smf Skrevet 17. april 2001 Del Skrevet 17. april 2001 Etter å ha gått i terapi for angst/tvangstanker over lengre perioder, begynte jeg med Zoloft for to år siden. Medisinen ga meg en mye bedre livskvalitet. Min allmennpraktiker opplyste at medisinen kunne brukes "livet ut", dersom dette skulle være nødvendig. Under internettsidene til Pfizer.no står det at medisinen kan brukes i langtidsbehandling over ett til to år. Betyr dette at SSRI mister effekt etter to år? Jeg kan heller ikke finne noe under Pfizer.com som støtter langtidsbehandling. Jeg er nå svært redd for at medisinen vil slutte å virke, slik at angsten kommer tilbake. Finnes det evt. andre medisiner enn ssri (med unntak av B-preparater) som jeg da kan ta mot angsten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24953-mister-ssri-effekt-ved-langtidsbruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. april 2001 Del Skrevet 17. april 2001 Du har kommet opp i en for legfolk sjelden problemstilling. Som lege har jeg lov til å si at SSRI kan brukes livslangt. Jeg har sett selv og lest om pasienter som har brukt slike medisiner med hell i en årrekke. Firmaet (i dette tilfelle Pfizer) har ikke lov til å si annet enn det de har vist i vitenskapelige studier. Siden de ikke har studier som går over mer enn 2 år, har de heller ikke lov å anbefale pseparatet for mer en to år. Et annet eksempel: Efexor og Efexor depot er nøyaktig samme stoff, men depotversjonen har lengre virketid slik at hele dosen kan tas en gang i døgnet. Firmaet (Wyeth) har studier på det opprinnelige Efexor som viser god effekt og tolerable bivirkninger til 375 mg. per døgn. Derfor kan de skrive at maks døgndose er 375. For det nyere Efexor depot har de til nå studier bare opp til 225 mg. De må derfor skrive at maks døgndose for Efexor depot er 225 mg. Dette virker helt meningsløst om en bruker sunn fornuft, men slik er reglene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24953-mister-ssri-effekt-ved-langtidsbruk/#findComment-104049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.