si til deg at han har følelser for henne fordi de har et barn sammen. Jeg forstår at en mann som har barn føler noe spesielt for barnet mor, men trenger ikke å bekrefte det overfor den nye.

Jeg ville ha sagt hva jeg føler i denne situasjonen til han. Det er lov å ta hensyn til sin nye kjæreste selvom man har barn fra før. Men det må selvsagt ikke gå utover et godt samarbeid mellom mor og far til barnet.

Hva er "de andre tingene"? At han hjelper henne med div. ting og tang er kanskje litt på kanten dersom hun har ny samboer, men at han tar en kopp kaffe ved henting/levering er helt normalt.

Annonse

Gjest Du er ikke slem

Det er sikkert ikke uvanlig å føle slik du gjør, men det er ingen ting du kan får gjort noe med. Du skal bare være glad for at du har funnet deg en type som bryr seg om ungen sin, og ikke klandrer eks. dama for alt og ingen ting. Det virker som om du har funnet deg en helt normal grei kar.

Gjest Persille

Jeg er så UTROLIG glad for at jeg kan ringe faren til barnet mitt og spørre om hjelp om jeg trenger noe, at han ringer meg når det er noe han vil fortelle, at han spør om jeg vil være med når han har en ekstra sirkusbillett, at jeg ser det som naturlig å spørre han først når jeg skal noe en kveld, at vi begge fortsatt kan treffe felles venner, at jeg kan snakke med ham om ting som bekymrer meg ang barnet vårt og at han stiller opp når jeg trenger det, på samme måte som jeg alltid vil stille opp for ham.

Mitt barn har to foreldre, likestilte overfor henne, og vi er gode venner som kan prate om det meste, blir enige om nær sagt alt, og som snakker med hverandre flere ganger i uken.

Når det dukker opp konferanser på jobben som jeg tror han kan ha interesse av, så inviterer jeg ham.

Og jeg ENDA mer glad for at han gjorde det slutt med den jenta som ba han velge mellom henne og barnet vårt. Som sa hun ble sjalu og sur da Billa var hos ham, og som ikke ville han skulle ha kontakt med meg.

Ja, vi har barn sammen - han vil alltid og uten unntak bety noe for meg, og vi har et viktig samarbeid som skal vare i mange år til.

Jeg elsker ham ikke lenger, jeg er ikke forelsket, men jeg er glad i ham - og han har en plass hos oss.

Jeg har bilder av ham på rommet til Billa, han har bilder av meg og Billa hjemme hos seg, Billa har album hos oss begge med begivenheter både fra vår tid, alene tid, og den andres tid med henne.

Dette er ting du som voksen må takle når du velger å innlede et forhold til en med barn, de aller aller fleste foreldre vil sette barnets beste foran potensielle kjærester, og det betyr også godt samarbeide med den andre foreldren.

Takler du det ikke må du finne deg en uten barn - enkelt og greit.

Å ha et forhold til en med barn innebærer andre og flere problemstillinger enn man har i barnløse forhold - det sier seg selv.

Men siden han er sammen med deg, så elsker han vel antagelig deg, og det er deg han vil ha. Ellers hadde han ikke vært der...

En liten bisetning til slutt; hold deg for god til å snakke negativt om eksen hans både til barnet, han og felles venner - det vil bare slå tilbake på deg, og i verste fall ham.

Gjest Du er ikke slem

Jeg tror ikke du er moden for dette forholdet i det hele tatt.

Lett for deg å si som er snart 20 år eldre. Hun forklarer at det er vanskelig for henne, og selv om vi litt eldre ikke helt skjønner dette, så må jeg ihvertfall for min egen del si at jeg var litt mere nærtagend i 20 årene, enn i slutten av 30 årene.Erfaring er noe en får med alderen.

Da min eks fikk seg kjæreste _ måtte jeg si til han at han burde fjerne brudebildet av oss på soverommet - det hadde han ikke tenkt på engang....mulig vi jenter legger mer i det enn mannfolk.

Jeg sluttet også å bake en boks med kolakker til han til jul, -og han sluttet å gi meg sylte.

Men det ble sånn etterhvert.... Før, da han var alene - hjalp han til og med min mann og meg med å legge gulv på loftet.

Nå som han også er etablert med samboer - er den kontakten borte. Men vi snakker sammen likevel og byr på kaffe når det passer seg sånn. Men jeg respekterer hans nye samboer såpass at jeg heller er litt tilbakeholden enn frempå - fordi hun ikke skla føle at hun bor i "mitt gamle hus".

Det er mange ting etter en skilsmisse - og når det gjelder hva mannfolk har på veggen etc - hehe, så tror jeg ikke de har peiling....

Gjest Persille

OK. mer konstruktivt:

Så lenge ikke han, hans eks, eksens mann eller datteren har syntes det gjør noe at han har lånt ting (kanskje ting de hadde sammen når de bodde sammen?) eller at de hjelper hvernadre med praktiske ting, så er det vel helt greit at de har gjort det slik?

Når han en gang går inn i et stabilt, langvarig forhold, vil det sikkert være mange ting som man endrer på etterhvert, enten fordi det med en gang er i øyefallende og naturlig å endre på dette, eller fordi den nye kjæresten sier at hun ikke er komfortabel med det. Som feks at eksen syr gardiner til ham eller andre ting som bryter litt inn i det nye forholdet.

Og bilder av familien slik den var, kanskje blir hengt på jentas rom istedet for i stuen osv.

Men du kan jo ikke synes det var ille at ikke alt slikt lå på plass første gang du var på besøk hos ham?

Du bør (kanskje bare i hodet) sette opp en liste over ting du ikke er fornøyd med. Så bør du bestemme deg for at alt som er til det beste for jenta, og som ikke er urovekkende intimt, bør bestå som det er i dag, uten at du nevner det. Kaffebesøk, famliebilder (med flere personer) osv skal bestå.

Det som er gammel vane hos ham eller henger igjen fra tidligere forhold (som å låne ting eller tjenester som gjøres som blir veldig privat), kan du nevne etterhvert, kanskje kjøpe inn disse tingene sammen med ham hvis dere blir et fast par, foreslå at bildene der hun er veldig fremtredende kan henge på barnerommet (feks i forbindelse med at dere pusser opp dette, slik at det blir en hyggelig ting for jenta).

Det som bare er i ditt hode (meninger om eksens utseende, væremåte osv) skal bestå inni ditt hode, evt kan du velge deg en nær venninne som ikke er nær ham, som du kan snakke om dette med. Ikke nevn det til noen andre, hvis han får inntrykk av at du misliker henne, vil det påvirke det naturlige og gode foreldresamarbeidet som er i dag. Ikke snakk om det til personer som skal kunne omgås med henne (eksen) heller. Kanskje dine foreldre skal være med i hennes konfirmasjon om fem år? Da kan de godt ha et hyggelig inntrykk av din kjærestes eks. Så hold kjeft om ting som er irrelevante.

Bra skrevet :)

Lett for deg å si som er snart 20 år eldre. Hun forklarer at det er vanskelig for henne, og selv om vi litt eldre ikke helt skjønner dette, så må jeg ihvertfall for min egen del si at jeg var litt mere nærtagend i 20 årene, enn i slutten av 30 årene.Erfaring er noe en får med alderen.

Ja, men det er jo det jeg sier - hun er ikke moden nok - se også det jeg skriver til henne lenger ned.

Gjest Persille

Men det bør man da ta i betraktning før man innleder et forhold til en mann med barn?

Jeg er 27, og har barn - men er singel.

Jeg ønsker ikke å innlede et forhold til en mann med barn, fordi jeg føler det blir litt for komplisert med mine barn, dine barn, ekser osv.

Det er ikke noe problem - det er bare å holde seg unna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...