Gå til innhold

gravid igjen rett etter SA

Anbefalte innlegg

Gjest salma78

Jeg hadde en SA for en uke siden, jobber nå med å komme seg etter det og er ganske ivrig med å bli gravid igjen snarest mulig. Har hørt /lest at det er best å ha en normal mens før man blir gravid igjen etter SA. Det skal være nokså høyre risiko for ny SA hvis man ikke venter, leste jeg. Jeg smører meg godt med tålmodighet, har ikke lyst å oppleve dette en gang til, men samtidig har ikke lyst å vente lenge heller. Er det noen som ver hvordan fungerer dette med eggløsning og mensen etter SA? Hvis jeg ikke hadde vært gravid, skulle jeg ha mensen nå i disse dager, i følge min syklus da. Jeg blør bitte litt , men går ut i fra at dette er fortsatt etter SA. Kjente noe som lignet mensmurringer i går, men føler meg ganske normal ellers. Pleier det å ta lang tid før systemet kommer i gang? Jeg vil selvsagt gjøre alt riktig , men å vente veldig lenge på å kunne prøve uten å risikere... Og så en siste ting. Er det noen som ble gravid rett etter SA, altså uten å ha normal mens før, og det gikk bra allikevel ? Er grådig spent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249643-gravid-igjen-rett-etter-sa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at man ikke bør bli gravid før man har hatt en normal mens etter SA, er bare teorier og ikke noe man vet sikkert. Men mange leger anbefaler å vente en måned. Men jeg har hørt om flere (her på dol) som har blitt gravide igjen med en gang uten å ha mensen igjen først.

Jeg ventet èn mens (legen anbefalte faktisk 3 mndr!). Det var mest for å komme meg igjen og se at kroppen virket igjen, for min egen del altså...

Ble gravid på første forsøk, og fikk ei jente 3 mndr "etter skjema" i forhold til den graviditeten som endte i abort. For meg virker det nesten som et svangerskap som varte i 1 år istedenfor 9 mndr når jeg tenker på det nå 5 år etterpå.

Lykke til med prøvingen!

Gjest salma78

Det at man ikke bør bli gravid før man har hatt en normal mens etter SA, er bare teorier og ikke noe man vet sikkert. Men mange leger anbefaler å vente en måned. Men jeg har hørt om flere (her på dol) som har blitt gravide igjen med en gang uten å ha mensen igjen først.

Og gikk det bra med alle de? For hvis ja, så prøver jeg og ..:)

Men dette med å vente har jeg lest på nettsider hvor gynekolog / fødselslege uttalte seg , så om det virkelig er myte det vet jeg ikke..

Men takk for svar allikevel1

Og gikk det bra med alle de? For hvis ja, så prøver jeg og ..:)

Men dette med å vente har jeg lest på nettsider hvor gynekolog / fødselslege uttalte seg , så om det virkelig er myte det vet jeg ikke..

Men takk for svar allikevel1

Det er ikke en myte, men det er ikke dokumentert. Det er bare "gjetting". Du kan jo bla litt tilbake her på graviditetsforumet, så kommer du garantert over noen som har blitt gravide rett etter SA.

Gjest salma78

Det er ikke en myte, men det er ikke dokumentert. Det er bare "gjetting". Du kan jo bla litt tilbake her på graviditetsforumet, så kommer du garantert over noen som har blitt gravide rett etter SA.

Hvis dette virkelig ikke er noe sikker, så bare bra for meg, da kan vi bare sette i gang og prøve igjen. Men dette med EL test, hvis jeg ikke venter til jeg får mens ( i følge min syklus fra "før" skulle den komme i disse dager som jeg skrev tidligere), hvordan vet man når begynne å teste? Noen som vet?

Annonse

Gjest ikke nygravert likevel

Hei! Som du vet hadde jeg en SA like før deg. Min lege sa at det ikke var noe i veien for å begynne å prøve igjen med en gang, han ba oss ikke vente hverken en mens eller flere. Jeg aner jo ikke hvor jeg er i syklusen nå etter SA, men vi har bare hatt sex som vanlig når vi har lyst, uten å bry oss med prevensjon. Som deg vil jeg jo gjerne bli gravid igjen så snart som mulig, kanskje mest for å få en bekreftelse på at alt er i orden. Jeg blødde i ganske nøyaktig to uker etter SA, men bare to av dagene var kraftig blødning.

Hvis dette virkelig ikke er noe sikker, så bare bra for meg, da kan vi bare sette i gang og prøve igjen. Men dette med EL test, hvis jeg ikke venter til jeg får mens ( i følge min syklus fra "før" skulle den komme i disse dager som jeg skrev tidligere), hvordan vet man når begynne å teste? Noen som vet?

Det vet jeg desverre ikke noe om.

En viktig grunn til at det anbefales å vente til man har hatt en normal mens, er at det ellers blir vanskelig å bestemme termin ut fra siste mens. Men lenger ut i svangerskapet blir den jo bestemt ut fra UL uansett.

Det kan også være greit for din egen del å være sikker på at alt har kommet i orden igjen etter aborten, og at du faktisk ER gravid på nytt, ikke at du bare har svangerskapshormon-rester i kroppen ennå eller bærer på tvillingen til det fosteret du mistet.

Jeg tror ikke det er noen holdepunkter for å hevde at risikoen for ny SA øker. Risikoen for tidlig SA er høy for alle uansett.

Min gynekolog sa at det var ikke større risko for SA hvis man ble gravid igjen med en gang. Hvis livmoren ikke var klar, ville egget ikke feste seg, sa hun. Fordelen med å vente til man har hatt mensen, er at det er lettere å bestemme mens-termin.

Bare sett i gang du! Men vent til du har sluttet å blø rødt blod. Jeg hadde to SA for noen år siden. Begge ganger fikk jeg mensen igjen ca. 30 dager etter starten på SA.

Gjest Personifica

Jeg testet positivt på gravitest 10 dager etter SA. Uten å være gravid på nytt.

Gjest ikke nygravert likevel

Legen min sa at hcg fordobler seg annenhver dag fra man blir gravid, og halverer seg annenhver dag fra en spontanabort. Så da kan du regne ut sånn ca når hcgen din er på null igjen - omtrent like mange dager etter aborten som det gikk mellom unnfangelse og abort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...