Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 31 år. Har hatt fast partner i 14 år, men har valgt å ikke få barn. Jeg sluttet med P-pillen Marvellon da jeg var 23 år. Hadde brukt den i åtte år og ble litt skeptisk fordi jeg hadde litt høyt blodtrykk, veide noen kilo for mye og røyket (røyker fortsatt ca. 10 om dagen). Vi har faktisk de siste åtte årene brukt kondom... Vi er begge lei av dette da vi begge føler at vi ikke oppnår full nytelse. Jeg har nå lest side opp og side ned om hormonspiral og andre prevensjonsmidler men føler usikkerhet med tanke på bl.a. vektøkning og nedsatt seksuallyst. Jeg er interessert i å få vite så mye som mulig om pessar som prevensjonsmiddel da dette er det som skremmer meg minst. Jeg har fått inntrykk av at dette er litt "harry" og lite brukt uten at jeg skjønner helt hvorfor. 1) Hvor lenge før samleie skal/kan det settes inn? 2) Kan det stå i natten over ca. 8 timer? 3) Vil jeg eller mannen min merke at det står i? 4) Hvordan settes det inn og tas ut? 5) Vil du anbefale pessar til meg da jeg er skeptisk til hormonspiralen? Har hatt både eggstokkbetennelse og livmorhalsbetennelse før.

Vil bli svært takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24950-pessar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drister meg til å svare på noen av spørsmålene dine selv om jeg ikke er lege, men jeg har selv brukt pessar i mange år.

1) Hvor lenge før samleie skal/kan det settes inn?

- Det skal helst settes inn like før, men hvis det går mer enn to timer fra det settes inn og til man har samleie er det bare å etterfylle med sæddrepende krem.

2) Kan det stå i natten over ca. 8 timer?

- Det skal ikke tas ut før det har gått ca 8 timer siden forrige samleie, så det går greit å la det stå natta over :-)

3) Vil jeg eller mannen min merke at det står i?

- Jeg merker det ikke, og har aldri fått klager fra partneren, selv om han av og til mener å merke det. Pessaret er laget av myk gummi, så det gjør uansett ikke vondt. Det har ingen innvirkning på følsomheten, og 'gnisser' ikke slik kondomer gjør.

4) Hvordan settes det inn og tas ut?

- Det settes inn og tas ut ved hjelp av fingrene. Litt plundrete de første 2-3 gangene før man får inn teknikken, deretter syns jeg det er enklere enn å sette inn en tampong.

5) Vil du anbefale pessar til meg da jeg er skeptisk til hormonspiralen?

- Ut fra mine erfaringer vil jeg anbefale pessar. Siden dere er vant til kondom så vil det sannsynligvis fungere greit. Med pessaret kan man plundre seg ferdig på forhånd, slipper å avbryte de mest intense øyeblikkene for å få kondomet på plass. En annen fordel er at pessaret kan brukes på slutten av mensen, det vil holde igjen blødninger dersom de ikke er altfor rikelige.

Jeg har hørt at enkelte får problemer med sopp/urinveisinfeksoner når de bruker pessar, men har ikke opplevd det selv.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24950-pessar/#findComment-104128
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du har fått meget fine svar fra Libra. Sikkerheten er veldig stor hvis du bruker det omhyggelig som det står i bruksanvisningen. Hvis du tror det blir samleie, så sett det ikke på forhånd og etterfyll med krem.

Jeg vil absolutt anbefale det, lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24950-pessar/#findComment-104398
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...