kmss Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hei. Jeg er en kvinne på 32 år med en datter på 3år. Året før jeg ble gravid med henne hadde jeg uregelmessige sykluser 21-42 dager. Jeg målt også temp. fast dette året og fant ut at jeg hadde noen måneder med eggløsning og noen uten. Jeg var da hos gynekolog, fikk Pergotime og ble gravid. Etter svangerskapet har jeg hatt mer regelmessig mens , sykluser på 26-28 dager. Vi prøvde å bli gravid to ganger ifjor noe som resulterte i to spontanaborter i uke 7 og 8. Jeg ble også beh. for CIN grad 3 med laser ifjor. Jeg var sist til gyn.us med ultralyd i starten av den første graviditeten som ble spontanabort i feb 05. Jeg har tatt celleprøver som jeg skal etter laser behandlingen. Jeg har ikke vært til lege i forbindelse med mine spontanaborter. Nå har vi begynt å prøve å bli gravid igjen. Vi har kun prøvd i to måneder nå. Den siste måneden har jeg målt temp. og ikke sett tegn til eggløsning. Jeg har noen tabl. med pergotime liggende fra sist . Synes du jeg kan ta disse nå ? Hva er vanlig praksis når man har brukt pergotime ved første svangerskap og ønsker å bli gravid igjen ? Mvh Maja 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249700-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-vedr-pergotime/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Syklus på 26-28 dager tyder på at du har eggløsning, men manglende temperaturstigning bekrefter det altså ikke. Jeg går ut fra at du har hatt en menstruasjon i den syklus så det ikke bare har vært forsinket eggløsning? Det er ikke ’vanlig praksis’ fra gang til gang, man behandler ut fra situasjonen. Men selv om det ikke er helt etter reglene å starte slik behandling på egen hånd, så synes jeg du kan forsøke en gang eller to. Start med pergotime på dag fem i syklus (første menstruasjonsdag er dag 1). Vi anbefaler dose på 2 tabletter daglig (kan tas på samme tid). Ha samleie hver 2.-3. dag, det er i dagene etter siste tablett at det er størst sjanse for graviditet. Det er fint hvis du etter siste tablett måler temperatur for å se effekt. Bivirkninger kan være det man betegner overstimulering hvor det dannes cyster på eggstokkene, da vil du også få smerter. Søk lege hvis du merker slikt (det er spesielt hvis man blir gravid det er slik komplikasjon). Det er studier som antyder at langvarig bruk av pergotime kan øke risiko for kreft i eggstokkene, men da skal man ha brukt mer enn 10-12 ganger. Ellers er det vanlig først å bli henvist til gynekolog etter ett års forsøk, men kan man dokumentere fravær av eggløsning, er det rimelig å starte utredning før den tid. Er du overvektig, bør du prøve å gå ned i vekt, også av hensyn til bedre utfall av graviditeten. Hvis du blir gravid, synes jeg du skal be om en ultralydundersøkelse når du er ca 7 uker gravid for å se at graviditeten er normalt utviklet (pga de to tidligere aborter). Du husker å spise folat 400 mikrogram daglig? Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249700-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-vedr-pergotime/#findComment-1962323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.